Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_54

2 Obecné chemické pojmy, úvod do učiva chemie
Jméno autora: Ing. Dalibor Bielka Třída/ročník: 1. (5.) Datum vytvoření: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Přírodní látky Předmět: Chemie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Obecné chemické pojmy, úvod do učiva chemie Klíčová slova: Názvosloví solí Druh učebního materiálu: prezentace

3 Názvosloví solí Soli jsou tvořeny dvěma částicemi, kationtem, což bývá většinou kov a aniontem, což je zbytek kyseliny po odtržení vodíku Při používání křížového pravidla jej používáme právě mez celými částicemi Název vytváříme použitím přídavného jména, kterým pojmenováváme kationt a podstatného jména, kterým pojmenováváme aniont

4 Názvosloví solí Kationt pojmenováváme stejně jako u oxidů
Název kovového prvku s koncovkou oxidačního čísla Výjimkou je kationt amonný NH4+ Aniont pojmenováváme podobně jako kyselinu, koncovku –á v názvu kyselina nahradíme koncovkou –an K. siřičitá – siřičitan K. dusičná - dusičnan

5 Názvosloví solí Výjimkou jsou kyseliny v oxidačním čísle VI. Názvům těchto kyselin odtrhneme celou koncovku oxidačního čísla a přidáme opět koncovku –an K. sírová – síran K. telurová - teluran

6 Názvosloví solí Je více způsobů jak vytvářet vzorec solí (stejně jako kyselin) My si ukážeme jeden, pokud znáte jiný, můžete je dál používat Napíšeme ve správném pořadí značky prvků, které se v soli vyskytují se správnými oxidačními čísly– síran sodný Na+I (S+VI O-II)

7 Názvosloví solí Nejprve určíme oxidační číslo celého kationtu. Pokud je druhý prvek v sudém oxidačním čísle, potom celý aniont má oxidační číslo –II. Počet atomů kyslíku vypočteme tak, že sečteme oxidační číslo druhého prvku, přičteme absolutní hodnotu oxidačního čísla aniontu a podělíme absolutní hodnotou oxidačního čísla kyslíku 6 + 2 = 8 8 : 2 = 4

8 Názvosloví solí Výsledek použijeme jako stechiometrický koeficient kyslíku Na+I (S+VI O 4-II)- Pokud je druhý prvek v lichém oxidačním čísle, pak je celý aniont v oxidačním čísle –I. Samozřejmě s výjimkou fosforečnanů a boritanů, jejichž kationt je v oxidačním čísle –III

9 Názvosloví solí Potom už jen provedeme křížové pravidlo, případně vykrátíme a napíšeme stechiometrické koeficienty ke kationtu i aniontu. Jedničky nepíšeme Na 2+I (S+VI O 4-II)-II

10 Názvosloví solí Napište vzorce těchto solí: Dusičnan draselný
Siřičitan lithný Uhličitan vápenatý Křemičitan hlinitý Chlornan železitý Molybdenan titaničitý Fosforečnan olovičitý

11 Názvosloví solí Dusičnan draselný K(NO3) Siřičitan lithný Li2(SO3)
Uhličitan vápenatý Ca(CO3) Křemičitan hlinitý Al2(SiO3)3 Chlornan železitý Fe(ClO) 3 Molybdenan titaničitý Ti2(MoO4) Fosforečnan olovičitý Pb3(PO4)4

12 Názvosloví solí KOTLÍK, Bohumír a Květoslava RŮŽIČKOVÁ. Chemie v kostce II.: Pro střední školy. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997. HONZA, Jaroslav a Aleš MAREČEK. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 3. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005 Flemr, Vratislav a Bohuslav Dušek, Chemie I (obecná a anorganická) pro gymnázia. 1. vyd. Praha, SPN – pedagogické nakladatelství, a.s.


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám"

Podobné prezentace


Reklamy Google