Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Regulace úzkosti ve sportu. Závodní úzkost  3 složky: kognitivní, somatická, sebedůvěra  Důležité: úspěšnější sportovci interpretují svou úzkost jako.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Regulace úzkosti ve sportu. Závodní úzkost  3 složky: kognitivní, somatická, sebedůvěra  Důležité: úspěšnější sportovci interpretují svou úzkost jako."— Transkript prezentace:

1 Regulace úzkosti ve sportu

2 Závodní úzkost  3 složky: kognitivní, somatická, sebedůvěra  Důležité: úspěšnější sportovci interpretují svou úzkost jako povzbudivou (ne ubíjející) „ Nejde o to, zbavit se motýlků... jde o to naučit je létat ve formaci“ sportovci se musí naučit být své úzkosti sportovci se musí naučit být své úzkosti vědomi + interpretovat ji pozitivně vědomi + interpretovat ji pozitivně

3 Jak „tréma“ narušuje výkon?  Zvýšené svalové napětí (ztráta koordinace, rychlý nástup únavy)  Ztráta koncentrace

4 Techniky redukce somatické úzkosti  Charakteristika relaxace: snížení množství impulsů přicházejících do snížení množství impulsů přicházejících do mozku z periférie mozku z periférie snížení TF, DF, TK, svalového tonu, snížení TF, DF, TK, svalového tonu, pocení, pocení, klesá úzkost, synchronizace mozkové klesá úzkost, synchronizace mozkové aktivity aktivity

5 Techniky redukce somatické úzkosti  Progresivní relaxace (Jacobson, 1938) –Napínání a uvolňování svalových skupin –Předpoklady:  Je možné naučit se vnímat rozdíl mezi napětím a uvolněním  Napětí a uvolnění se navzájem vylučují  Relaxace svalů sníží psychickou tenzi

6 Techniky redukce somatické úzkosti  Dechová cvičení – nádech: vzrůstá svalové napětí – výdech: klesá svalové napětí  Brániční dýchání  Rytmické dýchání  Dechová vlna

7 Biofeedback  Kontrola fyziologických reakcí – TF – svalové napětí (elektromyografie) – EEG...  Výzkum: – Střelci střílejí mezi údery srdce – Snižování sval. napětí při regeneraci...

8 Techniky redukce kognitivní úzkosti  „Relaxační odpověď“ (Benson, 1984) – založena na základních principech meditace –podmínky:  klidné místo  pohodlná pozice  slovo  pasivní postoj k rušivým podnětům

9 Techniky redukce kognitivní úzkosti  Autogenní trénink (Schultz, 1969) –tíha v končetinách –teplo v končetinách –regulace srdeční aktivity –regulace dýchání –teplo v břiše –chladné čelo

10 Kombinované techniky  Kognitivně-afektivní trénink zvládání stresu (Smith, 1980)  Stresové očkování (Meichenbaum, 1985) .... Hypnóza (posthypnostické sugesce)

11 Coping - zvládání neočekávaného  Coping – proces neustálých změn kognitivního a behaviorálního úsilí s cílem zvládnout specifické vnější nebo vnitřní požadavky nebo konflikty hodnocené jako náročné nebo přesahující zdroje jedince

12 Strategie zvládání zátěže  strategie zaměřená na problém  strategie zaměřená na emoce

13 Strategie používané sportovci  kontrola myšlení  zaměření na úkol  racionální vnitřní řeč  pozitivní zaměření  sociální oporu  předzávodní mentální přípravu a management stresu  time management  tvrdý a systematický trénink

14 „Laické tipy“ ale vyzkoušené  Usmívej se, když jsi ve stresu!  Užívej si ho!  Modeluj stresové situace v tréninku!  Zpomal!  Zaměř se na přítomnost!  Buď připraven na neočekávané!

15 Aktivace  Příznaky nízké aktivace: – pomalé pohyby, pocit nepřipravenosti – toulající se myšlenky, ztráta koncentrace – nezájem o to, jak zaplavu... budu hrát... – bez očekávání, entusiasmu – pocit těžkých nohou, bez odpichu

16 Techniky na zvýšení aktivace  Zrychlit rytmus dýchání  Jednat energicky  Vnitřní řeč  Hudba  Imaginace  Připravené rozcvičení před závodem

17 Tým?  Většinou při hře se slabším soupeřem – stanovit týmové a individuální cíle – pep talk: pozor!

18 Děkuji za pozornost!


Stáhnout ppt "Regulace úzkosti ve sportu. Závodní úzkost  3 složky: kognitivní, somatická, sebedůvěra  Důležité: úspěšnější sportovci interpretují svou úzkost jako."

Podobné prezentace


Reklamy Google