Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY – Inovace v plánování Praha 26.6.2014 Zbyněk Sperat, CDV.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY – Inovace v plánování Praha 26.6.2014 Zbyněk Sperat, CDV."— Transkript prezentace:

1 PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY – Inovace v plánování Praha Zbyněk Sperat, CDV

2 Obsah , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat Srovnání tradičního a udržitelného dopravního plánování Regulace objemu generované dopravy v Curychu Plánování dopravy ve švédském Örebro Dopravní politika Freiburgu Souhrn

3 Tradiční vs. udržitelné dopravní plánování , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

4 Curych Maximální objem generované dopravy Access contingent model, *1999 Kalkulace objemu dopravy vychází z: max. počet parkovacích míst tabulkový počet cest/čas pro určitý typ záměru kapacita komunikační sítě v okolí hlukové a emisní limity Město monitoruje cesty na náklady investora Sankce při překročení počtu cest, může dojít ke snížení počtu park. míst , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

5 Curych Maximální objem generované dopravy Smysl modelu: umožnit rozvoj v již rozvinutých oblastech města, které jsou zatíženy dopravou regulace dopadů velkých záměrů na ŽP města flexibilita užívání park. míst možnost regulovat objem dopravy Město rozhoduje, zda záměr vyžaduje uplatnění tohoto přístupu Obecně při více než 150 park. místech a 2000 cest/den , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

6 Sihlcity Curych Multifunkční centrum vně městského centra, *2007, cca 10ha plocha záboru vč. hotelů a bydlení 19,000 návštěvníků za den, 2,300 pracovních míst V blízkosti dálnice končící v Curychu, dobrá obsluha regionálním vlakem a MHD Celkový počet park. míst , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

7 Sihlcity Curych Uplatnění Access contingent modelu města Požadavky: 850 park. míst, musí být zpoplatněny 600 park. míst pro kola Investice developera do vylepšení linek MHD Stanovený limit: 8,800 cest autem/den po 5 letech provozu , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

8 Sihlcity Curych Nástroje: rozšíření tramvajové tratě a autobusové linky placené parkování rozvoz zboží zákazníkům prostřednictvím jízdních kol informační služby, web, informace o dostupnosti pro všechny dopravní způsoby zaměstnancům obchodů není umožněno parkování obtížné získání parkovacích povolení , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

9 Sihlcity Curych Pravidelný monitoring generovaných cest Opatření mobility managementu organizována specialisty Sihlcity Dopady: 70% návštěvníků přijíždí jinak než autem , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

10 Zvyšování povědomí o udržitelném plánování - např. sebehodnocení v pracovních skupinách, cílem bylo odhalit mezery ve znalostech zaměstnanců Výstupy: dobré znalosti úřadu v dopravních otázkách, ale žádné zkušenosti s integrací těchto znalostí k vytvoření SUMPu. Örebro Proces dopravního plánování , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

11 Vznik samostatného oddělení udržitelné mobility (mj. zodpovídá za informovanost zaměstnanců a politiků), příprava seminářů na snížení potřeby cest auty prostřednictvím územního plánování apod. Örebro Oddělení mobility , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

12 Nutnost dosáhnout jednotného pohledu na dopravní otázky ze strany všech hlavních zaměstnanců a politiků Důležité byly ukázky osvědčených příkladů z jiných měst, vč. mezinárodní spolupráce (výměnné stáže) Snaha o vytvoření neformální sítě pro udržitelnou dopravu mezi městy v regionu. Örebro Další kroky , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

13 Negativní dopady dosavadních plánů zaměřených na individuální motorovou dopravu: – hluk – znečištění ovzduší – nehodovost – neatraktivní městské prostředí Örebro Dopravní plán – SUTP, východiska , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

14 1. ovlivnění potřeby cestování 2. zvýšení efektivity dnešní dopravy 3. zlepšení stávající infrastruktury 4. výstavba nové infrastruktury Örebro 4 stupňový proces řešení dopravních problémů , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

15 Vize dopravního plánu: Zlepšení mobility za současného snížení dopravy a zkvalitnění životního prostředí Předejití vzniku dopravy – město krátkých cest, úloha ÚP Kompaktní město se silným centrem, kde jsou všechny cíle v docházkové vzdálenosti Freiburg , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

16 70% obyvatel žije do 500 m od zastávky tram 7,5 min interval tram ve špičce důraz na levnou MHD – dnes 47€/měsíc Freiburg Veřejná doprava , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

17 RegioCard umožňuje libovolné cestování v regionu (2,900 km tratí, 17 různých dopravců), o víkendu pro 2 osoby První rok po představení nárůst počtu cest VD v regionu o 26,000, poklesl počet cest autem o 29,000 Každá vstupenka na koncert, sport. akci, veletrh nebo konferenci obsahuje jízdenku na VD Freiburg Veřejná doprava , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

18 Freiburg Dělba přepravní práce , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

19 140 vozidel Registrovaní členové obdrží roční kupon na MHD zdarma a 50% slevu na cestování vlakem v rámci celého Německa Freiburg Car sharing , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

20 Vydaný 2008 Zvážení mnoha scénářů a nákladů na jejich realizaci Výstup: – 4 opatření pro pěší – 13 pro cyklo – 12 pro MHD – 7 pro regionální HD – 19 pro motorová vozidla Freiburg Dopravní plán , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

21 Územní plán Závazek k omezení rozmělňování města – O 30 hektarů méně ploch určených k zástavbě, než předchozí plán Koncept otevřených prostor Koncept městského klimatu Zapojování veřejnosti Freiburg Souvisící plány a koncepty , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

22 Život bez aut je ve Freiburgu celkem snadný díky mnoha alternativám nárůst cest autem o 1,3%, zatímco došlo k celkovému nárůstu všech cest o 30% Od VD – nárůst o 53%, počet cest na kole nárůst o 96%. Freiburg Souhrn , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

23 Budoucnost sdílení Koncepty chytrých měst, nové pojetí spolupráce mezi městem a občany Data a chytré aplikace Shrnutí , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat

24 Děkuji za pozornost Zbyněk Sperat CDV, v.v.i , Praha, Plán udržitelné městské mobility, Inovace v plánování, Zbyněk Sperat


Stáhnout ppt "PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY – Inovace v plánování Praha 26.6.2014 Zbyněk Sperat, CDV."

Podobné prezentace


Reklamy Google