Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_758_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_758_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_758_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková

2 Název vzdělávacího materiáluZákladní skladební dvojice (podmět a přísudek) Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_758_7TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorKvětuše Zmrzlíková, Mgr. Ročník7. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk a literatura TémaZákladní skladební dvojice Očekávaný výstupŽák vyhledává ve větě základní skladebnou dvojici a rozezná druhy podmětu a přísudku Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k vyhledávání základních skladebních dvojic ve větě a k určování druhů podmětu a přísudku Datum vytvořeníŘíjen 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaZákladní skladební dvojice, podmět, přísudek Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence komunikativní, k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU

3 1. Vyjádřený – vyjadřuje, o kom nebo o čem vypovídá přísudek. Ptáme se otázkou 1. pádu kdo? co? a přísudkem. (Anička četla knihu.) Podmět vyjadřuje, o kom nebo o čem vypovídá přísudek. Ptáme se otázkou 1. pádu kdo? co? a přísudkem. 2. Nevyjádřený a) je známý z předcházející věty (Petr šel do lesa. Sbíral houby.) b) je zřejmý z určitého tvaru slovesa (Sněz jablko.) c) může být všeobecný (Hlásili to v rozhlase.)

4 1.Slovesný základem přísudku je sloveso (Anička četla knihu. Viděli jsme kometu.) Přísudek vyjadřuje, co se vypovídá o podmětu, co nositel nebo původce děje dělá, co s ním děje. 2. Jmenný se sponou skládá se ze sponového slovesa: být, bývat, stát se, stávat se a jmenné části – podst. či příd. jména. (Tatínek je lékař. Ulice jsou prázdné.)

5 Základní skladební dvojici tvoří základní větné členy podmět a přísudek. (Žák píše.) Základní skladební dvojice

6 Procvičování 1.Ze slov nabízených v následujících sloupcích vytvořte základní skladebné dvojice a ústně je rozviňte do rozvité věty. zpěvák, pejsek, slunce, automobil, led, kráva, smrk, zahrada, Anička, kotě studil, vystoupil, hrálo si, hřálo, štěkal, zatáčel, byla rozkvetlá, vyrostl, pásla se, šeptala 2. V následujících větách urči základní skladebnou dvojici. Slyšeli jste Jirku? Tvoje sešity jsou špinavé. Měsíc zakryl černý mrak. Hlásili to v rozhlase. Tatínek a maminka šli do Kauflandu na nákupy. Vůbec nic nekončí. Dav fanoušků se valil ze stadiónu.

7 Řešení 2. (Vy) Slyšeli jste Jirku? Tvoje sešity jsou špinavé. Měsíc zakryl černý mrak. (Oni) Hlásili to v rozhlase. Tatínek a maminka šli do Kauflandu na nákupy. Vůbec nic nekončí. Dav fanoušků se valil ze stadiónu. 1. Zpěvák vystoupil. Slavný zpěvák vystoupil na slavnostech Dne horníků. Pejsek štěkal. Slunce hřálo. Automobil zatáčel. Led studil. Kráva se pásla. Zahrada byla rozkvetlá. Smrk vyrostl. Anička šeptala. Kotě si hrálo.

8 Podmět v mn. čísle – koncovka příčestí minulého Shoda přísudku s podmětem Přísudek se shoduje s podmětem v čísle a rodu. Rod mužský životný – koncovka i (muži pracovali) Rod mužský neživotný – koncovka y (hrady se tyčily) Rod ženský – koncovka y (kachny štěbetaly) Rod střední – koncovka a (housata se kolébala) V nevyjádřeném podmětu – koncovka i (šli do kina)

9 Procvičování 1.Do následujících vět doplň podle shody přísudku s podmětem správnou koncovku. 2. Doplňte vhodné podměty a podle shody s nimi doplňte i koncovky v příčestí. Děti šl_ do blízkého parku. Papíry na nástěnce vlál_ ve větru. Kluci z naší třídy včera navštívil_ svého nemocného spolužáka. V hrnci se vařil_ povidla. V cirkusu vystupoval_ cvičení medvědi. Stroje ulehčil_ lidem práci. Oznámil_ nám, že máme zítra ředitelské volno. Malá ___________ běžel_ do blízké mateřské školy. Po dešti se na dvorku rozezpíval_ _________________. Všechny ______________ nás zaujal_. _____________ nastoupil_ k slavnostnímu zahájení soutěže.

10 Řešení 1.Do následujících vět doplň podle shody přísudku s podmětem správnou koncovku. 2. Doplňte vhodné podměty a podle shody s nimi doplňte i koncovky v příčestí. Děti šly do blízkého parku. Papíry na nástěnce vlály ve větru. Kluci z naší třídy včera navštívili svého nemocného spolužáka. V hrnci se vařila povidla. V cirkusu vystupovali cvičení medvědi. Stroje ulehčily lidem práci. Oznámili nám, že máme zítra ředitelské volno. Malá děvčata běžela do blízké mateřské školy. Po dešti se na dvorku rozezpívali kosi. Všechny knihy nás zaujaly. Reprezentanti nastoupili k slavnostnímu zahájení soutěže.


Stáhnout ppt "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_758_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková."

Podobné prezentace


Reklamy Google