Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Optimalizace dopravních systémů Vlaky, autobusy, MHD…

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Optimalizace dopravních systémů Vlaky, autobusy, MHD…"— Transkript prezentace:

1 Optimalizace dopravních systémů Vlaky, autobusy, MHD…

2 Trend vývoje v poslední době  „Optimalizovat“ systém, ovšem ne z pohledu cestujících, ale z pohledu objednatele  Optimalizovat = vložit méně peněz  Vložit méně peněz = zhoršit kvalitu služby.  Zhoršit kvalitu služby = redukce systému VHD.

3 Metody „optimalizace“:  Náhrada vlaků autobusovou dopravou.  Optické zachování rozsahu obsluhy („čára v mapě“).  Optické zachování stejného množství spojů.  Reálný propad množství cestujících, tržeb, neufinancování systému.  Důsledkem je další redukce systému.

4 Železniční doprava - výhody  Cestujícími je více prefererovaná (Hanušovice – Králíky) – subjektivnost!!  Má vyšší kapacitu.  Celostátně jednotný tarif.  Není ovlivněna nedostatky silniční sítě (technický stav, vliv provozu).  Rozměr vozidel – WC, zavazadla…

5 Železniční doprava – nevýhody:  Je reálně monopolem jednoho podniku.  Nemá plošný dosah.  Politický zájem o její utlumení za každou cenu.  Tlak lobby autodopravců (Prachař).  Z výše uvedeného vyplývá trvalé zhoršování služeb a odliv cestujících, které mají odůvodnit budoucí zánik.

6 Autobusová doprava - výhody  Snadno se přizpůsobuje poptávce – lze nabídnout v libovolné lokalitě ve zvoleném čase.  Konkurenční prostředí – nižší ceny, lepší přístup k zákazníkům.  Jak plyne z výše uvedeného, je pro objednatele levnější.

7 Autobusová doprava - nevýhody  Je nejméně preferována cestujícími.  Nízká kvalita silniční sítě = nekomfortní jízda, pomalost, nespolehlivost.  Nejnižší úroveň služeb ve vozidle – chybí WC, velmi omezená přeprava zavazadel.  Téměř nulové vybavení většiny zastávek.  Zpomalující odbavení řidičem.  Odliv cestujících (oproti železnici).

8 Politická otázka???  Chceme VHD jako sociální dopravu pro děti školou povinné a nemohoucí???  Chceme VHD jako plnohodnotnou a silně využívanou službu, která je kvalitní alternativou automobilové dopravy???

9 Varianta 1:  Kapacitu železnice nepotřebujeme, protože lidí vozíme málo.  Na jakékoliv požadavky na komfort nebo rychlost otevřeně rezignujeme, protože zákazník nemá jinou možnost (proč se snažit? – nemůže utéct).  Účel přepravy za nejnižší možnou cenu splní bez problémů autobus.  „Normální lidé“ pojedou vždy autem.

10 Varianta 2:  Kapacitu železnice potřebujeme, protože lidí vozíme mnoho.  Komfort železnice potřebujeme využít všude, kam vedou koleje, protože jen to zajistí dostatek zákazníků a tržeb.  Autobus využíváme jako přípoj ke komfortnější železniční síti, omezujeme čas i vzdálenost, kterou ujede cestující v BUS dopravě.  Efektivitu přinášejí tržby nových zákazníků.

11 Jaké je správné využití BUS Dopravy?  Dojezd na kratší vzdálenost, kde nevadí nižší komfort (např. absence WC) a kde ani pomalejší rychlost nepřináší velkou časovou ztrátu cestujícímu.  Obsluha území, kam nevede železnice.  Doprava menšího množství cestujících (odbavení řidičem).  Specifické úkoly – zájezdová doprava, náhradní autobusová doprava…).

12 Jaké je správné využití železnice?  Všude tam, kde vedou koleje, je tam osídlení a existuje (byť i malá) poptávka po přepravě.  Efekt „nabalování“ – přepravní využití není rozhodující „teď“, ale při adekvátní nabídce, která vytvoří poptávku (Morkovice, Tovačov).

13 Regionální železniční tratě  Zahraničními experty je česká železniční síť velmi vysoce hodnocena díky regionálním tratím.  Zahraniční zkušenost říká, že náhrada vlaku autobusem je prvním stupněm úplné likvidace veřejné hromadné dopravy.  Nízké využití je třeba řešit zlepšením využití – modernizace a dostavby (chybí důležité tratě).

14 Tratě v řídce osídleném území (rozptýlená zástavba):  Typická situace pro rušení železniční dopravy.  Argumentace tím, že rozptýlenou zástavbu obslouží jen autobus.  Reálně je možné zavést extrémně pomalé autobusy s řadou závleků do všech obcí a osad – odpovídá Var. 1. (sociální služba).

15 Tratě v řídce osídleném území (rozptýlená zástavba):  Správné řešení – ponechat regionální železniční dopravu jako vyšší stupeň kvality VHD.  Nepodceňovat individuální dojížďku na nádraží – ta je pro systém NAPROSTO KLÍČOVÁ!  Za této okolnosti není vzdálenost zástavby k nádraží rozhodující!!!

16 Tratě v řídce osídleném území (rozptýlená zástavba): Jedna kvalitní linka s kvalitním JŘ přitáhne nové cestující, nabídne slušnou kvalitu služeb a bude dlouhodobě finančně udržitelná. Vlak na nádraží cca 5 – 10 Km daleko, jedoucí každou hodinu (použitelný pro 50 % obyvatel), je lepší než zastávka na návsi se spojením 3 x denně pomalým autobusem (použitelná jen pro ty, kteří jinak nemohou).

17 Tratě v hustě osídleném území (příměstská dopr.):  Ideální pro přímou docházku.  Zpravidla bývají slušně využívané.  Dojížďka na nádraží výrazně menší než v řídce osídleném území (na krátkou vzdálenost se nevyplatí přesedat).  Pozor na špatné nastavení MHD místo železnice – poškozuje zejména cestující MHD!

18 Metody posílení role regionální železnice:  Jasné odmítnutí „autobus. optimalizace“ ve všech případech!! (Var. 1)!  Nové železniční zastávky.  Modernizace vozidel.  Mírné zlepšení tratí – „žehlení“.  Zásadní zlepšení – přeložky a dostavby.  Moderní systémy – „hybrid“, vlakotramvaj  „Měkké metody“ – cest. Ruch, služby…

19 Další benefity funkční regionální železnice:  Přijedou turisté, kteří preferují „železniční destinace“ (autobus neakceptují).  Služby na nádražích posílí zaměstnanost.  Větší množství turistů pomůže zachovat spoje i místním.  Nenahraditelná symbióza cyklistické a železniční dopravy (dopravní i rekreační) = nelze nahradit cyklostezkou na zrušené trati = pseudoekologická náhražka!!

20 Závěry pro politiku SZ:  NÁHRADA VLAKU AUTOBUSEM JE VŽDY ŠPATNÝM ŘEŠENÍM.  NÍZKÁ KVALITA VLAKU ANI ŠPATNÝ JÍZDNÍ ŘÁD NEJSOU FYZICKOU VLASTNOSTÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY.  ČR MÁ POTENCIÁL NÁSOBNÉHO ZVÝŠENÍ PODÍLU EKOLOGICKÉ DOPRAVY!!

21 NEZAPOMEŇME ŽE -  Nejvíc zrušených železnic (nahrazených autobusovou dopravou) je na Balkáně.  Nejvíc funkčních a výborně prosperujících regionálních železničních tratí je ve Švýcarsku.

22 PTEJME SE NAŠICH OPTIMALIZÁTORŮ -  JESTLI CHTĚJÍ ŠVÝCARSKO NEBO BALKÁN.  JESTLI VÍ O TOM, ŽE VYSPĚLÉ ZEMĚ REGIONÁLNÍ ŽELEZNIČNÍ TRATĚ OBNOVUJÍ (POKUD HO DŘÍVE NEUVÁŽENĚ ZRUŠILY).

23 DĚKUJI ZA POZORNOST


Stáhnout ppt "Optimalizace dopravních systémů Vlaky, autobusy, MHD…"

Podobné prezentace


Reklamy Google