Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0940 Autor: Hana Pospíšilová Tematická oblast: Termodynamika Název DUMu: Izobarický děj - příklady Kód: VY_32_INOVACE_FY.1.19 Datum:20. 12. 2012 Cílová skupina: Žáci středních škol Klíčová slova:Izobarický děj, izobara, Gay-Lussacův zákon Anotace: Příklady navazují na DUM „Izobarický děj“ (VY_32_INOVACE_FY.1.14), slouží k procvičení a hlubšímu porozumění dané problematiky.

2 Izobarický děj PŘÍKLADY

3 Nakreslete graf závislosti objemu a teploty ideálního plynu stálé hmotnosti při izobarickém ději. Při izobarickém ději s ideálním plynem stálé hmotnosti je objem plynu přímo úměrný jeho teplotě (Gay-Lussacův zákon), tj. V = konst · T. Video: http://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s= mf_izobaricky_dej&p=2077&r=1428 http://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s= mf_izobaricky_dej&p=2077&r=1428

4 Zdroj: autor Izobarický děj – V-T diagram

5 Jak se při izobarickém zahřívání mění veličiny vystupující v 1. termodynamickém zákoně, tj.  U, W, Q? Plyn se zahřívá Plyn zvětšuje svůj objem Z 1. termodynamického zákona Q=  U+W, plyne

6 Příklad č.1: Jak se změní teplota ideálního plynu při izobarickém ději, jestliže se jeho objem b) zvětší dvakrát a) zmenší na čtvrtinu c) zmenší o 10 % Ad a) Pokud se objem zmenší na čtvrtinu, pak i teplota klesne na čtvrtinu původní hodnoty.

7 Příklad č. 2: Teplota kyslíku dané hmotnosti se zvětšuje za stálého tlaku z počáteční teploty –20 °C. Při jaké teplotě má kyslík 1,5krát větší objem než při teplotě počáteční? Řešení: Kyslík má 1,5krát větší objem při teplotě 107 °C.

8 Příklad č. 3: Teplota vzduchu uzavřeného v pohyblivém pístu udržujícím stálý tlak vzrostla z 0 °C na 50 °C. Určete původní objem plynu, jestliže na konci děje plyn zaujímal objem 5 litrů. Řešení:

9 Plyn původně zaujímal objem přibližně 4,2 litrů.

10 Zdroje BARTUŠKA, Karel a Emanuel SVOBODA. Fyzika pro gymnázia: Molekulová fyzika a termika. Praha: Prometheus, 2001. ISBN 80-7196-200-7. KRYNICKÝ, Martin. Izobarický děj. Fyzika SŠ.realisticky.cz [online]. 2010 [cit. 2013-04-17]. Dostupné z: http://www.realisticky.cz/ucebnice/02%20Fyzika%20S%C5%A0/02 %20Molekulov%C3%A1%20fyzika%20a%20termika/03%20Plynn %C3%A9%20skupenstv%C3%AD,%20kruhov%C3%BD%20d%C4 %9Bj/09%20Izobarick%C3%BD%20d%C4%9Bj.pdf

11 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google