Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DUM - Digitální Učební Materiál Název školyStřední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 __________________________________________________________________________.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DUM - Digitální Učební Materiál Název školyStřední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 __________________________________________________________________________."— Transkript prezentace:

1 DUM - Digitální Učební Materiál Název školyStřední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 __________________________________________________________________________ Vzdělávací oblast:Český jazyk a literatura Název a číslo DUMu:Preromantismus VY_32_INOVACE_D1_08 Anotace:Interaktivní výklad: preromantismus, představitelé, díla. Třída a datum ověřen í :2.A, 12.9.2012 Autor: Mgr. Ludmila Muchová Registrační číslo:CZ.1.07/1.5.00/34.0701

2 PREROMANTISMUS (SENTIMENTALISMUS)

3 Znaky 2. polovina 18. století; reakce na schématický klasicismus a rozumové osvícenství přechod mezi klasicismem a romantismem důraz kladen na citové stavy vzorem je obyčejný a nezkažený člověk prostý způsob života obdiv k prostému a podnikavému jedinci návrat k přírodě a lidové slovesnosti v umění požadavek tvůrčí svobody nové žánry – sentimentální román a povídka, lyrický cestopis, měšťanská „plačtivá“ tragédie – hl. hrdiny nejsou jen šlechtici, gotický „černý“ román – silné emoce, předchůdci hororů

4 Francie Jean Jacques Rousseau(1712-1778): zastánce myšlenky, že jen příroda zachovává člověka v jeho přirozeném stavu a civilizace ho ničí. Svými myšlenkovými a uměleckými podněty ovlivnil evropskou kulturu na další století. Emil čili o výchově: pedagogické románové pojednání (paradox: své děti dal Rousseau do dětského domova, protože moc hlučely) Nová Heloisa, Dumy samotářského chodce Antoine-Francois Prévost(1697-1763):kněz, autor románu Manon Lescaut: (V. Nezval přebásnil), kníže se zamiluje do „lepší“ prostitutky, jeho otec to neunese a pošle milenku do vyhnanství, kníže odchází s ní, na cestě lodí milenka umírá. Francois-René de Chateaubriand(1768-1848): prozaik, historik, kritik, odpůrce VFR, emigroval do Anglie. Autor novely Atala aneb Láska indiánské dvojice v pustinách.

5 Obr. č. 1 – Jean Jacques Rousseau Obr. č. 2 – A.F.Prévost – Ilustrace George Friedricha Schmidta

6 Německo německé literární hnutí Sturm und Drang (Bouře a vzdor), proti klasicismu a osvícenství, naprostá svoboda umělce, literatura jako vyjádření umělcovy osobnosti, omítání konvencí a pravidel, na prvním místě cit, vášeň, staví se proti společenské nespravedlnosti, nesvobodě, útlaku a pokrytectví.

7 Německo Johann Wolfgang Goethe (1749-1832): nejvýznamnější básník hnutí Sturm und Drang, dramatik, prozaik, vědec; byl v písemných i osobních stycích a našimi obrozenci (Dobrovský), jezdil do českých lázní (např. Teplice, kde se setkal s Beethovenem, chtěl zhudebnit některé jeho texty, Goethe neodpověděl kvůli odlišným politickým názorům); přesvědčen, že měšťanskou společnost je nutné vychovat prostřednictvím umění, které čerpá z antického odkazu; Utrpení mladého Werthera: psané formou dopisů a deníkových záznamů, hrdina končí sebevraždou (tato kniha vyvolala řadu sebevražd), protože ho svět zraňuje a bere mu možnost žít přirozeně – nenalézá zde své místo; Faust: dvoudílná veršovaná trilogie, jedno z myšlenkově nejhlubších děl světové literatury; přesvědčení, že smysl života je služba jedince celku; zpracována pověst ze 16. století

8 Německo (Nespokojenému učenému Faustovi nabídne Mefisto, zosobňující ďábla, své služby. Faust mu slibuje svou duši, jestliže získá uspokojení. Mefisto mu nabízí svody světa: zavede ho do veselé společnosti, omladí jej a pošle mu krásnou Markétku. Faust se do ní zamiluje. Při souboji, který Markétka zavinila, Faust zabije jejího bratra a matku. Markétka svou vinu neunese, utopí své a Faustovo dítě a je popravena. Druhý díl začíná Faustovým zoufalstvím nad ztrátou milované, proto ho Mefisto zavede na královský dvůr, aby zapomněl. Tam si získá královu důvěru a zachrání zemi před úpadkem vynálezem papírových peněz, jako odměnu za své služby žádá bažinatou krajinu, kterou chce zúrodnit pro svobodné občany (čin, který ho činí nesmrtelným – otázka, kterou si Faust často klade). V této vidině spatřuje smysl svého života a nachází uspokojení. V tomto okamžiku by měl Mefisto získat jeho duši, Faust je však za své dobré úmysly vykoupen.)Balady: sbírka obdivující ústní lidovou slovesnost Citát: „Jen pak si hoden svobody a žití, když rveš se o ně den co den“.

9 Německo Friedrich Schiller (1759-1805): významný básník a dramatik, zejména lyrik, odsuzoval osobní i politický útlak, Óda na radost: báseň o mravních ideálech, kterou zhudebnil Beethoven (9. symfonie, hymna EU, myšlenka: „Všichni lidé bratry jsou“), Loupežníci: drama s myšlenkami boje za svobodu a odporu proti útlaku, konzervatismu a despotismu

10 Obr. č. 3 – Johann Wolfgang Goethe Obr. č. 4 – Rodný dům Obr. č. 5 – Goethe - podpis Obr. č. 5 – Friedrich Schiller

11 Rusko Ivan Andrejevič Krylov (1768-1844): bajky Michail Vasiljevič Lomonosov (1711-1765): ódy Alexanandr Nikolajevič Radiščev (1749- 1802):kritika nevolnictví a poměrů v carském Rusku

12 Obr.č.6.-I.A.Krylov Obr. č. 7 – Michail Vasiljevič Lomonosov Obr. č. 8 – Alexandr Nikolajevič Radiščev

13 Preromantismus se u některých národů v Evropě časově shoduje s obdobím osvícenství a národním obrozením.

14 Seznam použitých zdrojů Seznam použitých zdrojů: SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk a literatura. Praha:Fragment,2007,126s.ISBN 978-80-253-0468-6. POLÁŠKOVÁ, Taťána. Literatura: přehled středoškolského učiva, Třebíč:Petra Mrákotová, 2006,207s.ISBN 80-902571-6-X. HÁNOVÁ, Eva a kol.autorů,Odmaturuj z literatury1.Brno: Didaktis, 2004,208s.ISBN 80-7358-016-0. BAUER, Alois. Čeština na dlani. Olomouc: Rubico,2005,416s.ISBN 80-7346-042-4. Jean Jacques Rousseau. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean-Jacques_Rousseau http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean-Jacques_Rousseau Antoine Francois Prévost. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Antoine_Fran%C3%A7ois_Pr%C3%A9vost http://cs.wikipedia.org/wiki/Antoine_Fran%C3%A7ois_Pr%C3%A9vost Johann Wolfgang von Goethe. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Goethe http://cs.wikipedia.org/wiki/Goethe Rodný dům. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Goethehttp://cs.wikipedia.org/wiki/Goethe Goethe podpis. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Signature_of_Johann_Wolfgang_von_Goethe.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Signature_of_Johann_Wolfgang_von_Goethe.svg Friedrich Schiller. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Schiller http://cs.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Schiller Ivan Andrejevič Krylov. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ivan_Andrejevi%C4%8D_Krylov http://cs.wikipedia.org/wiki/Ivan_Andrejevi%C4%8D_Krylov M.Lomonosov. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Michail_Vasiljevi%C4%8D_Lomonosov http://cs.wikipedia.org/wiki/Michail_Vasiljevi%C4%8D_Lomonosov Alexandr Nikolajevič Radiščev. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2012-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Alexandr_Nikolajevi%C4%8D_Radi%C5%A1%C4%8Dev http://cs.wikipedia.org/wiki/Alexandr_Nikolajevi%C4%8D_Radi%C5%A1%C4%8Dev


Stáhnout ppt "DUM - Digitální Učební Materiál Název školyStřední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 __________________________________________________________________________."

Podobné prezentace


Reklamy Google