Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Určitý a neurčitý člen – 8.ročník

2 ČLEN NEURČITÝ Neurčitý člen má dva tvary a/an Neurčitý člen má dva tvary a/an a - používáme před vyslovovanou souhláskou (a dog, a house, a union - zde se sice píše samohláska, ale čte se souhláska J). a - používáme před vyslovovanou souhláskou (a dog, a house, a union - zde se sice píše samohláska, ale čte se souhláska J). an - používáme před vyslovovanou samohláskou (an engineer, an actor, an hour - zde se sice píše souhláska, ale vyslovuje se samohláska A). an - používáme před vyslovovanou samohláskou (an engineer, an actor, an hour - zde se sice píše souhláska, ale vyslovuje se samohláska A).

3 ČLEN NEURČITÝ používáme, když mluvíme o nějaké věci poprvé používáme, když mluvíme o nějaké věci poprvé když se jedná o novou informaci když se jedná o novou informaci vyjadřuje, že se nejedná o žádnou konkrétní věc vyjadřuje, že se nejedná o žádnou konkrétní věc když říkáme, co je kdo nebo co zač, nejčastěji to bývá např. u zaměstnání: když říkáme, co je kdo nebo co zač, nejčastěji to bývá např. u zaměstnání: také ho můžeme použít místo číslice jedna také ho můžeme použít místo číslice jedna používáme ho po vazbě „There is“ používáme ho po vazbě „There is“

4 ČLEN NEURČITÝ I bought a new car. - Koupil jsem si nové auto - je to nová informace, posluchač ještě neví jaké jsem si koupil. I bought a new car. - Koupil jsem si nové auto - je to nová informace, posluchač ještě neví jaké jsem si koupil. She lives in a house in the city center. - také nová informace, o tomto domu posluchač ještě neslyšel. She lives in a house in the city center. - také nová informace, o tomto domu posluchač ještě neslyšel. He's a teacher. - Je učitel - říkáme, jaké má zaměstnání. He's a teacher. - Je učitel - říkáme, jaké má zaměstnání. I want to be an astronaut. Chci být kosmonautem. - říkám, čím chci být, jaké zaměstnání chci mít. I want to be an astronaut. Chci být kosmonautem. - říkám, čím chci být, jaké zaměstnání chci mít.

5 ČLEN NEURČITÝ Kim is a boy. - Říkám, že Kim je kluk, tedy co je zač. Kim is a boy. - Říkám, že Kim je kluk, tedy co je zač. Oscar is a dog. - Oscar je pes - co je zač. Oscar is a dog. - Oscar je pes - co je zač. He bought an apple and two bananas. – Koupil jedno jablko a dva banány. He bought an apple and two bananas. – Koupil jedno jablko a dva banány. There is a fly in my soup. There is a fly in my soup. Is there a doctor in the building? Is there a doctor in the building?

6 ČLEN URČITÝ Určitý člen má také dvě varianty, ty se ale odlišují pouze ve výslovnosti: THE /ðə/ a /ði:/ Určitý člen má také dvě varianty, ty se ale odlišují pouze ve výslovnosti: THE /ðə/ a /ði:/ the /ðə/ se používá před vyslovovanou souhláskou (the dog, the house, the union) the /ðə/ se používá před vyslovovanou souhláskou (the dog, the house, the union) the /ði:/ před vyslovovanou samohláskou (the engineer, the actor, the hour). the /ði:/ před vyslovovanou samohláskou (the engineer, the actor, the hour).

7 ČLEN URČITÝ použijeme před podstatným jménem, o kterém se již mluvilo tzn. že člověk, se kterým mluvíme, již o této věci ví. použijeme před podstatným jménem, o kterém se již mluvilo tzn. že člověk, se kterým mluvíme, již o této věci ví. ve spojení s tvary 3.stupně přídavných jmen ve spojení s tvary 3.stupně přídavných jmen s řadovými číslovkami s řadovými číslovkami

8 ČLEN URČITÝ používáme s podstatnými jmény, která existují pouze v jediném exempláři. Např. slunce, měsíc, prezident apod. (Není to omezeno pouze na věci, které jsou na světě jen jednou. Mohou to být slova, která se v jediném exempláři objevují např. v jednom státě, v jedné domácnosti, apod.) používáme s podstatnými jmény, která existují pouze v jediném exempláři. Např. slunce, měsíc, prezident apod. (Není to omezeno pouze na věci, které jsou na světě jen jednou. Mohou to být slova, která se v jediném exempláři objevují např. v jednom státě, v jedné domácnosti, apod.)

9 ČLEN URČITÝ He lives in a house in the city centre and the house is very old. - ten dům, který byl zmíněn v první části věty He lives in a house in the city centre and the house is very old. - ten dům, který byl zmíněn v první části věty It was the biggest house on the street. It was the biggest house on the street. She bought the first dress she saw. She bought the first dress she saw. The sun is shining. - Slunce je jenom jedno. The sun is shining. - Slunce je jenom jedno.

10 POZNÁMKY Člen neurčitý a/an - mluvíme o nějaké věci poprvé - jedná se o novou informaci - nejedná o žádnou konkrétní věc - říkáme, co je kdo nebo co zač (zaměstnání) - někdy místo číslice jedna - po vazbě „There is“

11 Příklady: She lives in a house in the city center. She lives in a house in the city center. He's a teacher. He's a teacher. Oscar is a dog. Oscar is a dog. He bought an apple and two bananas. He bought an apple and two bananas. There is a fly in my soup. There is a fly in my soup.

12 Člen určitý the - před podstatným jménem, o kterém se již mluvilo - ve spojení s tvary 3.stupně přídavných jmen - s řadovými číslovkami - s podstatnými jmény, která existují pouze v jediném exempláři

13 Příklady: He lives in a house in the city centre and the house is very old. He lives in a house in the city centre and the house is very old. It was the biggest house on the street. It was the biggest house on the street. She bought the first dress she saw. She bought the first dress she saw. The sun is shining. The sun is shining.

14 Určitý a neurčitý člen (8.ročník) Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Windows XP Professional Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Obrázky z internetu Obrázky z internetu Učebnice Project 3 Učebnice Project 3 Autor: Linda Berková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google