Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0644Číslo sady 37 Číslo.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0644Číslo sady 37 Číslo."— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 37 Číslo DUM 11 Předmět Písemná a elektronická komunikace Tematický okruh Písemná komunikace v současných právních podmínkách Název materiálu Členicí znaménka Autor Mgr. Jaroslava Kuhnová Datum tvorby leden 2014 Ročník Anotace Prezentace vysvětlující základní členicí tzn. interpunkční znaménka, jejich psaní, význam a použití v českém jazyce podle normy ČSN Metodický pokyn 1.Vyučující vysvětlí jednotlivé snímky prezentace. 2.Snímek č. 11 (Doplňte do textu správná znaménka) zadá žákům jako samostatnou práci, kterou vypracují na předem stanovené místo na školní síti. 3.Kontrola samostatné práce a srovnání se snímkem č. 12 (Správné řešení). Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Kuhnová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 Členicí (interpunkční) znaménka

3 Tečka, čárka, dvojtečka, středník, vykřičník, otazník  Všechna tato znaménka připojujeme k předcházejícímu slovu bez mezery. Za každé výše uvedené interpunkční znaménko patří mezera. Čalouníme nábytek. Chcete si vybrat látku? Obraťte se na nás!  Výjimkou jsou zápisy, ve kterých interpunkční znaménka tvoří součást ucelené značky (např. tečka ve webových a ových adresách)  Pokud je za sebou několik interpunkčních znamének, děláme mezeru za posledním z nich. Kaktus spol. s r. o., Ústi n. Orl., Východočeský kraj  Tečka za zkratkou je považována zároveň za tečku za větou. Inzertní rubriky se týkají výměny bytů, nabídky služeb apod.

4 Tři tečky  tři tečky znamenají vynechaný text – elipsu, výpustku  píšou se vždy tři tečky  znamenají také tečku za větou  jestliže nahrazují vynechaná slova, oddělují se od předcházejícího a následujícího textu mezerou Pro domácí mazlíčky nabízíme krmení, pelíšky, hračky … Opravujeme domácí elektrické spotřebiče, jako ledničky, pračky …  pokud tři tečky naznačují zámlku, připojují se k předcházejícímu textu bez mezery Pokud se mu plán podaří zrealizovat, získá všechno… Při požáru skladu došlo k ztrátám na životech…

5 Spojovník  spojuje dva výrazy nebo dvě části složeného slova bez mezer  nejkratší vodorovná čárka (je umístěn na klávesnici)  před ani za spojovníkem nikdy neděláme mezeru  slova na konci řádku pomocí spojovníku nedělíme  jestliže má žena po sňatku v matrice zapsána obě příjmení (svoje i manželovo), spojovník mezi nimi nepíšeme česko-italský slovník, zemědělsko-lesnické otázky, obor kuchař-číšník, Frýdek-Místek, expedice Zikmund-Hanzelka, okres Plzeň-jih bude-li pršet, Jana Krátká Musilová

6 Pomlčka  dvojnásobná délka než spojovník  Alt univerzálně ve všech programech  pokud mezi pomlčky vkládáme slovo nebo část textu, oddělujeme mezerami z obou stran  pomlčky se od vsunutého textu neoddělují, proto se za počáteční pomlčku a před koncovou pomlčku vkládá pevná mezera (Ctrl+Shift+mezerník) Začala dělat oběd – kuřecí maso – a já se na ni jen díval.  pomlčka ve významu „proti (versus)“ má z obou stran mezeru  zápas Sparta – Slavia, pochod Praha – Prčice  pomlčka ve významu „až, až do“ se píše bez mezer  pokud by mohla být omylem považována za jiné znaménko, doporučuje se použít slovní vyjádření válka 1914–1918, strana 120–150, otevírací doba 8:00–11:00 h 60 W až 100 W

7 Závorky  Vždy přiléhají bez mezer k začátku a konci výrazu, který dáváme do závorky.  Text v závorkách nikdy neoddělujeme od závorek mezerou.  Pokud věta končí závorkou, následuje tečka. Mezi tečkou (interpunkčním znaménkem) a závorkou mezera není.  V textu přednostně používáme závorky okrouhlé. ( ) Pro děti jsou vhodné stolní hry (fotbal, kulečník).  Hranaté závorky využívá zejména matematika. [ ]  Píšeme je pomocí kláves pravý Alt + F, pravý Alt + G.  V běžném textu se používají jako závorky vnořené, také v nich uvádíme výslovnost cizích slov, příp. číselné odkazy v odborných pracích. laser [lejzr], rondeau [rondó]

8 Lomítko  lomítko (rovná závorka) se používá jako dělicí znaménko mezi údaji  před ani za lomítkem se nedělá mezera  výrazy členěné lomítky se na konci řádku nedělí  lomítko se nepoužívá místo kulatých či jiných závorek 60 km/h, čj. No 326/14, školní rok 2013/14, vybral/a  jestliže vyjadřuje lomítko alternativu, mezerami se neodděluje Vážená paní/vážený pane; údaje v záhlaví/zápatí …  pokud lomítko odděluje řádky při citaci poezie, pak se před i za ním dělá mezera Oral jsem, oral, ale málo, / kolečko se mi polámalo. / Oral jsem, oral cestu bílou, / kudy jsem chodil za svou milou.

9 Uvozovky  Píšeme před a za text bez mezer.  Před textem jsou umístěny dole, za textem nahoře.  Další znaménka (čárka, tečka) se od uvozovek neoddělují mezerou.  Používají se v přímé řeči. „Napsal jsi všechny úkoly?“  V případě potřeby se v uvozovkách píši také názvy knih, skladeb, výrobků apod. Z důvodů zřetelnosti se do uvozovek vkládají i některé termíny a klíčové výrazy, které je třeba v textu jasným a výrazným způsobem vymezit. Divadlo uvádí Mozartovu „Figarovu svatbu“. Značky pro „narozen“ a „zemřel“ se oddělují od následujícího data mezerami.

10 Odsuvník (apostrof)  v textu nahrazuje vynechané písmeno Sáh´si do kapsy. Upad´do bezvědomí. Paul´s dog; don´t worry;

11 Doplňte do textu správná znaménka 1.Koupil jsem si česko…anglický slovník. 2.Hokejový zápas Verva Litvínov…Slavia skončil nerozhodně. 3.Až budu velký…á, stanu se kosmonautem. 4.Všichni žáci třídy …chlapci i děvčata… přišli pozdě. 5.Výstava potrvá 3.…31. března Na přednášce říkal:…Lidem nechybějí věci, ale vztahy.… 7.Banjo …bendžo… nepatří mezi nástroje jazzového …džezového… orchestru. 8.Své zboží dovážíme z Argentiny, Brazílie, Chile

12 Správné řešení 1.Koupil jsem si česko-anglický slovník. 2.Hokejový zápas Verva Litvínov – Slavia skončil nerozhodně. 3.Až budu velký/á, stanu se kosmonautem. 4.Všichni žáci třídy (chlapci i děvčata) přišli pozdě. 5.Výstava potrvá 3.–31. března Na přednášce říkal: „Lidem nechybějí věci, ale vztahy.“ 7.Banjo [bendžo] nepatří mezi nástroje jazzového [džezového] orchestru. 8.Své zboží dovážíme z Argentiny, Brazílie, Chile …

13 Zdroje -, -. ČSN Úprava písemností zpracovaných textovými editory. Praha: Český normalizační institut, 2007, ISBN ICS ROZHLEDY– časopis pro písemnou a elektronickou komunikaci, vydává NUV Praha,ISSN


Stáhnout ppt "Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0644Číslo sady 37 Číslo."

Podobné prezentace


Reklamy Google