Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

O společenské nesnášenlivosti lidském zlu a jeho příčinách Jan Dočkal 2014 Rasismus Evtrémismus.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "O společenské nesnášenlivosti lidském zlu a jeho příčinách Jan Dočkal 2014 Rasismus Evtrémismus."— Transkript prezentace:

1 O společenské nesnášenlivosti lidském zlu a jeho příčinách Jan Dočkal 2014 Rasismus Evtrémismus

2 Fašismus – nacismus 17 milionů 6 milionů Židů (z toho 2 miliony dětí) 800 tisíc Cikánů 2 miliony Poláků 6 milionů Rusů, Ukrajinců a dalších národů SSSR 3 miliony Němců a dalších Evropanů Komunismus milionů Sovětský svaz 6-8 milionů (revoluce a občanská válka) milionů v období stalinismu Mao-ce-tungova Čína - 29 milionů Rozšíření komunismu po 2. sv. válce (Východní Evropa, Korea, Vietnam, Kambodža, Kuba ) 3 miliony 20.Století – století „megazabíjení“ totalitní režimy milionů mrtvých

3 Svět v 21.století V 21. století lidstvo dospělo do nové fáze společenského vývoje: Rozvoj technologií Informační revoluce Globalizace – „zmenšení světa“- Růst populace Vyčerpávání zdrojů Politické, sociální, národnostní, náboženské napětí a konflikty Změny se zrychlují Ekonomické sociální a politické důsledky: Polarizace - Konfrontace Ekonomika – bohatý a chudý svět - nejen geograficky! (OSN Rozvojové cíle tisíciletí) Krize a recese ekonomiky „západu“ žijeme na dluh! Upřednostňování konzumu před tvorbou! Morální krize – krize důvěry

4 Ohrožení současného světa zpráva Světového ekonomického fóra (World Economic Forum) „Globální rizika 2012“. Pořadí rizik podle pravděpodobnosti výskytu: 1.Vážná příjmová nerovnost (1 % lidí vlastní 50% světového bohatství) 2.Nárůst politických, sociálních národnostních a náboženských konfliktů 3.Chronická fiskální nerovnováha (hodně dluhů, málo příjmů 4.Zvyšující se úroveň skleníkových plynů v atmosféře 5.Kyber-útoky 6.. Krize z nedostatku vody Pořadí rizik podle očekávané výše škod: 1. Zhroucení významné části finančního systému 2. Krize z nedostatku vody 3. Krize z nedostatku potravin 4. Chronická fiskální nerovnováha 5. Extrémní kolísání cen potravin a energií (globalrisks2012)

5 11.září 2001 Teroristický útok na USA 19 členů islámské teroristické organizace al-Kaida uneslo 4 letadla letící na komerčních linkách. Dvě z nich narazila do věží Světového obchodního centra v New Yorku, zabila všechny na palubě a další lidi uvnitř budov. Třetí letadlo narazilo do Pentagonu ve Washingtonu, hlavním městě USA, Čtvrté letadlo se zřítilo v neobývané oblasti v Pensylvanii po souboji mezi teroristy a pasažéry. Při útocích celkem zemřelo lidí z 90 zemí ( včetně 19 únosců )

6 22. červenec 2011 Anders Behring Breivik (32 let), norský pravicový extremista, zaútočil bombami na vládní budovy v Oslo(8 obětí), a na táboře levicové (soc.dem.) mládeže na ostrově Utoya postřílel 69 převážně mladých lidí.

7 Sociální a etnické nepokoje Okupujte Wall Street! 2012 Francie 2005 Egypt 2014 Válka v Gaze 2014 Afganistan 2014 Řecko 2013

8 Protiromské demonstrace 2013 České Budějovice, Plzeň, Ostrava….

9 Ukrajina- Rusko

10

11 Islámský stát Radikální islamistická organizace působící hlavně v Iráku a Sýrii Nárokuje si náboženskou autoritu nad všemi muslimy na světě ] Cílem je obnovit chalífát na území v době jeho největšího rozsahu, kdy zabíral většinu území Severní Afriky,Španělsko, Balkán.Krym, Kavkaz a část Indie ] Likviduje muslimy, kteří nesouhlasí, popravuje evropská rukojmí.

12 PROČ ?

13 Člověk a společnost 4 dimenze člověka: Biologická Psychologická Sociální Spirituální 3 složky (stránky) společenské reality: Technicko- ekonomická Politicko-sociální Morálně-kulturní Zlo se projevuje ve všech těchto oblastech

14 Rudolf Steiner: Sociální trojčlennost

15 Lidská nesnášenlivost jako projev ZLA Mnoho lidí a a zvláště ti, kteří pracují v pomáhajících profesích, a kteří se setkávají, s utrpením a bolestí - s projevy lidského zla častěji než ostatní, připouští, že v lidském jednání, zejména pokud jde o mimořádné činy a události, se projevuje vedle biologických, psychologických a sociálních příčin něco iracionálního, něco, co nedokážeme vysvětlit jakoukoliv z výše uvedených teorií. V dnešním světě je moc zla a jeho moc je velká. Na tom se shodneme asi všichni, odkud toto zlo pochází? Zlo můžeme připisovat ďáblu nebo jiným zlým duchům. Ďábel to měl ještě někdy do 19. století těžké - lidé na něj věřili, věděli o něm a používali rozmanité prostředky, jimiž se jeho vlivu bránili. Přesto zlo existovalo. Pak ale přišel ďábel na ďábelský trik - přesvědčil lidi, že neexistuje, a tím si konečně ve 20. století uvolnil ruce. Přestalo se věřit, že existuje zlo jako takové, ale že existují pouze zlí lidé. Ty je možno a nutno napravit, vyléčit, případně izolovat, aby neškodili. Moc se nám to nedaří. Ale jak to, že se ze slušných stávají zlí lidé? Součástí zmíněné nové ďáblovy taktiky bylo vymazat z povědomí to, co k takové proměně vede, sedm hlavních („smrtelných") hříchů. Připomeňme si je (názvy můžeme „aktualizovat" ): pýcha, lakomství, cizoložství, závist, nestřídmost, hněv a lenost. Ten poslední nám možná ani jako hřích nepřipadá, je však z nich možná nejhorší. Lutherův překlad totiž zněl: „Trägheit des Herzens"- lhostejnost srdce..

16 Má ZLO jenom špatné důsledky?

17 Spirituální rozměr zla Americký psycholog Martin Scott Peck Lidé lži: Lidské zlo je příliš závažným problémem na jednostranné posouzení. A je také příliš rozsáhlé na to, aby jeho skutečná podstata mohla být sevřena rámcem jednotícího stanoviska. Nakonec, je stejně tak přirozené jako osudové a nevyhnutelně mysteriózní. Nikdy se nám tudíž nepodaří dosáhnout pochopení jeho výchozí reality; je něčím, čemu se můžeme pouze přiblížit. Ve skutečnosti, čím blíže se mu přibližujeme, tím více si uvědomujeme, jak málo o něm víme, a v tím větší hrůze zůstáváme stát před jeho záhadností….. ….Zlo je k životu v opozici. Zlo je tím, co odporuje životní síle. Krátce, má co činit se zabíjením. Výslovně má co činit s vraždou - totiž se zbytečným zabíjením - zabíjením, které není nutné pro biologické přežití. Říkám-li, že zlo má co dělat se zabíjením, nechci se tím omezit pouze na zabíjení fyzické. Zlo je také tím, co zabíjí duši. Existují rozmanité základní atributy přináležející k životu - zejména lidskému životu - jako je cítění, proměnlivost, uvědomování si, růst, samostatnost, vůle. Je možné zabít nebo se pokusit zabít některý z těchto atributů, aniž by tím ve skutečnosti utrpělo lidské tělo…. ….Tím, že jsem v průběhu let došel k přesvědčení o reálné existenci dobrotivého ducha či Boha, chcete-li, a k víře v reálnost lidského zla, byl jsem postaven před zřejmou intelektuální otázku: Existuje něco takového jako zlý duch? Jmenovitě ďábel?

18 Zkušenost z exorcismu Jako praktický vědec mohu vysvětlit 95 procent všeho, co se v exorcismu odehrává s pomocí tradiční psychiatrické terminologie. Co se týče exorcismu, mohl bych použít termínů vymývání mozku, odprogramování, přeprogramování, katarze, skupinová terapie a identifikace. Zbývá ovšem ještě sporných 5 procent, které tímto způsobem osvětlit nemohu. Zůstává nadpřirozené, - či lépe vyjádřeno, nepřirozené ZLO…… ….Když ďábel konečně v jenom z případů jasně promluvil, na pacientově tváři se objevil výraz, který nelze popsat jinak než satanský. Byl to neuvěřitelné opovržlivý úšklebek totálně nepřátelské zlovůle. Strávil jsem před zrcadlem spoustu hodin ve snaze jej napodobít ovšem bez sebemenšího úspěchu. Podobný výraz jsem viděl pouze jedenkrát ve svém životě - na pár prchavých vteřin na tváři druhého pacienta. Nicméně, když se u tohoto druhého případu ďábel konečně v plné síle projevil v průběhu exorcismu, bylo to ještě s mnohem hrozivějším výrazem. Pacient náhle připomínal svíjejícího se hada ohromné síly, který se zlostné p kouší uštknout členy týmu. O mnoho děsivější než zmítající se tělo, byla ovšem jeho tvář. Oči pokrývala líná hadí strnulost s výjimkou okamžiků, kdy had vyrazil k útoku, v tu chvíli jeho oči, doširoka rozevřeny, zaplály smrtelnou nenávistí.

19 Co mě nejvíce rozrušovalo, kromě těchto častých útoků, byl podivný pocit tíže staré padesát milionů let, která jako by se zdála vyzařovat z tohoto ďábelského tvora. ……..Uvědomuji si, že nelze ze dvou případů vyvodit obecnou platformu, podle které by bylo možno jednoduše posuzovat další případy. Oba případy mě dovedly k závěru, že posedlost není žádnou náhodou. ……Domnívám se, že je velmi nepravděpodobné, že člověk se jen tak prochází po ulici, a jednoho dne na něho zpoza keře skočí ďábel a už ho nepustí. Posednutí se zdá být postupným procesem, který spočívá v tom, že člověk, z toho či onoho důvodu, opakovaně zaprodává sám sebe. Hlavním důvodem, proč takto jednali tito dva pacienti, byla, podle všeho, osamělost. Každý z nich trpěl tíživým pocitem samoty, a každý, v počátcích tohoto vše prostupujícího procesu, byl ochoten přijmout démona jako jistý druh imaginární společnosti. Byly zde zainteresovány ovšem i další důvody, které, jak se domnívám, by mohly hrát hlavní úlohu v jiných případech….

20 Rudolf Steiner:Kristus mezi Ahrimanem a Luciferem JANG - JIN

21 Albrecht Dürer Rytíř, smrt a ďábel

22 Společenská nesnášenlivost Kolektivní a skupinové zlo Vedle jednotlivých činů a aktivit jedinců se ale od počátku lidské společnosti setkáváme s menšími i většími konflikty, při kterých dochází k hromadnému ničení, vraždění, znásilňování a dalším hrůzným projevům. Toto skupinové, kolektivní zlo nelze uspokojivě vysvětlit jen vlastnostmi jedinců, i když hrají důležitou roli. Společnost není pouhým součtem jedinců, ale má své vlastní zákonitosti a dynamiku. Výzkumy v posledních desetiletích ukázaly, že většina lidí, kteří se podíleli na nacistických a komunistických zločinech, na vraždění ve Vietnamu, na masakrech při rozpadu Jugoslávie i jinde, nevykazovala patologické osobnostní rysy. Mnozí z těchto lidí ani nepociťovali nenávist ke svým obětem, pouze se ujali svého úkolu. Plnili své občanské, národní, náboženské, stranické nebo služební povinnosti, stali se fungujícím kolečkem v mechanismu vraždící mašinerie. Pro pochopení skupinového zla, je třeba vzít v úvahu další sociálně psychologické a sociologické faktory.

23 Evropa Od počátku 21.století lze v Evropě zejména v souvislosti s globalizací, ekonomickou krizí a mnoha dalšími faktory, sledovat tendence k oslabování demokracie, plíživé podkopávání demokratických zásad, vzrůst nacionalismu, euroskepticismu, extremismu Neviditelná ruka trhu, na jejíž moudrost mnozí spoléhali, se dnes ukazuje jako neřízená mezinárodní ničivá síla bez svědomí. Tlak globálních trhů, které se řídí jenom momentálním ziskem, útočí na ekonomiky států a může vyvolat dominový efekt bankrotů. Ekonomický rozvoj, jak se lidé domnívali, nenapomáhá demokracii. To se zdálo ještě v roce Dnes globální trhy vidí slibnějšího partnera v autoritářských režimech typu Číny, než v poměrně těžkopádných demokraciích. (Případ Libye, Syrie a další)

24 Národní státy, kterými se zaklínají někteří politici, ztratily nenávratně dva pilíře své hlavní legitimity. Nejdřív ztratily monopol na ekonomiku, a nyní ztrácejí monopol na politiku. To je nový fenomén posledních let. Šance, jak čelit tlaku globálních trhů, jsou strukturované větší politické celky jako Evropská unie. Díky novým technologiím, internetu, facebooku atd. je globální občanská společnost daleko akčnější než těžkopádné, zkorumpované strany, vlády, parlamenty. Nelze jednoznačně říct, že je to jen pozitivní, může to být také velmi negativní.

25 Střet civilizací? (Huntington)

26 Pierre Maria Teilhard de Chardin ( ) Vývoj stvoření Kosmogeneze – vývoj Kosmu a planet Biogeneze – vývoj života na Zemi Noogeneze – vývoj lidstva Zrod a vývoj vědomí Hominizace – extenzivní zalidňování Superhominizace - růst vědění, technická a ekonomická organizace, „etnické stlačování“ Kristogeneze – vývoj k bodu „omega“ 10

27 Hlavní formy, kterými se projevuje společenská nesnášenlivost: Války Rasismus Extremismus Terorismus

28 Rasismus Antisemitismus

29 Rasismus v České republice Etnické skupiny, které jsou v ČR předmětem nesnášenlivosti a diskriminace: Rómové Vietnamci Židé Arabové (muslimové) Afričané

30 Cizinci v ČR V roce 2010 žilo v ČR legálně podle údajů MV ČR cizinců. Ukrajinci 124,3 tisíc, Slováci 71,8 tisíc. Vietnamci 60,3 tisíc.

31 Podle růstných průzkumů jsou nejoblíbenější jsou Slováci(96% a Poláci (74%) Neoblíbení jsou Romové (82%), Ukrajinci a další lidé ze zemí bývalého SSSR (70%), Vietnamci (64%)

32 Protiromské demonstrace 2013 České Budějovice, Plzeň, Ostrava….

33 Žhářské útoky proti romským obydlím Bruntálsko a okolí Vrbno pod Pradědem – Horní Benešov – M oravský Beroun Bruntál Moravský Beroun Vítkov Střední Čechy Červený Kostelec Zdiby Býchor

34 Žhářský útok ve Vítkově se odehrál v roce 2009 ve městě Vítkov na Opavsku. Čtyři čeští neonacisté Ivo Müller, Václav Cojocaru, David Vaculík a Jaromír Lukeš zapálili pomocí tří zápalných láhví dům obývaný romskou rodinou Následkem požáru byli zraněni tři lidé, kteří v té době pobývali v budově. Nejvážněji byla zraněna dvouletá Natálie, která utrpěla život ohrožujíc popáleniny třetího a čtvrtého stupně na více než 80 % těla. Čtyři odsouzení žháři z „Vítkovského procesu“ ve věku let Tresty: 22, 22, 22 a 20 let odnětí svobody

35 Také Romové se dopouštějí rasových útoků „Mačetový“ útok Romů – Nový Bor 2011 Útočníci se mstili za předchozí konflikt mezi servírkou a dvěma romskými mladíky, kteří si do baru přišli zahrát na automatech., po nich žena vyžadovala předložení občanských průkazů a mladíci ji začali vulgárně urážet. Hosté se servírky zastali a dvojici vyvedli, jeden host prý také jednoho z Romů udeřil. Romové se krátce poté do baru vrátili s posilou a hosty napadli.. Za pokus o vraždu při předloňském mačetovém útoku v Novém Boru stráví čtveřice útočníků ve vězení od pěti let do 17,5 roku. Rozhodl o tom pravomocně odvolací Vrchní soud v Praze, který dvěma z obžalovaných zpřísnil tresty a dalším dvěma je potvrdil. Případ pátého obžalovaného, který je mladistvý, vrátil soud k novému projednání.

36 Co je rasismus? Představy, myšlenky, předsudky a teorie o fyzické a duševní nerovnosti, nerovnoprávnosti různých ras a etnik. Pocity a postoje odporu a nepřátelství, nenávisti jedinců jedné etnické skupiny (národa) vůči jiné(mu) Činy z nich vycházející: Diskriminace Rasové (etnické) konflikty, rasové násilí

37 Některé pojmy RASA – lidské plemeno (antropologický pojem) Stále více zpochybňován europoidní (kavkazoidní -bílá), mongoloidní (žlutá), negroidní (černá) NÁROD – historicky vzniklá pospolitost lidí - společné území, jazyk, tradice, historie (Češi, Francouzi, Němci..) ETNIKUM – skupina lidí se společným rasovým a národnostním původem, kulturou, náboženstvím (Rómové. Židé, Afroameričané…)

38 Negativní projevy ETNICKÁ NESNÁŠENLIVOST NACIONALISMUS – postoje a aktivity, jejichž cílem je prosazení zájmů vlastního národa ŠOVINISMUS – slepá víra v nadřazenost vlastního národa, náboženství, pohlaví, skupiny.

39 Proč? Příčiny rasismu Xenofobie = strach z cizího, neznámého Pocit nadřazenosti

40 Rasismus – kořeny,příčiny Sociálně psychologický základ Xenofobie Sociální skupiny a jejich hierarchie Skupinová hloupost Fanatismus Biologické odlišnosti - pigmentace, vzhled biologické teorie (genetika) Psychologické odlišnosti - temperament, inteligence(?) Sociální a kulturní odlišnosti – sociální normy, historie, tradice, náboženství….. Kolektivní nevědomí (?) Jung, „Duše národa“ Politické důvody - ovládnutí, boj o moc Ekonomické využívání

41 2 předpoklady projevů rasismu : ODLIŠNOST A MOC Biologické a psychologické odlišnosti pigmentace, vzhled temperament, inteligence(?) biologické teorie (genetika) Sociální a kulturní odlišnosti způsob života, historie, tradice, náboženství Politické důvody ovládnutí, boj o moc Ekonomické využívání kolonie

42 Rasismus a lidská práva Ústava České republiky Listina základnách práv a svobod Hlava I Čl. 3 Základní práva a svobody se zaručují všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, vychází ze Všeobecné deklarace lidských práv přijaté Valným shromážděním OSN v roce 1948

43 Trestní zákon - č. 40/2009 Sb. Hlava pátá: Trestné činy hrubě narušující občanské soužití § 196 Násilí proti skupině obyvatelů a proti jednotlivci § 198 Hanobení národa, etnické skupiny, rasy a přesvědčení § 198a Podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod HATE CRIMES ZLOČINY Z NENÁVISTI Ohrožené skupiny: etnické menšiny, staří lidé, lidé s postižením, lidé s odlišnou sexuální orientací, bezdomovci…. Rasismus může být trestným činem

44 Rasismus v západní civilizaci Bělošská nadřazenost Antisemitismus Bělošská nadřazenost: Vůči Indiánům Vůči černým obyvatelům Afriky a jejich potomkům (USA, Jihoafrická republika)‏ Vůči obyvatelům dalších kolonizovaných zemí (Indie, Arabské země, Austrálie)‏ Vůči Romům

45 I významní a moudří lidé byli často přesvědčeni o nadřazenosti „bílých“ Evropanů Voltaire ( ) Domníval se, že černoši, Indiáni a další etnika. patří do zvláštního druhu, pocházejí z jiných předků a druhově nemají nic společného s bělochy, o čemž svědčí nejen jejich vzhled, ale především úroveň civilizačního rozvoje a inteligence. „I když je snad jejich schopnost chápání téhož druhu jako naše, je rozhodně nižší. Nejsou schopni myšlenky aplikovat, a dokonce ani spojovat, a zdá se, že nemohou mít prospěch z filozofie.“

46 Osobnosti Joseph Arthur de Gobineau ( )‏ Francouzský spisovatel a diplomat Esej o nerovnosti lidských ras (1853-5) Pojem rasy je klíčem k pochopení celých dějin lidské civilizace. Jsou tři rasové typy: bílý, žlutý a černý. Nejvyšší formou bílé rasy je rasa „árijská" (Gobineau použil tento termín jako první), převyšující ostatní inteligencí, energií, odvahou, smyslem pro čest a organizačními schopnostmi. Dochází k neustálé degeneraci árijské rasy v důsledku nadměrného míšení s rasově cizími prvky. Nejčistší a nejdokonalejší árijské rysy si uchovala pouze francouzská a německá aristokracie teutonského původu, relativně uzavřená a nepodléhající míšení ras.

47 Osobnosti Richard Wagner ( )‏ Německý hudební skladatel. Přítel Gobineauův - rozvíjel jeho myšlenky. Teutonské rysy se uchovaly nejen u aristokracie, ale v celém německém národě. Wagner byl prvním německým myslitelem, který povýšil rasovou koncepci na úroveň náboženství. Němci představují nejdokonalejší rasu a jejich rasové rysy se bezprostředně projevují v německém jazyce a hudbě, také nejdokonalejších na světě.

48 Rudyard Kipling ( )‏ Britský spisovatel, nositel Nobelovy ceny V básni „Břemeno bílého muže", kterou napsal v roce 1899 v souvislosti se španělsko-americkou válkou, aby povzbudil vítězné Američany ke zřízení koloniální nadvlády nad Filipínami. Spojuje darwinovský důraz na konkurenceschopnost bělochů s myšlenkou paternalistické mise, jejímž cílem má být pozvednout či zdokonalit domorodce, kteří se dostali pod evropskou či americkou nadvládu. „Nadřazená bílá rasa má povinnost převzít zodpovědnost za nově podmaněné, vzpurné národy, napůl ďábelské, napůl dětské“.

49 Jack London ( ) Americký spisovatel - jeho knihy vycházely ve vysokých nákladech a staly se hlavním pramenem šíření lidového sociálního darwinismu a rasismu. Hrdinové jeho knih jsou téměř výlučně Anglosasové kontrastující s „hloupými“ černochy, „brutálními" Italy, „neschopnými a nevzdělanými" Slovany nebo „zbabělými" Židy. Žádný americký spisovatel neučinil víc pro popularizaci rasových teorií a glorifikaci Anglosasů než Jack London.

50 Jan Neruda ( ) „Co se mé osobností dotýče, k nenávisti k židům nemohu se právě tak přiznat, jako se musím přiznat k politickému a národnímu, ale mužnému nepřátelství k nim….. A punto dovedu u dat, kdy nepřátelství to počalo, bylo to, když jsem úplně poznal nesmiřitelně jizlivý, hluboký jich a činný antagonismus proti naší národnosti české a veškerým našim snahám národním a politickým……. …..Jsou a zůstanou bodákem vraženým do našeho masa. Nemůžeme obžalovat bodák ten; avšak nikdo se nemůže divit, vzkřikneme-li při bolesti, kterou nám způsobuje, a pozorujeme-li se strachem, jak po každém léčitelském pokusu hnisání dále se šíří…..“ ( na titulní straně Národních listů v červnu roku 1869.) Nerudův antisemitismus se projevuje i v dalších jeho dílech Malostranské povídky, cestopis z návštěvy Palestiny, výběr fejetonů Studie krátké a kratší (obsahuje např.fejeton Pro strach židovský)

51 Historie a vývoj rasismu Středověk a 16. st. - počátky Křížové výpravy, zámořské objevy – první kontakty ,19. st.- rozšíření koloniální expanze, průmyslová revoluce, osvícenství, politické revoluce, vznik národních států 20.století – vyvrcholení holocaust, rasové nepokoje v USA, Jihoafrická republika - apartheid Konec 20.st., současnost globalizace multikulturalismus, extremismus

52 Historie a vývoj rasismu Středověk a 16. st. - počátky Křížové výpravy, zámořské objevy – první kontakty ,19. st.- rozšíření koloniální expanze, průmyslová revoluce, osvícenství, politické revoluce, vznik národních států 20.století – vyvrcholení holocaust, rasové nepokoje v USA, Jihoafrická republika - apartheid Konec 20.st., současnost globalizace multikulturalismus, extremismus

53 Selhává tradiční náboženství? Ve starověku a zejména ve středověku mělo náboženství významnou kulturní a politickou roli. Bylo jevem, který nejvíce sjednocoval (a odlišoval) skupiny lidí – kmeny, národy Vedle nesporně pozitivní role rozvíjející lidství, morálku a transcendenci člověka se ale náboženství často stává ideologií zaměřenou proti „těm druhým“ a také jedním z argumentů rasismu, etnických střetů Náboženská nesnášenlivost a konflikty doprovázejí celou historii lidstva

54 Současné církve málo odpovídají na problémy lidí 21.století „………..Lidé a mnozí křesťané jsou vyděšeni z tohoto moderního světa, nerozumí mu a strašně rádi, když slyší, že ten svět je zkažený a jenom oni jsou dobří. Církve se někdy příliš soustřeďují na tento zkažený svět, na moralizování, zkaženou sexuální morálku, na potraty, na věci, které všichni znají, které jsou jistě závažné, ale řeči nic nezmění. Tento konzervativní, fundamentalistický přístup vyhání mnoho inteligentních lidí z kostelů a někdy bohužel i z církví. Ne proto, že by byli bezbožní, ne proto, že by byli materialističtí, ne proto, že by byli duchovně hluší, ale nechtějí poslouchat laciné řeči a laciná řešení, která jsou nesena nostalgií po světě, který není, který nebude a který vlastně nikdy nebyl……“ (Tomáš Halík, říjen 2012.)

55 Některé části biblického poselství jsou nesprávně interpretovány Judaismus Izrael se považoval za „vyvolený národ“, usiloval o získání území „Zaslíbenou zemi“ "Vypravili se do boje proti Midjánu, jak přikázal Hospodin Mojžíšovi, a pobili všechny muže… Všechna jejich města, ve kterých sídlili i všechna jejich hradiště vypálili… Nyní zabijte z dětí všechna mužského pohlaví i každou ženu, která poznala muže a obcovala s ním." (Nu 31, 7-17) "Tak praví Hospodin zástupů… Nyní jdi a pobij Amaleka, jako klaté zničte vše, co mu patří. Nebudeš ho šetřit, ale usmrtíš muže i ženu, pachole i kojence, býka i ovci, velblouda i osla." (1S 15, 2-3)

56 Křesťanství Vůči Židům Odmítání Ježíše Krista podíl na jeho smrti „Vím, že jste potomci Abrahamovi; ale chcete mě zabít, neboť pro mé slovo není u vás místa. Já mluvím o tom, co jsem viděl u Otce; a vy děláte, co jste slyšeli od vašeho otce.“ Odpověděli mu: „Náš otec je Abraham.“ Ježíš jim řekl: „Kdybyste byli děti Abrahamovy, jednali byste jako on. Váš otec je ďábel a vy chcete dělat, co on žádá. On byl vrah od počátku a nestál v pravdě,..“ (Jan 8,37-47)‏ „..Krev jeho na nás a na naše děti..“ (Mt 27,25)‏

57 Vůči černým obyvatelům Afriky: Synové Noeho, kteří vyšli z archy, byli Šém, Chám a Jefet; Chám je otec Kenaanův. Tito tři jsou synové Noeho; podle nich se rozdělila celá země. I začal Noe obdělávat půdu a vysadil vinici. Napil se pak vína, opil se a odkryl uprostřed svého stanu. Chám, otec Kenaanův, spatřil svého otce obnaženého a pověděl to venku oběma svým bratřím. Ale Šém a Jefet vzali plášť, vložili si jej na ramena a jdouce pozpátku přikryli nahotu svého otce. Tvář měli odvrácenou, takže nahotu svého otce nespatřili. Když Noe procitl z opojení a zvěděl, co mu provedl jeho nejmladší syn, řekl: „Proklet buď Kenaan, ať je nejbídnějším otrokem svých bratří!" Dále řekl: „Požehnán buď Hospodin, Bůh Šémův. Ať je Kenaan jejich otrokem! Kéž Bůh Jefetovi dopřeje bydlet ve stanech Šémových. Ať je Kenaan jejich otrokem!„ (Gen 9,18-27)

58 Vůči Indiánům: Bartolomé de las Casas Teologická diskuse o tom, zda indiáni mají duši a mohou být spaseni (1550): „indiáni jsou nerozumné bytosti a mohou být pro Španěly užiteční a přístupni křesťanství pouze násilným donucením (zotročením)..“ „jsou to barbarské a nelidské národy, štítící se veškerého civilizovaného života a ctností“ (Chuan Ginés de Sepulvéda španělský biskup, teolog) O zemí indijských pustošení a vylidňování zpráva nejstručnější (1552)‏ „..Zanechávám Ježíše Krista, našeho pána, v Indios, zešlehaného, zbičovaného, ztlučeného a křižovaného ne jednou, ale tisíckrát. Tak se chovají Španělé, kteří pošlapávají a ničí ony národy…“

59 Vůči Arabům (muslimům): Křížové výpravy 11. – 13. století Reconquista 11. – 13. století (znovudobytí Pyrenejského poloostrova ) V 15. a 16. století ve Španělsku vznikla a uplatňovala se proti Židům a Arabům (Maurům) doktrína limpieza de sangre (čistoty krve)

60 Mayové, Aztékové Inkové Indianské říše Jižní Ameriky Počet obyvatel Střední a Jižní Ameriky odhadovaný na 70 milionů před příchodem Španělů poklesl cca na 20 milionů. V samotné aztécké říši žilo 25 milionů obyvatel v roce 1519, 30 let po příchodu Španělů, jen 6 milionů a sotva 1 milion na konci 16. století. (V některých státech Jižní Ameriky dochází k masakrům indiánů i v současnosti. Amnesty International ve své zprávě z roku 1985 upozorňuje na masakry indiánů armádou a „protivzbouřeneckými milicemi“. Indiáni jsou podezíráni, že se spolčují se skupinami partyzánů a drogové mafie )

61 Mayové Aztékové Inkové

62 Indiáni v Severní Americe Počet původních obyvatel na území USA a Kanady v době příchodu Anglosasů na začátku 17. st. se odhaduje na 10 milionů indiánů. Genocida snížila jejich počet na pouhých 250 tisíc v r.1900 Vyhlazování indiánů bylo dlouhou tragickou a krvavou řadou masakrů, porušováním smluv, krádežemi území, podsouváním alkoholu, nákazou smrtelnými infekčními nemocemi atd. Vojensky, psychologicky nebo hladomorem byli indiáni vytlačeni do rezervací. „Rezervace“byly v době jejich vytvoření v roce 1851 téměř koncentračními tábory.

63 Afroameričané Rasismus v USA Historie a současnost

64 Antisemitismus Antisemitismus je nepřátelství nebo předpojatost vůči Židům jako představitelům židovského náboženství, etnické skupině nebo rase. Náboženský (antijudaismus), rasový, politický V praxi se motivy prolínají Historie Obviňování ze smrti Ježíše Krista Obviňování z černé magie Židé původci moru „černé smrti“ Židé byli obviňováni z pořádání rituálních vražd V roce 1239 papež Řehoř IX. nařídil veřejně spálit Talmud IV.lateránský koncil v roce 1215 rozhodl o povinném nošení vnějšího značení (žlutá hvězda, klobouk…)

65 Nacismus – Šoa (Holocaust) "... Největším protikladem árijce je Žid.... Žid nikdy nebyl nomádem, nýbrž vždycky jen parazitem na těle jiných národů..., příživníkem, který se jako škodlivý bacil stále více rozšiřuje najde-li živnou půdu..." "... V boji proti židovskému světovému nebezpečí musí národně socialistické hnutí splnit svůj největší úkol: musí národu otevřít oči..." (Mein Kampf) "Kdo to nezažil, nikdy to nepochopí. A kdo to zažil, nikdy neodhalí podstatu. Nepronikne skutečně až do samé hloubi.„ (Elie Wiesel)‏

66 Politický extremismus

67 Extremismus Jakákoli ideologie či politické uskupení nepřátelské demokracii a ústavě. ideologie popírající demokratické základy společnosti nebo elementární lidská práva a svobody, jejich konečným cílem je nastolení nedemokratického režimu, resp. diktatury Extremismus provází celé dějiny.( Německý spolkový úřad na ochranu ústavy: ) Extremismus: politický ( pravicový, levicový), nacionalistický, rasový, genderový, náboženský, ekologický, divácké násilí Příčiny Sociálně psychologické aspekty Politické aspekty Stav společnosti (ekonomický, sociální, morální) Vnější vlivy

68 Co je extremismus? Ideologie (ideový základ) a z ní vyplývající postoje a aktivity. Usiluje o změnu společenského (politického) uspořádání, je nepřátelský a ohrožující demokracii, směřuje k totalitnímu, nedemokratickému systému. Obsahuje prvky netolerance a nesnášenlivosti, zejména rasové, národnostní, náboženské, jiné (gender, sexuální orientace..). Objevuje se na pravém i levém křídle politického spektra. Vybočuje z uznávaných společenských norem a právního řádu. Extremistické aktivity mohou být verbální, grafické, fyzické, jiné. Ohrožuje lidská práva, život, zdraví, majetek, veřejný pořádek.

69 Nositelé extremismu Jednotlivci individuální projevy – atentáty, sebevražedné útoky Skupiny, hnutí, politické strany, teroristické organ. Národní odpor, Dělnická strana sociální spravedlnosti, Antifa, KSČM, Svaz mladých komunistů Československa Al-Kaidá,Tálibán, „Islámský stát“, ETA, Hamás, Ku-klux-klan Státy Severní Korea,

70 Některé další pojmy Extrém z lat. extremus „nejvzdálenější" „nejkrajnější". V politické teorii označuje takovou pozici na pomyslné politické škále, která je nejvíce vzdálená od politického středu. Radikalismus (často je zaměňován s extremismem): z lat. radix, „kořen". Radikalismus je jednání či řešení, které „jde ke kořenu". má prvky extremismu, ale nevybočuje z ústavních pravidel. V 18. a 19. století byl pojem „radikální" spojen v západní Evropě zejména s hnutím za rozsáhlé liberální a sociální reformy. Dnes – radikální ekologové, radikální feministické hnutí, hnutí za práva otců, proti potratům, proti týrání zvířa,. radikální akce zemědělců, „Holešovská výzva“ atd.

71 Příčiny extremismu Extremismus provází celé dějiny. Sociálně psychologické aspekty Politické aspekty Stav společnosti (ekonomický, sociální, morální) Vnější vlivy

72 Sociálně psychologické aspekty Mentální dispozice, která je aktivována nespokojeností s určitými projevy společenského života. Společným jmenovatelem je frustrace Sociální skupiny a jejich hierarchie Skupinová hloupost Fanatismus

73 Fanatismus. Kromě hlouposti, bezduché lhostejné poslušnosti, plnění povinností a vykonávání rozkazů ze strachu, nebo snahy získat výhody se při páchání zla často setkáváme s fanatickým zaujetím. ( Gunter Hole Fanatismus, Portál, Praha 1998). Fanatismus je „horlivá a účinná forma agrese, která je nositelem (např. fanatikem pro pravdu) převážně pozitivně motivovaná, ideologicky odůvodněná, a přesto často řízená závistí a nenávistí“. Fanatismus je „přehnaně náruživá všechny síly, schopnosti a zájmy člověka totálně aktivující a uchvacující oddanost ctnostnému společenskému úkolu, přičemž při úsilí o radikální uskutečnění tohoto cíle není brán ohled na jiné povinnosti a k poražení protivníka se při subjektivně dobrém svědomí sahá bezohledně k veškerým prostředkům boje, i k těm zavrženíhodným“.

74 Politické aspekty Pravice a levice Pojmy mají své historické kořeny v období Velké francouzské revoluce. Při zasedání generálních stavů na počátku revoluce seděli představitelé šlechty a duchovenstva podporující existující režim napravo od krále, radikálové a představitelé třetího stavu usilující o změnu nalevo. Oba pojmy později vstoupily do politické teorie a mají svoji umírněnou a extrémní podobu.

75

76

77 Pravolevá osa politických postojů Ultralevice Levice Střed Pravice Ultrapravice

78 Propagamda (Reklama) Zásady propagandy: Jednoduchost. Propagované poselství musí být tak jednoduché, aby je co nejsnáze a nejrychleji pochopil co největší počet lidí. Oslovení emocí. Čím jednodušší, prostší je sdělované poselství, čím méně obsahuje podrobností, které by mohly být důvodem k zamyšlení, tím víc musí oslovovat sympatie, antipatie, lásku, sexualitu, nenávist, závist, strach a úzkost Oslovení představivosti. Pohyblivé barevné obrazy kombinované s patřičnými zvuky, např. s ostrou výhružnou hudbou, rytmem imitujícím pochod dobyvatelské armády. Neustálé opakování téhož je nezastupitelnou součástí propagandy. Dobře udělaná propaganda, ovlivňující populaci dostatečně dlouhou dobu, propaganda s monopolem sdělovacích prostředků a říkající lidem, co chtějí slyšet, bývá zázračně úspěšná.

79 Totalitní režimy Nacismus - Nacionální socialismus 2. Světová válka 19 milionů vojáků 20 milionů civilistů Oběti politického teroru 6 milionů Židů (z toho 2 miliony dětí) 800 tisíc Cikánů 2 miliony Poláků 6 milionů Rusů, Ukrajinců a dalších národů SSSR 3 miliony dalších Evropanů antisemitismus, vůdcovský princip v řízení strany a státu velkoněmecký nacionalismus antimarxismus. „Nikdo, kdo není duševně a tělesně zdravý a hodnotný, nebude mít pérvo předávat své utrpení dále skrze své děti.“ Jestliže Žid s pomocí svého marxistického vyznání víry zvítězí nad národy tohoto světa, pak bude naše planeta znovu jako kdysi před miliony let putovat vesmírem bez lidí."

80 Extremní pravice v České republice Od skinheadské subkultury k nacionalismu, neonacismu a novým formám

81 Subjekty krajní pravice v ČR (minulé i současné) Národní odpor (Svobodný odpor) Autonomní nacionalisté Svobodná mládež (Dělnická strana) Dělnická strana sociální spravedlnosti (Národní strana) spolupráce a propojení jednotlivých hnutí a organizací

82 Další skupiny, média a organizace Svobodný prostor Bratrství Radikální obrození Altermedia Novopatriot Radical Boys Revolta.info White média Národní hrdost

83

84 Autonomní nacionalisté

85 Zrušena Nejvyšším správním soudem v roce 2010 Nahradila ji Dělnická strana sociální spravedlnosti

86 …"minulost nás nesmí rozdělovat, naopak budoucnost nás nacionalisty naopak budoucnost nás nacionalisty všech evropských zemí musí spojit". všech evropských zemí musí spojit". Komunální volby 2008 – voličů Kandidát DS na Vysočině (uprostřed) Tomáš Vandas ve Varnsdorfu 2011

87 Dělnická mládež – Dělnická strana „Řád ozubeného kola“

88 Evropské strany krajní pravice European National Front FNE (Evropská Národní fronta )) Sdružuje některé evropské strany krajní pravice Ideologie: nacionalismus, antikomunismus, euroskepticismus

89 Komunismus - bolševismus Oběti Sovětský svaz 6-8 milionů - popravy v průběhu revoluce a občanské války (Lenin) milionů - popravy, pracovní tábory - "Gulagy„ (Stalin ) Čína 29 milionů – (Mao-ce-tung) Východní Evropa, Korea, Vietnam, Kambodža, Kuba 3 miliony Československo Z politických důvodů bylo vězněno osob 234 lidí bylo popraveno 4000 lidí zemřelo ve věznicích Emigrovalo - do roku lidí, v letech lidí

90 Extremní levice v České republice

91 Omnia sponte fluant absit violentia rebus! Nechť všechno volně plyne, nechť je násilí vzdáleno věcem! Jan Amos Komenský

92 Co bude dál ? ?? ? Neztrácejme nad ě ji! NEVZDÁVEJME TO! BOJUJME ! Je č ím dále vice dobrých (lidských) LIDÍ Dobro nakonec zvít ě zí !!! D ě kuji za pozornost ! Jan Do č kal


Stáhnout ppt "O společenské nesnášenlivosti lidském zlu a jeho příčinách Jan Dočkal 2014 Rasismus Evtrémismus."

Podobné prezentace


Reklamy Google