Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“; Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“; Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“; Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Eko.3.17 Sezónní tropický les a savana Vytvořeno:10. 10. 2013 Ověřeno: 14. 10. 2013 Třída:AE3

2 Biomy Sezónní tropický les a savany Vzdělávací oblast:Environmentální vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:3. Autor:Ing. Hana Antošová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, dataprojektor Klíčová slova:sezónní tropický les, savana, biomy Anotace: Materiál je určen pro studenty environmentálních předmětů, především ekologie, pro upevnění znalostí o daném biomu.

3 Sezónní tropický les a savany

4 navazují na pásmo TDP směrem k S i J dvě období dešťů půdy staré, hluboce zvětralé půdy původem zasahují až do třetihor

5

6 Sezónní tropický les a savany Adaptace rostlin nevýrazné období sucha se projevuje opadáváním listů ještě vždyzeleného lesa (dřeviny obměňují listy po několika letech, nikdy NE naráz) čím je delší období sucha začnou nejdříve opadávat druhy nejvyššího patra, které jsou nejvíc vystaveny slunci, druhy nižších pater mohou být ještě vždyzelené, postupně nastává všeobecná opadavost

7 Sezónní tropický les a savany Adaptace rostlin listy silnější, kožovité opadavé rostliny mají tzv. mezomorfní listy (listy vykazují vyšší výkon asimilace, za cenu vyššího výdeje vody než menší tuhé listy → ale velmi rychle opadají s příchodem sucha TRÁVY – vhodná růstová forma adaptovaná na pravidelná, extrémně dlouhá období sucha v období sucha odumře prakticky veškerá biomasa, obnovovací meristémy se nachází na povrchu půdy, jakmile zaprší, jsou díky intenzivnímu kořenovému systémy schopny rychle čerpat vodu, živiny a rychle růst

8 Sezónní tropický les a savany Adaptace rostlin teplota je v těchto oblastech příznivá a oblast se rychle zazelená adaptace na nedostatek vody je vznik sukulentnosti př.: baobab (kmen patří k nejširším na světě, má měkké dřevo a v něm je obsaženo až 120 000 litrů vody)

9 Sezónní tropický les a savany Adaptace živočichů velcí býložravci putují za potravou mezi oblastmi vždyzelených sezónních lesů, kde se v období sucha živí listím stromů a spásají savanu v období dešťů akácie si vytvořily proti spásání ochranné mechanismy (trnitost, ztráta listů) organismy adaptovány na pravidelné požáry (hmyz, drobní obratlovci se zahrabou, stromy mají tlustou borku – chrání pletiva uvnitř kmene)

10 Sezónní tropický les a savany Diverzita mimořádná diverzita velkých býložravců sezónně vysoká produkce nahrává velkým býložravcům, pro které není problém migrovat na velké vzdálenosti velká diverzita šelem druhově nejbohatší je africká oblast, tento biom je nejsouvislejší, nejrozsáhlejší hlavní dekompozitoři jsou termiti

11

12 Sezónní tropický les a savany Jižní Afrika nejkompaktnější, nejrozšířenější biom právě v Africe dominují traviny, křoviny akácie, ojediněle baobab důl. faktorem udržující otevřenou savanu jsou sloni afričtí, jediný býložravci schopni mýcení vzrostlých akácií dělba nik mezi jednotlivými býložravci (až 16 druhů kopytníků jednotlivé druhy se liší preferencí různých částí rostlin, výškou, ze které spásají listí, denní dobou pastvy běžní draví ptáci (luňáci) supi, pštros dvouprstý

13

14 Sezónní tropický les a savany Jižní Amerika ve Venezuele se nazývají ILANOS, v Brazílii CAMPOS, travnatější CERRADOS udržovány pravidelným zaplavováním a působením velkých herbivorů před příchodem Evropanů byly paseny jediným druhem kopytníků Jelencem pampovým, dnes žije v divočině poslední větší stádo dalším velkým herbivorem je morče mara stepní, běžce zastupuje nandu pampový

15 Sezónní tropický les a savany Austrálie blahovičník, přesličník klokan rudý (největší), emu hnědý introdukované druhy (skot, ovce, kozy, velbloudi, králíci)

16

17 Sezónní tropický les a savany Historie a vliv člověka vznik před 25 miliony let je i kolébkou člověka dnes ovlivňována pastvou, kácením dřevin desertifikace

18 Použité zdroje PRACH K., ŠTECH M., ŘÍHA P., 2009: Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. Nakladatelství Scientia, Praha, 151 str. ISBN 978-80-86960-46-3. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tarangire-Natpark800600.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zebras,_Serengeti_savana_plains,_Tanzania.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paesaggio_savana_con_termitai_in_Guinea- Bissau.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paesaggio_savana_con_termitai_in_Guinea- Bissau.JPG http://www.afrikaonline.cz/OLD/obrbsavana/maproz.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Starr_031209- 0003_Casuarina_equisetifolia.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Starr_031209- 0003_Casuarina_equisetifolia.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Red_kangaroo_-_melbourne_zoo.jpg http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id76715/?taxonid=501343 http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id142265/ Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“; Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google