Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie."— Transkript prezentace:

1 18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Autor: Mgr. Petra Křivánková Soli převládají v zemské kůře. Soli jsou nejvýznamnější iontové sloučeniny. Do Guinessovy knihy rekordů je zapsán nejeden „solný“ rekord. Soli jsou pro rostliny nejdůležitějším zdrojem minerálních látek.

2 18.2 Co již víme? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Víme, jak soli vznikají! Jednou z možností je neutralizace. Třeba na výletě jste mohli navštívit krápníkové jeskyně.

3 18.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Uhličitany Uhličitan vápenatý Uhličitan hořečnatý Uhličitan sodný CaCO 3 Výskyt: nerost – kalcit horniny - vápenec Výskyt: nerost – kalcit horniny - vápenec k výrobě CaO Ca(OH) 2 cementu železa použití kámen – stavebnictví, sochařství kámen – stavebnictví, sochařství průmyslová hnojiva bílý pigment - plnivo papíru, farmacie bílý pigment - plnivo papíru, farmacie MgCO 3 Výskyt: nerost – magnezit Výskyt: nerost – magnezit Na 2 CO 3 – soda NaHCO 3 – jedlá soda Na 2 CO 3 – soda NaHCO 3 – jedlá soda Vlastnosti: roztok reaguje silně zásaditě, žíravé účinky Vlastnosti: roztok reaguje silně zásaditě, žíravé účinky Na 2 CO 3 -chemický průmysl -výroba – sklo, mýdla, papír -chemický průmysl -výroba – sklo, mýdla, papír NaHCO 3 -potravinářství -krmné směsi -farmacie -potravinářství -krmné směsi -farmacie

4 18.4 Co si řekneme nového? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Křemičitany Výskyt: nerosty – živce, slídy, kaolinit, jíly horniny v zemské kůře Výskyt: nerosty – živce, slídy, kaolinit, jíly horniny v zemské kůře k výrobě použití Vlastnosti: směs písku, cementu, vody → BETON Vlastnosti: směs písku, cementu, vody → BETON porcelán keramické výrobky - dlaždice, elektroporcelán, umyvadla, cihly, střešní krytiny porcelán keramické výrobky - dlaždice, elektroporcelán, umyvadla, cihly, střešní krytiny cement -spolu s vápencem -nejvýznamnější stavební pojivo Sírany sádrovec = dihydrát síranu vápenatého CaSO 4. 2H 2 O - výroba sádry modrá skalice = pentahydrát síranu vápenatého CaSO 4. 5H 2 O - toxická, čištění bazénů modrá skalice = pentahydrát síranu vápenatého CaSO 4. 5H 2 O - toxická, čištění bazénů

5 18.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Rozpouštění vápence v přírodě, vznik krápníků CaCO 3 + CO 2 + H 2 O Ca(HCO 3 ) 2 Co můžeme z vápence připravit? a) žíhání vápence b) reakce oxidu vápenatého s vodou a) reakce oxidu uhličitého s hydroxidem vápenatým CaCO 3 CaO + CO 2 CaO + H 2 O Ca(OH) 2 Ca(OH) 2 + CO 2 CaCO 3 + H 2 O Jak takovou reakci provést? Do porcelánového kelímku nasypeme asi 2g jemně rozetřeného vápence. Kelímek v trojhranu kruhu stojanu intenzivně zahříváme 10 až 15 min. Pak směs necháme zchladnout. Vychladlou směs z kelímku vysypeme do kádinky s destilovanou vodou, zamícháme a vyčkáme, až se nerozpustné látky usadí. Směs přefiltrujeme – filtr – vápenná voda. Jak takovou reakci provést? Do porcelánového kelímku nasypeme asi 2g jemně rozetřeného vápence. Kelímek v trojhranu kruhu stojanu intenzivně zahříváme 10 až 15 min. Pak směs necháme zchladnout. Vychladlou směs z kelímku vysypeme do kádinky s destilovanou vodou, zamícháme a vyčkáme, až se nerozpustné látky usadí. Směs přefiltrujeme – filtr – vápenná voda.

6 18.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Dusičnany Fosforečnany - dobře rozpustné ve vodě -ledky -hnojiva – Na +, Ca 2+, K +, NH 4 + -ledky -hnojiva – Na +, Ca 2+, K +, NH 4 + -vázaný v kostech -hnojiva -vázaný v kostech -hnojiva Glauberova sůl Na 2 SO 4. 10H 2 O Glauberova sůl Na 2 SO 4. 10H 2 O Bílá skalice ZnSO 4. 7H 2 O Bílá skalice ZnSO 4. 7H 2 O Chilský ledek NaNO 3 Chilský ledek NaNO 3 jev, způsobený průchodem elektrického proudu kapalinou, při kterém dochází k chemickým změnám na elektrodách redukce oxidace NaCl vodný roztok Elektrolýza záporná elektroda: 2H + + 2e - → H 2 kladná elektroda: 2Cl - → Cl 2 + 2e -

7 18.7 CLIL Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry Calcium carbonate CaCO 3 Aragonite Travertine Silicate SiO 3 2- Olivine Tourmaline Citrine

8 18.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. Jedlá soda je: a/ NaHCO 3 b/ Na 2 CO 3 c/ CaCO 3 d/ Ca(HCO 3 ) 2 3. Na výrobu porcelánu či keramiky se používají: a/ uhličitany b/ fosforečnany c/ křemičitany d/ dusičnany 2. Vzorec CaSO 4. 5 H 2 O je: a/ sádrovec b/ modrá skalice c/ bílá skalice d/ ledek 4. Dokonči rovnici: CaCO 3 + CO 2 + H 2 O a/ → Ca(HCO 3 ) 2 b/ → Ca(OH) 2 c/ → CaCO 3 + H 2 O d/ → CaCO 2 + CO 1.a 2.b 3.c 4.a Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie

9 18.9 Použité zdroje, citace 1.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/Copper_sulfate.jpg/150px-Copper_sulfate.jpg (slide 4)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/Copper_sulfate.jpg/150px-Copper_sulfate.jpg 2.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Zinc_Sulfate.jpg/158px-Zinc_Sulfate.jpg (slide 6)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Zinc_Sulfate.jpg/158px-Zinc_Sulfate.jpg 3.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/Sodium_sulfate.jpg/200px-Sodium_sulfate.jpg (slide 6)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/Sodium_sulfate.jpg/200px-Sodium_sulfate.jpg 4.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/Elektrol%C3%BDza.jpeg (slide 6)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/Elektrol%C3%BDza.jpeg 5.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Calcium-carbonate-xtal-3D-vdW.png/150px- Calcium-carbonate-xtal-3D-vdW.png (slide 7)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Calcium-carbonate-xtal-3D-vdW.png/150px- Calcium-carbonate-xtal-3D-vdW.png 6.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Aragonite.jpg/180px-Aragonite.jpg (slide 7)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Aragonite.jpg/180px-Aragonite.jpg 7.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Kalktuff-Block_Schloss-Tuebingen_2.jpg/180px- Kalktuff-Block_Schloss-Tuebingen_2.jpg (slide 7)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Kalktuff-Block_Schloss-Tuebingen_2.jpg/180px- Kalktuff-Block_Schloss-Tuebingen_2.jpg 8.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/Peridot_in_basalt.jpg/220px- Peridot_in_basalt.jpg (slide 7)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/Peridot_in_basalt.jpg/220px- Peridot_in_basalt.jpg 9.Obrázky z databáze klipart 1.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/Copper_sulfate.jpg/150px-Copper_sulfate.jpg (slide 4)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/Copper_sulfate.jpg/150px-Copper_sulfate.jpg 2.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Zinc_Sulfate.jpg/158px-Zinc_Sulfate.jpg (slide 6)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Zinc_Sulfate.jpg/158px-Zinc_Sulfate.jpg 3.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/Sodium_sulfate.jpg/200px-Sodium_sulfate.jpg (slide 6)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/Sodium_sulfate.jpg/200px-Sodium_sulfate.jpg 4.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/Elektrol%C3%BDza.jpeg (slide 6)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/Elektrol%C3%BDza.jpeg 5.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Calcium-carbonate-xtal-3D-vdW.png/150px- Calcium-carbonate-xtal-3D-vdW.png (slide 7)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Calcium-carbonate-xtal-3D-vdW.png/150px- Calcium-carbonate-xtal-3D-vdW.png 6.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Aragonite.jpg/180px-Aragonite.jpg (slide 7)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Aragonite.jpg/180px-Aragonite.jpg 7.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Kalktuff-Block_Schloss-Tuebingen_2.jpg/180px- Kalktuff-Block_Schloss-Tuebingen_2.jpg (slide 7)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Kalktuff-Block_Schloss-Tuebingen_2.jpg/180px- Kalktuff-Block_Schloss-Tuebingen_2.jpg 8.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/Peridot_in_basalt.jpg/220px- Peridot_in_basalt.jpg (slide 7)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/Peridot_in_basalt.jpg/220px- Peridot_in_basalt.jpg 9.Obrázky z databáze klipart

10 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Anotace AutorMgr. Petra Křivánková Období07 – 12/2011 Ročník8. a 9.ročník Klíčová slovaDusičnany, uhličitany, sírany, elektrolýza AnotacePrezentace popisující význam, výskyt a použití významných solí.


Stáhnout ppt "18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie."

Podobné prezentace


Reklamy Google