Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha, 11. 4. 2012.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha, 11. 4. 2012."— Transkript prezentace:

1 Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha, 11. 4. 2012

2 V roce 2011 již 867 designovaných léčivých přípravků ze skupiny orphan drugs, ale jen cca 60 registrací. Pouze 0,1 % pacientů čerpá 2 % nákladů na léky.

3 Celkové výdaje na léky zdroje informací (2011) 59,04 mld. Kč Zdravotnictví jako součást národní ekonomiky 2010 (ÚZIS, 2011) (od ledna 2010 nová metodika: ceny výrobce, bez DPH a bez obchodní přirážky) 81,27 mld. Kč SÚKL, 2010 (např. AISLP, 2012) SÚKL – Rp. – H – (doplatky + OTC) = ostatní

4 Celkové výdaje na léky údaje za období roku 2005-2010 (SÚKL a ÚZIS, 2011 [ISBN 978-80-7280-965-3])

5 V roce 2010 podle MZ ČR činily výdaje na orphan drugs cca 7 mld. Podle jiných zdrojů to bylo 2,2 mld. Kč.

6 Podíl léků předepsaných na recept údaje za období roku 2005 a 2010 (ÚZIS, 2011 [ISBN 978-80-7280-965-3])

7 Srovnání ročního růstu výdajů 1998-2007, OECD Health Data 2010; Eurostat Statistics Database; WHO National Health Accounts

8 Srovnání výše výdajů na léky v $ 2009, země OECD OECD Health Data 2011 (www.oecd-ilibrary.org)

9 Právní úprava ceny a úhrady Zákon č. 261/2007 Sb. (1.1.2008) cena: průměr 8 zemí referenčního koše úhrada: nejnižší cena v EU Zákon č. 298/2011 Sb. (1.12.2011) cena: průměr 3 nejnižších cen z 21 zemí EU úhrada: nejnižší cena v EU nebo dohoda s pojišťovnami nebo aukce Zákon č. 369/2011 Sb. (1.4.2012) cena: průměr 3 nejnižších cen z 18 zemí EU úhrada: nejnižší cena v EU nebo dohoda s pojišťovnami nebo aukce

10 Regulace cen a úhrad léků v ČR Průměr cen zemí referenčního koše: maximální cena přípravku nejvyšší zemí cena koše nejnižší cena zemí koše Nejnižší cena v zemích EU (nebo v ČR): úhrada přípravků pojišťovnou nejvyšší cena EU (27 zemi) nejnižší cena EU Rozdíl: - výrobce sníží cenu léku - nebo zlevní konkurence - nebo bude pacient doplácet (ochranný limit) 200 Kč 100 Kč 150 Kč (průměr) 250 Kč 50 Kč 8 zemí 3 nejnižší (21) 3 nejnižší (18) aukce

11 Porovnání hladiny cen léků Konijn P: Pharmaceutical products – comparative price levels in 33 European countries in 2005, Eurostat Statistics in Focus economy and finance 45/2007 EU 25 = 100 %

12 Porovnání výdajů na TOP 10 ORPHAN 10, Infopharm, 2012

13 Porovnání hladiny cen ORPHAN 10, Infopharm, 2012 (nyní)

14 Relace „narušuje“ léčivý přípravek s cenou přes 200.000,- Kč v ČR a průměrem v EU 81.700,- Kč

15 Porovnání hladiny cen ORPHAN 10, Infopharm, 2012 (nyní)

16 Porovnání hladiny cen ORPHAN 10, Infopharm, 2012 (po revizi)

17 Typický „vývoj“ ceny léčivého přípravku orphan

18

19 Soukromé výdaje na zdraví ČSÚ, údaje za období 2005-2010 na osobu

20 Soukromé výdaje na zdraví ČSÚ, údaje za období 2005-2010 na osobu

21 Úspory, úspory, úspory… Snížení cen výrobce. Snížením výše úhrady. Změnou podmínek úhrady. Změnou limitů na „péči center“. Skutečné důsledky bohužel nejsou známy, dosud nebyla provedena žádná analýza stávajícího a cílového stavu. Samotný cílový stav je zcela nejasný.

22 Budoucnost „V případě úhrady nových léčivých přípravků orphan drugs z prostředků veřejného zdravotního pojištění bude nutné dbát na zajištění fiskální (rozpočtové) rovnováhy systému veřejného zdravotního pojištění. K tomuto bude nezbytné vytvořit nástroje, které zajistí očekávanou finanční stabilitu v proporcionalitě k výše deklarovaným principům dostupnosti léčby.“ Usnesení vlády ČR č. 466/2010 Národní strategie pro vzácná onemocnění

23 Závěr Příkaz ministra zdravotnictví č. 6/2012. Změna způsobu hodnocení. Stanovení limitů pro nákladovou efektivitu (ochota platit).


Stáhnout ppt "Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha, 11. 4. 2012."

Podobné prezentace


Reklamy Google