Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zásady stylizace a sloh obchodních dopisů Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zásady stylizace a sloh obchodních dopisů Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí."— Transkript prezentace:

1 Zásady stylizace a sloh obchodních dopisů Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

2 Písemnost vyhotovujeme v 1. os. mn. č, (my), ve vztahu k adresátovi ve 2. os. mn. č. (Vy) – pokud píše pisatel sám za sebe, pak používá 1. os. j. č. NIKDY ne ve 3. os. Volíme slova přesného a jednoznačného významu Používáme krátké a srozumitelné věty ZÁSADY STYLIZACE OBCHODNÍCH DOPISŮ

3 Stejná slova nebo slova se stejným slovním základem nahrazuje vhodným synonymem Dodržujte gramatickou a interpunkční správnost, cizí slova volte pouze tehdy, pokud znáte jejich přesný význam a pravopis Nepoužíváme nelogické vazby (např. děkujeme laskavě) Nepoužíváme trpný tvar (např. bude zaplaceno, zařízeno, uděláno)

4 Pokud možno se vyhýbáme podmiňovacímu způsobu (např. kdybychom věděli, že budete mít zájem o naše služby, tak...) Vynecháváme slovo doufat, nahrazujeme slovem věřit, nepoužíváme slovo prosím Dodržujeme pravopis v zájmenech Vy a my ve všech tvarech Dodržujeme zásadu - 1 dopis = 1 téma

5 Pořádek slov ve větě někdy vytvoří neobratné vyjádření. Podmínkou srozumitelného a jasného vyjadřování je správné členění věty. Slovosled napomáhá k tomu, abychom poznali, která slova k sobě patří a v jakém jsou vztahu. Ten je v češtině volný, ale ne libovolný. Nesprávný slovosled si uvědomíme při hlasitém čtení textu. Pozor na vyjadřování, ve kterém převládají řetězy podstatných jmen a chybí slovesa.

6 Užívání útvarů trpného rodu (opisný, zvratný) musí být také správné a promyšlené, například: „dnes není úřadováno“, ale „dnes se neúřaduje“ Pozor je potřeba dávat i na módní a slangová slova a jejich vazby, která nejsou ve slohu obchodních dopisů příliš vhodná.

7 Zásady stylizace a sloh obchodních dopisů Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použitá literatura: ČSN – Úprava písemností zpracovaných textovými editory Pojmy PEK, NUOV – Těsnopisný ústav Technika administrativy 2 pro střední školy – Kroužek J., Novák J. Jak psát obchodní dopisy a jiné písemnosti – Kuldová O., Fleischmannová E.


Stáhnout ppt "Zásady stylizace a sloh obchodních dopisů Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí."

Podobné prezentace


Reklamy Google