Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jaký je dobrý školský systém? How the World’s Best Perfoming Schools Systems Come out on the Top Studie firmy McKinsey&Company Pedagogický seminář 25.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jaký je dobrý školský systém? How the World’s Best Perfoming Schools Systems Come out on the Top Studie firmy McKinsey&Company Pedagogický seminář 25."— Transkript prezentace:

1 Jaký je dobrý školský systém? How the World’s Best Perfoming Schools Systems Come out on the Top Studie firmy McKinsey&Company Pedagogický seminář

2 Popis studie Proč jsou některé reformy úspěšné a jiné ne? Koho? 25 světových šk. Systémů 1.Top ten podle výsledků PISA 2.Výrazné zlepšení v poslední době 3.Rozvojové země Středního východu a Latinské Ameriky konkrétní výběr zemí Kdy? květen 2006-březen 2007 Zaměření Ne na kurikulum, pedagogiku,ale na školský systém sám o sobě, na jeho infrastrukturu

3 1. skupina2. skupina3.skupina AlbertaAtlantaBahrajn AustrálieBostonBrazílie BelgieChicagoKatar FinskoAnglieSaudská Arábie HongkongJordánskoSpojené arabské emiráty JaponskoNew York NizozemíOhio Nový Zéland Ontario Singapur Jižní Korea

4 Které faktory,atributy mají vliv na to, že školský systém bude dobře fungovat?

5 Podle studie: financování velikost třídy status učitelské profese kulturní kontext politika plat   kvalita učitele  

6 Kvalita učitele nejdůležitější parametr „Kvalita vzdělávacího systému nemůže překonat kvalitu jeho učitelů.“ politik z Jižní Koreje Závěry z dostupných studií: v USA úroveň učitelské gramotnosti ovlivňuje výkony studentů více než ostatní měřitelné atributy učitelů výzkum ukázal, že výkon 2 průměrných žáků velmi závisel na dalším učiteli viz graf 7-leté děti v Č a M gramotnosti mezi 20 nejlepšími mají 2x větší pst dokončit univerzitní stupeň než 20 nejhorších Obecně: žáci, kteří mají dobrého učitele mají ve studiu 3x rychlejší pokrok než žáci se špatným učitelem negativní dopad špatných učitelů je největší na začátku školní docházky

7 Pozn.: zmenšení počtu žáků z 23 na 15 znamenalo zlepšení pouze o 8 percentil. bodů

8 „Jako dobrý učitel náleží k největším dobrodincům, náleží učitel špatný také k největším škůdcům veřejným…“ F. Palacký

9 Financování „Vůbec na školu, na výchovu a vyučování by se mělo mnohem více myslet…a taky dávat mnohem více prostředků než dosud.“ T. G. Masaryk Zvýšení výdajů automaticky neznamená získat lepší výstupy! Viz graf. Financování soustředit tam, kde mají největší dopad!

10 Zdroj: zpráva OECD 2005

11 Plat není hlavní či nejdůležitější motivací učitelů důležitý je dobrý počáteční plat srovnatelný s ostatními vysokoškoláky pohybuje se mezi 95-99% HDP na hlavu zatímco celkově se startovní platy pohybují v rozmezí % -zvýšení výrazně nad 100% nemá velký vliv -následné zvyšování platů už není tak velké

12 Velikost třídy Za posledních 5 let, každá země OECD zvýšila počet učitelů k počtům studentů Ale výsledky studií: ze 112 studií pouze 9 ukázalo nějaký pozitivní vztah Kromě časných stupňů V rámci rozsahu velikosti tříd jaký je v OECD,nemá téměř vliv. Poměr např. Jižní Korea 30:1, zatímco průměr OECD 17:1 Optimální počet je 30 žáků Navíc: menší třídy=potřeba více učitelů=při stejném financování menší platy

13

14 Kulturní kontext, politika a status učitele dobře fungující systémy lze najít rozdílných kulturách větší vliv má politická strategie politika má moc zvýšit status učitele např. Anglie během 5 let Politika má silný dopad na status bez ohledu na kulturní kontext, v kterém je aplikována. Zvýšení statutu: např. marketingová akce

15

16

17 „Jsou toliko dvě strany politické na světě: strana poctivých a strana nepoctivých. Poznáte a rozeznáte je podle toho, kterak školství podporují.“ K. H. Borovský

18 Jak získat ty nejlepší Vysoká selektivita při výběru učitelů Dobré startovní kompenzace Vysoký status učitelského povolání

19 Výběr učitelů Kdy začít s výběrem? 2 varianty: před nástupem na VŠ před nástupem do zaměstnání Nejlepší systémy vybírají variantu?

20 Výběr učitelů 2 Proč? Indikuje nesnadnost studia = zvýšení statutu Umožňuje větší kvalitu studia Možnost větších výdajů na hlavu

21 Výběr uchazečů Vybírat z top absolventů: Jižní Korea 5%, Finsko 10 %,Singapur 30% Naopak horší systémy vybírají např. z 1/3 nejhorších „Někdo nemůže dát to, co nemá.“ Kdo je dobrý učitel může být vytipováno ještě před nástupem do studia: velká úroveň M a Č gramotnosti, dobré komunikační schopnosti, ochotu učit se a motivaci učit Nejefektivnější procedury výběru: finská a singapurská Hongkong nebo Anglie kontrolují limit počtu studentů financováním (je-li omezený limit, univerzity samy budou mít zájem vybrat jen ty nejlepší)

22

23

24 Výběr dobrého učitele Není zajištěn jen studiem, proto důležitá praxe (srovnej s povoláním lékaře) Absolventi nezískají licenci, dokud nezíská několik let praxe (1-4 roky)

25 Startovní podmínky Nezbytné pro získání dobrých učitelů možnosti: Plat Stipendium během studia

26 To nejdůležitější 1.Získat ty nejlepší, aby se stali učiteli 2.Zajistit jim co nejkvalitnější výuku 3.Cílenou podporou zajistit, aby každý žák vytěžil z výuky maximum

27 Výuka studentů učitelství Hodně praxe a to i během počátků studia Boston: i 4 dny v týdnu ve škole Anglie: 2/3 z celého roku Japonsko: 2 dny z týdne Výchova efektivních učitelů Pro nové učitele: coaching Další sebevzdělávání Sebereflexe, znalost svých slabin Pravidelné hospitace kolegů (také ředitel)

28 Dobré výsledky pro každého žáka 1. Formulace standardů odpovídající obtížnost 2. Systémová evaluace škol Rozdíly ve výstupech žáků mezi školami minimální (spíše uvnitř škol). 3. Podpora NEprospívajících žáků

29 Děkuji za pozornost!


Stáhnout ppt "Jaký je dobrý školský systém? How the World’s Best Perfoming Schools Systems Come out on the Top Studie firmy McKinsey&Company Pedagogický seminář 25."

Podobné prezentace


Reklamy Google