Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Regulace úzkosti ve sportu. Závodní úzkost  důležité: úspěšnější sportovci interpretují svou úzkost jako povzbudivou (ne ubíjející) „Nejde o to zbavit.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Regulace úzkosti ve sportu. Závodní úzkost  důležité: úspěšnější sportovci interpretují svou úzkost jako povzbudivou (ne ubíjející) „Nejde o to zbavit."— Transkript prezentace:

1 Regulace úzkosti ve sportu

2 Závodní úzkost  důležité: úspěšnější sportovci interpretují svou úzkost jako povzbudivou (ne ubíjející) „Nejde o to zbavit se motýlků... jde o to naučit je létat ve formaci“ sportovci se musí naučit být si své úzkosti sportovci se musí naučit být si své úzkosti vědomi + interpretovat ji pozitivně vědomi + interpretovat ji pozitivně  3 složky úzkosti: kognitivní, somatická, sebedůvěra

3 Jak „tréma“ narušuje výkon?  zvýšené svalové napětí – ztráta koordinace – rychlý nástup únavy  ztráta koncentrace

4 Techniky redukce somatické úzkosti  charakteristika relaxace snížení množství impulsů přicházejících do snížení množství impulsů přicházejících do mozku z periferie mozku z periferie snížení SF, DF, TK, svalového tonu, snížení SF, DF, TK, svalového tonu, pocení, pocení, klesá úzkost klesá úzkost synchronizace mozkové aktivity synchronizace mozkové aktivity

5 Techniky redukce somatické úzkosti  progresivní relaxace (Jacobson, 1938) –napínání a uvolňování svalových skupin –předpoklady  Je možné naučit se vnímat rozdíl mezi napětím a uvolněním.  Napětí a uvolnění se navzájem vylučují.  Relaxace svalů sníží psychické napětí.

6 Techniky redukce somatické úzkosti  dechová cvičení – nádech vzrůstá svalové napětí – výdech klesá svalové napětí  brániční dýchání  rytmické dýchání  lokalizované dýchání  dechová vlna

7 Biofeedback  kontrola fyziologických reakcí – srdeční aktivita – SF (elektrokardiografie, EKG) – svalové napětí (elektromyografie, EMG) – aktivita mozku (elektroencefalografie, EEG),... –dechová frekvence – DF –elektrodermální odpověď (EDR) – kožní vodivost, kožní odpor –kožní teplota

8 Biofeedback  využití ve sportovní psychologii –především individuální sporty –uvědomění si rušivých kognitivních a emočních vlivů při imaginaci –regulace vybuzení (arousal), napětí –navození a prožitek stavu „flow“ –prevence patologického přetrénování –regulace pozornosti a soustředění (koncentrace)  výzkum –rozdíly mezi nováčky a experty (SF, DF, EMG) –regulace fyziologických procesů v různých sportech (střelci střílejí mezi údery srdce)

9 Techniky redukce kognitivní úzkosti  „Relaxační odpověď“ (Benson, 1984) – založena na základních principech meditace –podmínky:  klidné místo  pohodlná pozice  slovo  pasivní postoj k rušivým podnětům

10 Techniky redukce kognitivní úzkosti  Autogenní trénink (Schultz, 1969) –tíha v končetinách –teplo v končetinách –regulace srdeční aktivity –regulace dýchání –teplo v břiše –chladné čelo

11 Kombinované techniky  Kognitivně-afektivní trénink zvládání stresu (Smith, 1980)  Stresové očkování (Meichenbaum, 1985) .... Hypnóza (posthypnotické sugesce)

12 Coping - zvládání neočekávaného  proces neustálých změn kognitivního a behaviorálního úsilí s cílem zvládnout specifické vnější nebo vnitřní požadavky nebo konflikty hodnocené jako náročné nebo přesahující zdroje jedince

13 Strategie zvládání zátěže  strategie zaměřená na problém  strategie zaměřená na emoce

14 Strategie používané sportovci  kontrola myšlení  zaměření na úkol  racionální vnitřní řeč  pozitivní zaměření  sociální oporu  předzávodní mentální přípravu a management stresu  time management  tvrdý a systematický trénink

15 „Laické tipy“ ale vyzkoušené  Usmívej se, když jsi ve stresu!  Užívej si ho!  Modeluj stresové situace v tréninku!  Zpomal!  Zaměř se na přítomnost!  Buď připraven na neočekávané!

16 Aktivace  příznaky nízké aktivace – pomalé pohyby, pocit nepřipravenosti – toulající se myšlenky, ztráta koncentrace – nezájem o to, jak zaplavu... budu hrát... – bez očekávání, entusiasmu – pocit těžkých nohou, bez odpichu

17 Techniky pro zvýšení aktivace  zrychlit rytmus dýchání  jednat energicky  vnitřní řeč  hudba  imaginace  připravené rozcvičení před závodem

18 V týmu  většinou při hře se slabším soupeřem – stanovit týmové a individuální cíle – pep talk: pozor!

19 Děkuji za pozornost!


Stáhnout ppt "Regulace úzkosti ve sportu. Závodní úzkost  důležité: úspěšnější sportovci interpretují svou úzkost jako povzbudivou (ne ubíjející) „Nejde o to zbavit."

Podobné prezentace


Reklamy Google