Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_054 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_054 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_054 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika Ročník 3.3. Datum vytvoření Anotace Výklad nové látky -seznámení se základy typografie -prezentace Metodický pokynprezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

2 TYPOGRAFIE

3 VÝZNAM TYPOGRAFIE Typografie je technicko-umělecký obor zabývající se tvorbou písma a úpravou textu, Úzce souvisí s jazykovou mluvnicí, Na rozdíl od ní ji ovládá mnohem méně lidí, Jazyková mluvnice se vyučuje na školách od nepaměti, Typografií se zabývali v dřívějších dobách pouze profesionální sazeči v tiskárnách, Zlom přišel s masivním nasazením osobních počítačů, Od té doby si může každý vytisknout svůj dokument doma nebo ve firmě.

4 NEROZLUČNÁ DVOJKA Gramatika určuje pravidla pro psaní i a y, pravidla pro psaní velkých písmen, nebo určuje umístění čárky v souvětí, Typografie nám zase prozradí, kdy napsat mezeru a kdy ne, Cílem typografie není omezovat, ale zařídit, aby napsaný text byl čitelný a dobře se četl, To, jakým způsobem je napsaný text, ať už v novinách, časopisech nebo ho třeba čteme na monitoru, rozhoduje o tom, jak rychle se unaví při čtení naše oči, Stejně jako by měl každý vzdělaný člověk ovládat zásady svého rodného jazyka, měl by znát i základní pravidla pro úpravu textu.

5 TEČKA, DVOJTEČKA, ČÁRKA, STŘEDNÍK, OTAZNÍK, VYKŘIČNÍK Za všemi těmito symboly píšeme mezeru, Před nimi ne, Mezeru nepíšeme, pokud následují dvě interpunkční znaménka ihned po sobě, Nikdy nepíšeme dvě tečky za sebou, Pokud končí věta zkratkou, za níž následuje tečka, je to zároveň ukončení věty, V případě, že tečka plní funkci oddělovače (např. v časových údajích), mezera za ní není.

6 PŘÍKLADY UŽITÍ MEZERY Něco končí. Něco začíná. Jak se máš? Díky, dobře! Turnaje se zúčastnily třídy 6. A, 7. A a 8. A J. W. Goethe ČEZ, a. s. Firma, spol. s r. o hodin Něco končí.Něco začíná. Jak se máš ? Díky,dobře ! Turnaje se zúčastnily třídy 6.A, 7.A a 8.A J.W.Goethe ČEZ, a.s. ČEZ a.s. Firma, spol. s r.o hodin

7 VÝJIMKA POTVRZUJE PRAVIDLO Najdeme i případy, kdy za tečkou mezeru nepíšeme, Je to hlavně tehdy, pokud za ní následuje nějaké další interpunkční znaménko, nejčastěji čárka, Dalším případem může být zápis hodin, Nebo oddělení tisíců ve velkých číslech, Př.: Karel IV., významný český panovník; ; U.S.A.

8 SPOJOVNÍK Jednou z nejčastějších chyb běžných uživatelů je zaměňování pojmů spojovník a pomlčka, Přesněji – velká část lidí nazývá pomlčkou obojí, Spojovník má výhradně funkci spojování (ale i rozdělování) slabik nebo slov, Spojovník přisazujeme bez mezer, Př.: Nebude-li pršet, nezmoknem; Frýdek-Mýstek; Rakousko-Uhersko; Praha 8-Karlín; Marie Curie-Sklodowská; červeno-hnědý; česko-německý slovník;

9 POMLČKA Pomlčka má stejnou funkci jako čárka nebo závorka – vyjadřuje odmlku, pauzu, Její symbol je na rozdíl od spojovníku přibližně dvakrát delší, Obecně lze říci, že pomlčku přisazujeme k textu bez mezer, pokud označuje určitý rozsah, tedy např. v letopočtech, Nebo v případech, že vyznačujeme jistou trasu, Př.: 1822–1915; Praha–Brno–Ostrava, Mezeru však píšeme, pokud plní pomlčka funkci odmlky, Př.: Tlustý hubený – hubený studený. Můj dům – můj hrad.

10 ZÁVORKY Do závorek můžeme vložit text, který není až tak zásadní, přibližuje např. určité detaily, letopočty apod., Text vsazený do závorek se od nich neodděluje mezerou, Samy závorky ale od okolního textu zvenčí mezerami oddělíme, Př.: Karel Čapek (1890 – 1938) napsal knihu Povídání o pejskovi a kočičce.


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_054 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika."

Podobné prezentace


Reklamy Google