Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Cenová politika v mezinárodním marketingu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Cenová politika v mezinárodním marketingu"— Transkript prezentace:

1 Cenová politika v mezinárodním marketingu
Přednáška č.10 Cenová politika v mezinárodním marketingu

2 Pojem mezinárodní cenová politika
Cena - je peněžní částka účtovaná za výrobek službu nebo jeho hodnotu, kterou zákazníci mění za užitek z užívání nebo z vlastnictví věci. Hlavní činitelé v rozhodování o výši ceny konkurenční prostředí vývoj kurzu elasticita poptávka daně (DPH – není v rámci EU standardizované)DPH Evropa 2013 cla distribuční náklady

3 Mezinárodní cenová politika
1.celkové náklady FAKTOR 1 výrobní cena 2. kupní síla FAKTOR 2 dostupnost pro potenciální zákazníky 3. sociální hodnoty FAKTOR 3 cena konkurence 4. vztah kvality a ceny 5. původ výrobku cíle podniku optimální prodejní cena

4 Faktory ovlivňující volbu mezinárodní cenové strategie
vnější faktory: ekonomické a právní prostředí – fiskální politika obchodně-politické faktory stabilita devizových kurzů inflace četnost a síla konkurence poptávka a její vývoj chování spotřebitelů ceny surovin vnitřní faktory: celková strategie mezinárodního podnikání firemní a marketingové cíle positioning zvolená forma vstupu na zahraniční trhy výrobní náklady náklady na mezinárodní logistiku

5 Stanovení strategických cenových cílů podniku
Základní struktura cílů bývá obvykle následující: 1. Zisk – zaplacení úplných nákladů plus jistá marže. 2. Maximalizace zisku - maximální celkové tržby z prodeje ve vztahu k vynaloženým nákladům. 3. Tržní podíl - při stanovení relativně nižší ceny výrobku. 4. Návratnost investic –porovnává se návratnost vložených investic na výrobu tohoto výrobku s alternativami jiných alokací těchto investic. 5. Růst objemů prodeje – výprodej nadbytečných zásob (povánoční a posezónní výprodeje). 6. Špičková kvalita výrobku - vyšší cena výrobků a budování jejich image.

6 Mezinárodní cenové strategie
nákladové metody strategie cenového zužitkování – klouzání po poptávkové křivce strategie prémiové ceny - skimming strategie cenového pronikání na trh - penetrace strategie využívání transferových cen

7 Strategie využívání transferových cen

8 Cenové taktiky na mezinárodních trzích
Taktika následování ceny konkurence Taktika určení ceny pomocí cenových nabídek Taktika stanovení cen výrobkové řady Taktika cen výrobního sortimentu Taktika cen „vázaných výrobků“

9 Cena v mezinárodním prostředí
Faktory ovlivňující rozhodování o cenové standardizaci nebo diferenciaci Cenová diferenciace Cenová standardizace odlišnosti ve spotřebním chování, odlišnosti v kupní síle spotřebitelů tendence k homogenizaci potřeb rostoucí konkurence na světových trzích, snaha o odlišení od konkurence nákupní centrály, elektronická tržiště, další formy centralizovaných nákupů různorodost zahraničněobchodních nákladů snižování nákladů na mezinárodní logistiku různé míry inflace na zahraničních trzích rozvoj informačních technologií, snadná dostupnost informací nestabilita devizových kurzů zavedení eura obchodně politické nástroje liberalizace světového obchodu, odstraňování obchodně-politických překážek

10 Cenová politika v rámci životního cyklu výrobku
zavádění nového výrobku – strategie cenového pronikání nebo strategie cenového zužitkování fáze růstu – není důvod cenu snižovat fáze zralosti – firmy musí reagovat na rostoucí konkurenci a snaží se zároveň vyhnout výraznému snížení ceny, pro udržení rentability proto hledají cesty ke snížení nákladů závěrečné fáze – hlavním cílem je minimalizace nákladů – a hlavními nástroji cenové politiky slevy výprodeje Zavádění produktu   vysoká propagace   nízká propagace    vysoká cena   strategie rychlého sbírání smetany     strategie pomalého sbírání   smetany   nízká cena   strategie rychlého pronikání   strategie pomalého   pronikání

11 Strategie poměr cena/kvalita
Vysoká Cena Střední Nízká 1.    Strategie získání mimořádné ceny 2.   Strategie vysoké hodnoty 3.     Strategie mimořádně vysoké hodnoty Kvalita Střední 4.     Strategie předražování 5.     Strategie střední hodnoty 6.     Strategie odpovídající hodnoty 7.     Strategie okrádání 8.     Neúsporná strategie 9.     Úsporná strategie

12 Proces tvorby ceny -pricing
Stanovení ceny přirážkou Poptávkově orientované ceny Konkurenčně orientované ceny Podle hodnoty vnímané zákazníkem Stanovení ceny „smlouváním“

13 Dodací podmínky EXW (Ex Works) – ze závodu
FCA (Free Carrier) – vyplaceně dopravci FAS (Free Alongside Ship) – vyplaceně k boku lodi FOB (Free On Board) – vyplaceně loď CFR (Cost and Freight) – náklady a přepravné CIF (Cost, Insurance and Freight) – náklady, pojištění a přepravné CPT (Carriage Paid To) – přeprava placena do CIP (Carriage and Insurance Paid to) DDP (Delivered Duty Paid) – s dodáním clo placeno DAT (Delivered at terminal) – s dodáním na terminál DAP (Delivered at place) – s dodáním na místo

14

15

16 Platební podmínky Platba v hotovosti předem (cash in advance)
Platby bankovním převodem Dokumentární inkaso Documents against payment Documents against acceptance Dokumentární akreditiv (letter of credit)

17 Reciproční obchod (Counter Trade)
Barter – výměna zboží za zboží Barter-clearing – výměna zboží na určitý časový interval Paralelní barter(Counter Purchase) – povinnost utratit získané peníze v exportní zemi Mnohostranné obchody(Switch Trading) – země získané zboží prodá do třetí země Zpětná koupě(Product buy back) – návratnost investice pomocí zpětného dodávání zboží Offset – vládni nákupy s možností zpětné zakázky

18 Inflace - Index spotřebitelských cen Inflace - 2013
Měření inflace pomocí cenových indexů: Deflátor HDP Index spotřebitelských cen Index cen výrobců Potraviny a nealkoholické nápoje Alkoholické nápoje a tabák Odívání a obuv Bydlení, voda, energie, paliva 5. Bytové vybavení, zařízení domácnosti, opravy 6. Zdraví 7. Doprava 8. Pošty a telekomunikace 9. Rekreace a kultura 10. Vzdělávání 11. Stravování a ubytování 12. Ostatní zboží a služby Složení spotřebního koše

19 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Cenová politika v mezinárodním marketingu"

Podobné prezentace


Reklamy Google