Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_534."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_534

2 Jméno autora:Mgr. Zdeňka Hanzliková Třída/ročník:1. (5.) Datum vytvoření:Listopad 2012 Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Téma: Osmotické jevy Srovnání chování rostlinné a živočišné buňky v roztocích různé koncentace. Klíčová slova:Plazmolýza, plazmoptýza, atd. Druh učebního materiálu:prezentace

3 Co je to osmóza? Je to zvláštní případ buněčného transportu, je to jednostranná difúze, jde o pronikání molekul vody přes cytoplazmatickou membránu z prostředí hypotonického (zředěnějšího) do prostředí hypertonického (koncentrovanějšího). Osmotické jevy jsou založeny na polopropustnosti cytoplazmatické membrány, přes kterou pronikají molekuly vody, ale rozpuštěné ionty a molekuly látek ve vodě naprocházejí.

4 Osmotické jevy Tyto osmotické jevy ovlivňují tvary buněk, které různě reagují, protože rostlinná buňka má pevnou buněčnou stěnu, kdežto živočišná buňka má pouze cytoplazmatickou membránu a buněčná stěna jí chybí.

5 Buňky v hypertonickém prostředí – je vysávána voda z buněk Živočišná buňka se celá smršťuje. Rostlinná buňka si zachovává tvar a smršťuje se pouze vnitřní obsah - plazmolýza

6 Rostlinná buňka – obr.č.1.

7 Buňky v hypotonickém prostředí – nasávají vodu U živočišné buňky může dojít k prasknutí - plazmoptýza U rostlinné buňky dochází k turgoru – napětí na buněčnou stěnu.

8 Cíle osmotických jevů v buňkách Cílem je vyrovnání koncentrací obou prostředí – tzv. izotonický stav. Pro živočišné buňky je izotonický roztok – fyziologický roztok, kterým je 0,9% roztok NaCl.

9 Obr.č.2. živočišná buňka - erytrocyt

10 Opakování 1. Hypertonický roztok – rostlinná buňka 2. Hypotonický roztok – rosltinná buňka 3. Hypotonický roztok – živočišná buňka 4. Izotonický roztok 5. Pronikání vody přes C.M. z hypotonického do hypertonického prostředí. a) plazmolýza b) plazmoptýza c) turgor d) osmóza e) 0,9% roztok NaCl

11 Citace literatury HANČOVÁ, Hana a Marie VLKOVÁ. Biologie I v kostce pro střední školy. první vydání,Havlíčkův Brod: Fragment, 1997. ISBN 80-7200-059-4. Jelínek, Jan a Vladimír Zicháček. Biologie pro gymnázia. 7.rozšířené vydání. Olomouc: Studio nakladetelství Olomouc, 2004. ISBN 80-7182-177-2. Kislinger, František, Jana Laníková, Jiří Šlégl a Irena Žurková. Biologie V.: Základy obecné biologie. 1. vyd. Klatovy: Gymnázium v Klatovech, Typos, 1995.

12 Citace obrázků Obr.č.1.: KREJČÍ, Petra a Karel SLABÝ. ÚSTAV BIOLOGIE ROSTLIN AF MZLU BRNO. Multimediální učební text - obecná botanika: cytologie, osmotické jevy [online]. Brno [cit. 2012-11-30]. Dostupné z: http://web2.mendelu.cz/af_211_multitext/obecna_botanika/texty-cytologie- osmoticke_jevy.html Obr.č.2.: DOLINSKÁ, Jana. O škole: Příjem a výdej látek buňkou [online]. 3.6. 2009 [cit. 2012-11-30]. Dostupné z: http://www.oskole.sk/pages/printpage.php?clanok=2685


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_534."

Podobné prezentace


Reklamy Google