Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

České země za Marie Terezie

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "České země za Marie Terezie"— Transkript prezentace:

1 České země za Marie Terezie
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám České země za Marie Terezie 8. ročník

2 Název: České země za Marie Terezie Anotace: První část výkladové prezentace pojednávající o vládě Marie Terezie. (sňatek, manžel a spoluvladař, rodina, děti – Josef II., Leopold II., Marie Antoinetta, reformy) Vypracoval: Mgr. Věra Sýkorová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost, Dějepis, Novověk Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 8. Datum vytvoření:

3 Zpracovala: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále pod Třemšínem
Předmět: dějepis Ročník: ročník ZŠ Zpracovala: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále pod Třemšínem Použité zdroje informací: P. Augusta, F. Honzák, M. Pečenka: DĚJINY NOVOVĚKU – 2. díl, Práce, 1996. M. Hlavačka: DĚJEPIS NOVOVĚK pro 8. ročník základních škol a třetí ročník osmiletého gymnázia, SPN, 2002. P. Čornej, J. Lockerová, P. Major: PANOVNÍCI ČESKÝCH ZEMÍ, Fragment,1992 J. Lněničková: DĚJINY V OBRAZECH – ČESKÉ ZEMÉ V DOBĚ OSVÍCENSTVÍ, Albatros, 1995. P. Křivský,R. Kvaček, A. Skřivan: VĚK STARÝ A NOVÝ – Dějiny, kultura, život Evropy v 17. a 18. století, Albatros, 1985. K. Kamiš, M. Dlouhý: HISTORICKÁ ČÍTANKA Z ČESKÝCH DĚJIN A LITERATURY pro II. stupeň základní školy a nižší třídy víceletých gymnázií, Fragment, 1999. E. Semotanová: ČESKÉ DĚJINY – stručný přehled, Kartografie Praha, a.s.,1997. M. Hlavačka: LIDÉ V DĚJINÁCH, NOVOVĚK I / Doba vrcholného absolutismu /, Dějepis pro 2. stupeň základní školy, Fortuna Praha, 1995.

4 MARIE TEREZIE ( 1740 – 1780 ) „z Boží Milosti královna
uherská, česká, dalmatská, charvátská, slovanská, galicinská, lodomerská, arcikněžna rakouská, kněžna burgundská, štyrská a kraňská, velká kněžna sedmihradská, markraběnka moravská, kněžna brabantská, limburská, v Vrchním a Dolním Slezsku, medyolánská, mantuanská,….etc.“

5 Sňatek v pěti letech se zamilovala do lotrinského prince Františka Štěpána za manžela jí ho vybral její otec sňatek z lásky šťastné a spokojené manželství po smrti svého manžela rozdala všechny své šperky i přepychové šaty a až do smrti chodila ve smutku

6 Manžel a spoluvladař František I. Štěpán Lotrinský ( 1708 – 1765 )
1745 – 1765 římskoněmecký císař neměl příliš mnoho možností zasahovat do politiky monarchie, i když názorově nepochybně Marii Terezii v mnoha ohledech ovlivňoval byl velmi obratným podnikatelem a finančníkem, podporoval rozvoj manufaktur a řadu z nich založil nashromáždil velké bohatství sám o svém postavení v monarchii říkal: „ Dvůr, to je jen má paní a mé děti. Já jsem jen soukromá osoba.“

7 Rodina Od vladařských povinností Marii Terezii často odváděly mateřské povinnosti. Se svým manželem se věnovala výchově dětí osobně více, než bylo zvykem na jiných panovnických dvorech. Rodina žila dosti měšťanským způsobem života v uvolněné atmosféře oproštěné od svazujícího dvorního ceremoniálu.

8 Rodina Své děti- měla jich šestnáct –vedla přísně. Jednou nařídila vychovatelům: „Mé děti musí jíst bez odmluv vše, co se jim předloží. Ať si nedovolují mluvit o jídle nebo o tom, co by z něho měly raději. Každý pátek a sobotu a v každý postní den budou jíst ryby. I když Johanna má proti rybě odpor, nikdo jí nesmí ustoupit. Jak se zdá, mají všechny mé děti averzi k rybám, ale musí ji překonat.“ Marie Terezie byla po 16 dětech „korpulentní“.

9 Josef II. ( 1741 – 1790 ) nejstarší syn Marie Terezie
v roce 1764 se stal římským králem v roce 1765 ( po otcově smrti ) se stal i římským císařem a spoluvládcem matky.

10 Leopold II. ( vládl 1790 – 1792 ) nastoupil na trůn po Josefově smrti
měl také pověst horlivého osvícence na rozdíl od Josefa se nechal korunovat českým králem.

11 Marie Antoinetta ( 1755 – 1793) nejmladší dcera Marie Terezie
roku 1770 byla provdána za francouzského následníka trůnu Ludvíka XVI., aby byl upevněn politický svazek Francie a Rakouska byla popravena za Francouzské revoluce Marie Antoinetta se svým dvorem v komnatách zámku ve Versailles

12 Tereziánské reformy Válka ukázala zaostalost monarchie a nutnost změn
Panovnice se rozhodla reformovat říši. Chtěla z ní vytvořit jednotně spravovaný a silný stát. V tomto velkém díle jí pomáhalo několik oddaných ministrů a rádců např. moravský šlechtic kníže František Antonín Kounic, slezský šlechtic hrabě Friedrich Haugwitz. Cíl reforem – centralizace ( těsnější spojení všech zemí a jejich jednotné spravování z vídeňského sídla panovnice.

13 reformy armády (vojenská povinnost pro všechny muže, stejnokroj….)
úřední reformy (zavádí byrokracii) hospodářské a sociální reformy (katastr, zdanění panské půdy, sčítání lidu a domů, nový robotní řád, zavedeny matriky, jednotné váhy…..) právní reformy (zákaz mučení…) školské reformy (povinná školní docházka od 6 do 12 let) v roce 1773 zrušila jezuitský řád přestavba starého Pražského hradu v letech ve stylu barokního klasicismu ( ale do Prahy po roce 1743 již nikdy nepřijela )

14 Téma: České země za Marie Terezie - 8. ročník
Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "České země za Marie Terezie"

Podobné prezentace


Reklamy Google