Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Baroko - znaky – 8. ročník

2 Název: Baroko - znaky Anotace: Výkladová prezentace zaměřená na vysvětlení pojmu baroko a společensko-historické situace, představuje základní znaky barokního slohu, směry rozvoje baroka, mariánský kult. Vypracoval: Mgr. Věra Sýkorová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost, Dějepis, Novověk Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 8. Datum vytvoření:

3 Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová
Použitá literatura: V. Válková: DĚJEPIS 8, novověk, SPN, Praha 2008. A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico, 2005. J. Soukal: Literární výchova pro II. stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, SPN Praha, 1998. J. Košťák: Literatura 1. díl, Fortuna Praha, 1994. R. Bláhová a kol.: LITERATURA pro 1. ROČNÍK STŘEDNÍCH škol, Didaktis, 2008. M. Sochrová: KOMPLETNÍ PŘEHLED české a světové LITERATURY, Fragment, 2007.

4 http://www. google. cz/imgres

5 Evropské baroko umělecký sloh od sklonku 16. st. do 2. pol. 18. st.
plně se barokní sloh začal rozvíjet až v době 30leté války a hlavně po ní místo vzniku - Itálie, 16. století návaznost na období manýrismu v první čtvrtině 18. století plynule přešel v rokoko protipól racionální renesance poslední jednotný umělecký sloh

6 Nejasný původ významu slova
Baroko – asi z portug. barocco = velká perla nepravidelného tvaru; fr. baroque = vlnitý, zakřivený; it. baroco = nadměrně složité - „parukový sloh“ (dle tehdejší módy) Původně mělo slovo baroko hanlivý přídech. V 16. st. bylo užíváno ve smyslu „směšný, nevkusný, pošetilý“. Jako umělecký sloh se výraz ujal až v 18. st. - protipól racionální renesance

7 Vývojové fáze baroka Rané období (kon.16.st.- kol.1625) – spjato ještě s projevy manýrismu Vrcholné období (kol ) Pozdní období ( ) – spjato s rokokem + prvky klasicismu

8 2 směry rozvoje baroka: Dynamizující – zvl. v katolických zemích
(pohyb, neklid, vnitřní napětí) - např. Rakousko, Čechy, jihoněmecké země Klasicizující – zvl. v protestantských zemích a Francii (částečná ukázněnost, střízlivost, uspořádanost) - např. západní a střední Německo, Francie, Anglie

9 Společensko – historická situace
od počátku 17. st. období válek a nejistot = třicetiletá válka (1618 – 1648) absolutismus dynastie Habsburků rekatolizace a celkové zhoršení národního vývoje nositeli kultury a vzdělanosti - jezuité člověk propadá pocitům marnosti, pomíjivosti lidského světa, životní nejistoty  víra v Boha jako útěcha

10 ZNAKY nádhera velkolepost monumentalita spojení s vírou a zbožností
spjato také s rekatolizací českých zemí částečné inspirování antikou (výjevy ze starověkých bájí) Trojský zámek

11 ARCHITEKTURA ZNAKY dynamičnost staveb – rozvlnění půdorysu (ovál, průnik různých geometrických tvarů – oválu a čtverce) kopule, lucerny – tajuplná hra světla a stínu výzdoba – fresky na stropě, falešný mramor namalovaný na stěnách, zlacení, množství soch, velký oltářní obraz barevná fasáda francouzské zahrady (sochy, fontány) oválné okno volutový štít frontón (nadokenní římsa) pilastry (vystupující články zdiva) mansardová střecha balustráda (kuželkovité zábradlí) zámky paláce měšťanské domy kostely chrámy kláštery selské baroko

12 Baroko – architektura - hlavní znaky
štukové ornamenty

13 Při panských sídlech se
oblibě těšily „francouzské“ zahrady.

14 Versailles Francouzské zahrady vyžadovaly náročnou údržbu.
Záhony vytvářely složité vzory, keře byly pečlivě sestříhány do požadovaných tvarů. francie.slantour.cz

15 Mariánský kult citové působení ženy, matky, vliv na lidskou duši
s rozmachem mariánského kultu – kostely a poutní chrámy zasvěcené Panně Marii

16 Téma: Baroko - znaky - 8. ročník
Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google