Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Eko.3.13 Tvrdolistá vegetace Vytvořeno: Ověřeno: Třída:AE3

2 Biomy - Tvrdolistá vegetace Vzdělávací oblast:Environmentální vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:3. Autor:Ing. Hana Antošová Časový rozsah:3 vyučovací hodiny Pomůcky:notebook, dataprojektor Klíčová slova:tvrdolistá vegetace, sklerofyty, Evropa Anotace: Materiál je určen pro studenty environmentálních předmětů, především ekologie, pro upevnění znalostí o daném biomu.

3 Tvrdolistá vegetace v létě horko, sucho, málo prší teploty 30 – 40 o C v zimě mnoho srážek zimy mírné (v porovnání se střední Evropou), teplé, občas mírně mrzne biom se nachází v Z částech kontinentů tento biom zaujímá pouze 1,8 % rozlohy souše najdeme v něm desetinu druhového bohatství všech cévnatých rostlin na Zemi

4

5 Tvrdolistá vegetace Půdy vývoj půd od třetihor rendziny, rankery působením člověka dochází k velkoplošné degradaci a erozi půd

6 Tvrdolistá vegetace Adaptace rostliny adaptovány na to, aby neztrácely vodu, aby snížily výdej vody – listy malé, tlustá kutikula, schopnost uzavírat průduchy (ty jsou zanořené a malé) na povrchu listů chlupy, vosky často se takto modifikovaným rostlinám říká SKLEROFYTY listy přeměněny na trny, nebo zcela chybí a jejich funkci přebírají stonky (listnatec)

7 Tvrdolistá vegetace Adaptace zajímavou adaptací je produkce těkavých aromatických látek, jejich odpařováním se rostliny ochlazují pokud neustává sucho, tak rostliny shazují listy setkáme se i s HETEROFYLIÍ (listovým dimorfismem) – vedle malých tuhých listů rostliny na příznivé jarní období vytvářejí širší a tenké listy

8 Tvrdolistá vegetace Požáry důl. faktorem v tomto biomu je požár porosty jsou husté, produkují aromatické látky a proto snadno hoří frekvenci požárů zvýšil hlavně člověk (v amerických lesích hořelo 1krát za 100 let, dnes je to 1krát za let) většina druhů je na požáry adaptována, např. dub korkový, požár naruší osemení a semeno může vyklíčit pokud jsou požáry příliš časté, nastupují trávy dřeviny rychle regenerují kořenovými výmladky

9 Tvrdolistá vegetace Diverzita druhově nejbohatší je biom v Evropě, zde je až 10 tisíc druhů cévnatých rostlin velké množství plazů, ptáků, málo velkých obratlovců (z důvodu hustých a pichlavých porostů, ve kterých se obtížně pohybují) daří se zde prasatům, středně velkým šelmám, hlodavcům (dost potravy, úkrytů) sladkovodní endemické druhy ryb (řeky krátké, povodí malá, vzájemně izolovaná horskými masivy, ryby nemigrují)

10 Tvrdolistá vegetace Jednotlivé oblasti Evropa -největší, druhově nejbohatší oblast -nejdéle, nejintenzivněji ovlivněná člověkem -původní byly porosty vždyzelených dubů -dnes jen malé zbytky původních porostů -porosty byly káceny každých 20 let na otop -z migračních a klimatických důvodů je poměrně odlišné druhové složení Z a V mediteránu, hranice zhruba probíhá Itálií

11 Tvrdolistá vegetace Jednotlivé oblasti Západní Evropa -dub cestmínový, dub korkový, cedr atlantský, žumara nízká, čilimka ostnitá Východní Evropa -cedr libanonský, planika maloplodá, kručinka Význačné druhy evropské oblasti: -pistácie, myrta, zimostráz vždyzelený, olivovník, rohovník obecný, rozmarýna lékařská, kručinka

12

13 Tvrdolistá vegetace Jednotlivé oblasti v horách, kde mrzne a je vlhčeji se setkáme s opadavými listnatými lesy (dub pýřitý, dub šípák, kaštanovník jedlý, jasan zimnář) tam, kde mrzne více, v létě je sucho, na jižních svazích hor převládají jehličnaté lesy (borovice, jedle, cedr, jalovec) nad horní hranicí lesa – odolné, pichlavé, nízké keře

14 Tvrdolistá vegetace Jednotlivé oblasti Kalifornská oblast úzký pás v jižní Kalifornii řešetlák, planika vždyzelené nebo poloopadavé řídké dubové lesy, ořešáky velké množství křovinatých druhů (více než 100) jednoleté druhy (pupalkovité, liliovité, mákovité) šalvěj, borovice, kaktusy velké množství plazů (gekončíci, leguáni, xantusie, ropušníci) savci – zejména hlodavci (křečci) drozdi, velcí střízlíci, krkavcovité, kukačky velké množství hmyzu pavoukovci (21 druhů)

15 Tvrdolistá vegetace Jednotlivé oblasti Chilská oblast mezi pobřežím a Andami čeledi ledviníkovité, růžovité, vavřínovité, pabuky ocelot horský, pásovec malý, jelen pudu jižní, mravenečníci

16 Tvrdolistá vegetace Jednotlivé oblasti Jižní Afrika keřovité druhy s úzkými listy je zde vymezena samostatná květenná oblast Capensis →oblast extrémně druhově bohatá →na 20 km druhů cévnatých rostlin →600 druhů vřesovců →pochází odtud mnoho pokojových rostlin (pelargonie, muškát)

17 Tvrdolistá vegetace Jednotlivé oblasti →tato oblast ohrožena invazními rostlinami (např. severoamerickou borovici – byla tu vysazena a intenzivně pěstována) →pestré druhy květin →velká taxonomická diverzita opylovačů →pták strdimil zlatoprstý, cukernatky, chrousti, zaltohlávci, dřepčíci, včely

18 Tvrdolistá vegetace Jednotlivé oblasti Austrálie jihozápad kontinentu blahovičník, štětkovec, přesličník, akácie endemity: vačínci, mravencojedi, vakorejsci

19 Tvrdolistá vegetace Historie a vliv člověka biom ovlivněn již ve středověku zemědělství více jak let rozsáhlé plochy převedeny na kultury (vinice, olivové háje, citrusové plantáže) zbytek ovlivněn kácením, pastvou, ohněm nejvíce zničen v blízkosti pobřeží (Turecko, Kanárské ostrovy) někde pokusy o obnovu cílenou výsadbou původních druhů, omezováním pastvy a požárů

20 Tvrdolistá vegetace Historie a vliv člověka člověk zde introdukoval mnoho druhů (americká agáve, opuncie, akácie, blahovičník) obnova biomu je nejvíce v Kalifornii (problematice se věnují celé výzkumné týmy, aktivity podporovány i komerčními firmami)

21 Použité zdroje Zdroje obrázků: PRACH K., ŠTECH M., ŘÍHA P., 2009: Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. Nakladatelství Scientia, Praha, 151 str. ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google