Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_12_INOVACE_Vl_4.64. Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_Vl_4.64 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_12_INOVACE_Vl_4.64. Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_Vl_4.64 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník."— Transkript prezentace:

1 VY_12_INOVACE_Vl_4.64

2 Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_Vl_4.64 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: „Vzdělání pro život“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k čtenářské a informační gramotnosti Vzdělávací oblast - vzdělávací obor (předmět): Člověk a jeho svět- Vlastivěda Tematický okruh - téma:Josef II. Autor vzdělávacího materiálu/DUM:Mgr. Eva Janíčková Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: Ověření vzdělávacího materiálu Třída: 5. Datum: Metodický list/anotace: Žáci se seznamují s panovníkem Josefem II., jeho životem a reformami.

3 JOSEF II.

4 Josef II. se narodil dne 13. března roku 1741 ve Vídni do habsbursko-lotrinské rodiny. Císař Svaté říše římské, král uherský, král český a arcivévoda rakouský. Je jedním z nejdůležitějších panovnických představitelů evropského osvícenství, prosadil řadu osvícenských reforem.

5 MATKA MARIE TEREZIE

6 OTEC – FRANTIŠEK I. ŠTĚPÁN LOTRINSKÝ

7 RODINA Josef II. byl nejstarším synem rakouské, české a uherské panovnice Marie Terezie a císaře Svaté říše římské národa německého Františka I. Mezi jeho početné sourozence patřili např. Leopold II. či Marie Antonie. Josef byl prvním panovníkem pocházejícím z Habsbursko-Lotrinské dynastie.

8  Byl dvakrát ženatý.  Poprvé s Isabellou Parmskou, kterou hluboce miloval, ale která jeho city neopětovala.  S Isabellou měl dvě dcery: Marii Terezii, která ve svých osmi letech zemřela na kloubní revmatismus, a Kristýnu (která zemřela druhý den po porodu).  Po předčasné smrti první manželky již nebyl schopen navázat žádný užší citový vztah k jiné ženě, ani ke své druhé choti, kterou byla jeho sestřenice. JOSEF II.

9 ISABELLA PARMSKÁ

10  Již od mládí se Josef II. zajímal o správní otázky matčiny říše.  Od roku 1764 vládl po boku své matky Marie Terezie, když byl ve Frankfurtu zvolen císařem Svaté říše římské.  Moc však v rukou stále měla Marie Terezie.  V tomto období se se svou matkou často dostával do ostrých konfliktů.  Zatímco Josef II. přistupoval k reformě říše jako osvícenský panovník, Marie Terezie se dala více vést svou hlubokou katolickou zbožností. VLÁDA

11 Od smrti své matky v roce 1780 vládl sám. Byl zvolen i králem českým a uherským. V této době také prosadil své hlavní reformy. Během své vlády vydal přes patentů (v průměru téměř 2 denně). Za nejdůležitější z nich lze považovat toleranční patent a zrušení nevolnictví (z roku 1781).

12 Byly ale i jiné změny:  zlepšení postavení židů  možností provozovat řemesla  reforma trestního práva (mj. v podstatě zrušen trest smrti)  zavedení nových úřadů a úředních hodin  tajná policie  zřízení sítě nemocnic, porodnic, nalezinců, blázinec  reformy školství,…

13 Vydal krátce po nástupu na císařský trůn Roku 1781 Je to zákon, kterým se rušila náboženská nesvoboda Lidé mohli vyznávat i jiná náboženství než jen katolictví Toleranční patent

14  Zrušil také mnoho klášterů  Ponechal jen ty, v nichž mniši ošetřovali nemocné nebo učili a vychovávali mládež  Ze zrušených klášterů nařídil vybudovat nemocnice a ústavy pro chudé a sirotky

15 Roku 1781 Znamenalo to, že všichni lidé byli prohlášeni svobodnými občany Poddaní se mohli bez svolení stěhovat, uzavírat manželství, posílat své děti na studia nebo do učení Nadále však museli robotovat – pracovat na poli vrchnosti Zrušení nevolnictví

16 Byl vzdělaný panovník Své znalosti si doplňoval cestami po své říši i do ciziny Byl označován „selským císařem“- protože zrušení nevolnictví znamenalo snesitelnější život na vesnici Nebyl oblíbený u císařského dvora, protože nenáviděl okázalosti- například klekat před panovníkem a líbat mu ruku JOSEF II.

17 Josef II. se narodil dne 13. března roku 1741 ve Vídni. Josef II. se narodil dne 13. března roku 1841 ve Vídni. Je jedním z nejdůležitějších panovníků osvícenství, neprosadil řadu osvícenských reforem. Je jedním z nejdůležitějších panovníků osvícenství, prosadil řadu osvícenských reforem. TEST zvýrazni nebo podtrhni správnou větu

18 Josef II. byl nejmladším synem Marie Terezie. Josef II. byl nejstarším synem Marie Terezie. Mezi jeho sourozence patřili např. Leopold II., Marie Antoinetta,Marie Karolína, Maximilián František. Mezi jeho sourozence patřili např. Leopold II., Marie Terezie,Marie Karolína, Maximilián František. Byl dvakrát ženatý, poprvé s Isabellou Parmskou, kterou hluboce miloval. S Isabellou měl dvě dcery: Marii Terezii a Kristiána (která zemřela druhý den po porodu). Byl dvakrát ženatý, poprvé s Isabellou Parmskou, kterou hluboce miloval. S Isabellou měl dvě dcery: Marii Terezii a Kristýnu (která zemřela druhý den po porodu).

19 Od roku 1764 vládl po boku své sestry Marie Terezie. Od roku 1764 vládl po boku své matky Marie Terezie. Moc však v rukou stále měla Marie Terezie. V tomto období neměl s matkou žádné konflikty. Moc však v rukou stále měla Marie Terezie. V tomto období se se svou matkou často dostával do ostrých konfliktů. Od smrti své matky- v roce vládl sám. Od smrti své matky- v roce vládl se svým bratrem Leopoldem II.

20 Za nejdůležitější jeho reformu lze považovat toleranční patent a zákaz pohřbívání v rakvích (z roku 1781). Za nejdůležitější jeho reformu lze považovat toleranční patent a zrušení nevolnictví (z roku 1781). Během své vlády vydal přes 6000 patentů. Během své vlády vydal přes 600 patentů. Toleranční patent - je zákon, kterým se nerušila náboženská nesvoboda, lidé nemohli vyznávat i jiná náboženství než jen katolictví. Toleranční patent - je zákon, kterým se rušila náboženská nesvoboda, lidé mohli vyznávat i jiná náboženství než jen katolictví.

21 Zrušil také mnoho klášterů, z nich nařídil vybudovat nemocnice a ústavy pro chudé a sirotky. Zrušil také mnoho nemocnic, z nich nařídil vybudovat kláštery pro chudé a sirotky. Zrušení nevolnictví znamenalo to, že všichni lidé byli prohlášeni svobodnými občany, poddaní se ale nemohli bez svolení stěhovat, uzavírat manželství, posílat své děti na studia nebo do učení. Zrušení nevolnictví znamenalo to, že všichni lidé byli prohlášeni svobodnými občany, poddaní se mohli bez svolení stěhovat, uzavírat manželství, posílat své děti na studia nebo do učení.

22 Byl vzdělaný panovník. Byl nevzdělaný panovník. Byl označován „selským císařem“- protože zrušení nevolnictví znamenalo snesitelnější život na vesnici. Byl označován „selským císařem“- protože zrušení nevolnictví znamenalo těžší život na vesnici. Nebyl oblíbený u císařského dvora, protože nenáviděl okázalosti- například klekat před panovníkem a líbat mu ruku. Byl oblíbený u císařského dvora, protože miloval okázalosti- například klekat před panovníkem a líbat mu ruku.

23 Použitá literatura  Čapka František: Vlastivěda 5, Nová škola2005. ISBN  Lněničková Jitka : České země v době osvícenství, Albatros 2002, ISBN   terezie-1.jpg&imgrefurl=http://www.vyznamnezeny.cz/marie-terezie &h=378&w=305&sz=34&tbnid=UbT0oJ- JDRs2hM:&tbnh=95&tbnw=77&prev=/search%3Fq%3Dmarie%2Bterezie%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom =1&q=marie+terezie&usg=__JJlH5kdBYCjd5blVxJY7XpLQkEo=&docid=4Wqfa- fSIDq46M&hl=cs&sa=X&ei=qMpVUYnkLYv44QSp_4G4Bw&sqi=2&ved=0CEUQ9QEwBA&dur=1  lotrinsky-kolor-mediryt-1745.jpg&imgrefurl=http://www.antikvariatbretschneider.cz/shop/stara-grafika/2308- frantisek-i-stepan-lotrinsky-kolor-mediryt html&h=972&w=836&sz=147&tbnid=VS3JedHyLJRgMM:&tbnh=95&tbnw=82&prev=/search%3Fq%3D%2 5C5%25A1t%25C4%259Bp%25C3%25A1n%2Blotrinsk%25C3%25BD%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1 &q=%C5%A1t%C4%9Bp%C3%A1n+lotrinsk%C3%BD&usg=__S- bfnfqETRwrCJB8nac8rhJQC1k=&docid=HzpsOTCPgu_AYM&hl=cs&sa=X&ei=z8pVUauhJMrYswaZiYDQAw&s qi=2&ved=0CGEQ9QEwCA&dur=1484   osef+ii.+selsk%C3%BD+c%C3%ADsa%C5%99&oq=josef+ii.+selsk%C3%BD+c%C3%ADsa%C5%99&gs_l=im g j ac.1.7.img.8gUsJ4GXmDk#imgrc=MloWdc5lM QfaTM%3A%3BIdDSt-y6pPe6KM%3Bhttp%253A%252F%252F2.bp.blogspot.com%252F- AYDMLghPo3c%252FTbVelSep- yI%252FAAAAAAAAAKk%252F1QrgTAlkzgY%252Fs1600%252Ft_josef_ii.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fw ww.staretravcice.cz%252F2011%252F04%252Fze-zivota-cisare-josefa-ii.html%3B251%3B400


Stáhnout ppt "VY_12_INOVACE_Vl_4.64. Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_Vl_4.64 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník."

Podobné prezentace


Reklamy Google