Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz
Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_06 Název DUMu: Romantismus - architektura Pro obor vzdělávání: L/02 UZD 82-51-L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: Třetí Autor: František Peroutka Datum:
2
Romantismus myšlenkové a umělecké hnutí
protiklad ke klasicismu a osvícenství poč. 19. století – nejprve literatura ostatní umělecké druhy souvisí se slovem román (vypravování v románské jazyku)
3
zdůrazňování citu, víry a fantazie
znaky romantismu: zdůrazňování citu, víry a fantazie obroda náboženství, katolictví (obnova jezuitského řádu 1814) a protestanství romantický člověk: samota příroda svět fantazie a snů zájem o historii a exotické země, gotický středověk (díky velké víře a legendám) rozpor mezi ideálem a skutečností, nesplnitelnost touhy pesimismus
4
důraz na právo osobnosti a osobní svobodu
vznik romantického nacionalismu studium lidových kultur počátek folkloru ve výtvarném umění – pouze hnutí nevytvořen jednotný umělecký sloh projev zejména v malířství
5
Romantismus - architektura
snaha o obnovu jednoty středověké Evropy zájem o středověké stavby, především gotické studium gotických památek gotické prvky užívány v církevních a světských stavbách x neslučitelnost s funkcí nové architektury
6
Anglie
7
s romantismem souběžně klasicismus
kolébka novogotiky s romantismem souběžně klasicismus na konci 18. století – novogotické zámky, vily a domy památky: Parlament v Londýně – nejvýznamnější novogotická budova novogotický zámek Ashridge v Hertfordshire Královský letohrádek v Brightonu (kombinace novogotiky s čínskými prvky na litinové konstrukci)
8
Obr. 1 – Parlament v Londýně, architekti Charles Barry a Augustus Welby Northmore Pugin
9
Obr. 2 – Ashridge v Hertfordshire, architekt James Wyatt
10
Obr. 3 – Královský letohrádek v Brightonu (Royal Pavilion) –
Různé architektonické styly – indický, novogotický, čínské motivy (zejména interiér), přestavba v novogotickém stylu v letech 1815 – 1823, architekt John Nash
11
Obr. 4 – Královský letohrádek v Brightonu – interiér s čínskými motivy
12
Obr. 5 – Královský letohrádek v Brightonu – interiér s čínskými motivy
13
užitkové stavby s železnými konstrukcemi
1. litinový most na světě – přes řeku Sovern u Brosely (Shropshire) zavěšený most přes Menaiský průliv řetězový most v Conway Isambard Kingdom Brunel – zavěšený most přes řeku Aron Nádraží Temple Meads v Bristolu
14
Obr. 6 – první litinový most na světě – Shropshire, T. F. Pritchard
15
Obr. 7 – zavěšený most přes Menaiský průliv, Thomas Telford
16
Obr. 8 – řetězový zavěšený most v Convay, Thomas Telford
17
Obr. 9 – cliftonský zavěšený most přes řeku Aron, Isambard Kingdom Brunel
18
Obr. 10 – nádraží Temple Meads Brunel v Bristolu, Isambard Kingdom Brunel
19
Francie
20
hlavní představitel novogotiky:
Eugène Viollet-le-Duc restaurátor středověkých památek byl najat, aby navrhl sochu svobody, ale zemřel dřív, než byl projekt dokončen názory: svobodná volba slohů ve shodě s funkcí a typem architektury ohleduplný přístup k historické památce a vlastní tvůrčí fantazie obnova památek v Paříži: Sainte-Chapelle, katedrála Notre-Dame aj. funkcionalistický přístup ke gotické architektuře vliv na moderní architekturu
21
Obr. 11 – Eugène Viollet-le-Duc, skica
22
Obr. 12 – Eugène Viollet-le-Duc,
, sochy ztvárňují většinou apoštoly, všechny jsou vážné a shlíží dolů na zem. Výjimku tvoří jedna – pojmenovaná podle samotného architekta. Ta vzhlíží vzhůru jakoby v úžasu nad dílem. Obr. 12 – Eugène Viollet-le-Duc, část výzdoby při obnově centrální věže katedrály Notre-Dame v Paříži, otočená socha – sám architekt.
23
Obr. 13 – katedrála Notre-Dame v Paříži, západní strana.
24
Obr. 14 – katedrála Notre-Dame v Paříži, jižní strana, od řeky Seiny.
25
Obr. 15 – katedrála Notre-Dame v Paříži, východní strana.
26
Obr. 16 – Sainte-Chapelle (Svatá kaple), Paříž
V centru Justičního paláce v Paříži, nemá přímý vchod z ulice, Obr. 16 – Sainte-Chapelle (Svatá kaple), Paříž
27
Prostředek k napodobení gotické architektury - železná konstrukce
další památky pařížská knihovna Sainte-Geneviéve pařížské Východní nádraží Prostředek k napodobení gotické architektury - železná konstrukce
28
Obr. 17 – pařížská knihovna Sainte-Geneviève, použito železné a litinové konstrukce, architekt Henri Labrouste
29
Obr. 18 – čítárna pařížské knihovny Sainte-Geneviève
30
Obr. 19 – čítárna pařížské knihovny Sainte-Geneviève, detail litinové konstrukce
31
Obr. 20 – knihovna Sainte-Geneviève, studie litinové konstrukce přízemí a železného krovu
32
Obr. 21 – knihovna Sainte-Geneviève, studie, příčný průřez čítárny
33
Obr. 22 – Paris-Gare de l'Est, pařížské Východní nádraží, použito železné a litinové konstrukce, architekt François Duquesnay
34
Obr. 23 – Paris-Gare de l'Est, pařížské Východní nádraží, hala
35
Německo
36
dlouho klasicismus - památky novogotická dostavba kolínského dómu posílení německého nacionalismu (gotika – projev germánské velikosti a síly) - novogotický zámek Hohenschwangau
37
Obr. 25 – Kolínský dóm, Kolín nad Rýnem
38
Obr. 26 – Kolínský dóm, jižní portál dokončen v novogotickém stylu
Celá příčná loď s jižním i severním portálem a všechno ostatní směrem na západ včetně soch na portálech bylo dokončeno až v polovině 19. století v novogotickém slohu. Obr. 26 – Kolínský dóm, jižní portál dokončen v novogotickém stylu
39
Obr. 27 – Kolínský dóm, dvě západní věže, dokončeny v novogotickém stylu (počet věží podle francouzského vzoru)
40
Obr. 24 – zámek Hohenschwangau v dnešní podobě
41
Rakousko
42
památka - restaurovaný dóm sv. Štěpána ve Vídni
43
Obr. 28 – Stephansdom, Dóm svatého Štěpána, Vídeň, západní pohled
44
Obr. 29 – Stephansdom, Dóm svatého Štěpána, Vídeň, severní pohled
45
Čechy a Morava
46
první projevy romantismu - anglické přírodní parky s drobnými stavbami v klasicistním nebo novogotickém stylu (první ve Veltrusích) kostely (novostavby i úpravy) fasády činžovních domů úprava hradů a zámků - památky park ve Veltrusích přestavba letohrádku v Královské oboře (první novogotická architektura v Praze), architekt Jiří Fišer kostel Panny Marie v Turnově novogotický pomník císaře Františka I. v Praze (architekt Josef Kranner, sochaři Josef Max, Josef Kamil Böhm)
47
novogoticky přestavěné zámky
Hluboká (František Beer, Ferdinand Damasius Deworetzky) Lednice (Georg Wingelmüller) Žleby (František Schmoranz) Orlík (Bernhard Grueber)
48
Obr. 30 – zámecký park Veltrusy, Pavilon přátelství
49
Obr. 31 – zámecký park Veltrusy, sfinga, součást Egyptského kabinetu, most, na kterém sfinga leží, je pojat jako vstup do egyptského chrámu.
50
Obr. 32 – zámecký park Veltrusy, Pavilon Marie Terezie
51
Obr. 33 – Místodržitelský letohrádek v Královské oboře (Stromovce) v Praze, lokalizace
52
Obr. 34 – děkanský kostel Panny Marie v Turnově
53
Obr. 35 – Pomník Františka I. v Praze , lokalizace
54
Obr. 36 – zámek Hluboká
55
Obr. 37 – zámek Lednice
56
Obr. 38 – zámek Žleby
57
Obr. 39 – zámek Orlík
58
Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury II. Praha: IDEA SERVIS, 2008, ISBN Obr. 1 - Obr. 2 - Obr. 3 – _Royal_Pavilion_Panorama.jpg/1920px-Brighton_-_Royal_Pavilion_Panorama.jpg Obr. 4 – Obr. 5 – Obr. 6 – Obr. 7 – Obr. 8 -
59
Obr. 9 – Obr. 10 – Obr. 11 –http://www.architechgallery.com/arch_images/architech_images/viollet_le_duc/viollet_le_duc_triangle_3.jpg Obr Obr Obr. 14 – Obr. 15 – Obr. 16 – Obr. 17 – Obr. 18 –
60
Obr. 19 – Obr. 20 – Obr. 21 – Obr Obr Obr. 24 – Lucie Staňková Obr Obr Obr Obr. 28 – Obr Obr
61
Zdroj materiálů: Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.
Podobné prezentace
© 2018 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.