Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

školitel: RNDr. Roman Fuchs, CSc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "školitel: RNDr. Roman Fuchs, CSc."— Transkript prezentace:

1 školitel: RNDr. Roman Fuchs, CSc.
ANTIPREDAČNÍ CHOVÁNÍ ŤUHÝKA OBECNÉHO pracant: Michal Němec školitel: RNDr. Roman Fuchs, CSc.

2 Ťuhýk obecný (Lanius collurio) Zdatný pěvec, o něco větší než vrabec.
Pro studium antipredačního chování vhodný druh, jelikož: - je dosti agresivní a silný - v terénu je dobře patrný - své potomstvo brání „ochotně“

3 Mobbing Ťuhýčí dilemata
Ptačí potomstvo na hnízdě je zranitelné. Ztráty jsou vysoké (až 40 % neúspěšných hnízdních pokusů). Predace způsobuje téměř polovinu (46 %) neúspěchů. Specifická forma antipredačního chování - pokus o zahnání predátora. Jedna z mála možností jak zachránit mláďata před predací. Ťuhýčí dilemata 1. Mám ho zkusit zahnat nebo raději neupozorňovat na hnízdo? 2. Mám riskovat život, pro tahle vajíčka, nebo si s manželkou uděláme nový? 3. Budeme se prát oba, nebo jeden z nás zůstane u dětí?

4 Cíle práce Hledáme odpovědi na tyto otázky:
Variabilita mobbingu vůči různým predátorům je málo prozkoumána. Hledáme odpovědi na tyto otázky: 1. Jak ovlivňuje intenzitu reakce nebezpečnost predátora pro mláďata? 2. Jak ovlivňuje intenzitu reakce nebezpečnost predátora pro dospělé? 3. Jak se mění intenzita reakce v průběhu hnízdění? 4. Jak se liší reakce samce a samice? 5. Existují regionální rozdíly v závislosti na výskytu predátorů?

5 Čím jsem ťuhýky trápil

6 Metodika 1. Asi 30 m od hnízda se nainstalovala videokamera na stativ.
2. Těsně k hnízdu se umístila atrapa predátora. 3. Reakce ťuhýků byly po 20 minut natáčeny na video. 4. Ťuhýci hodinu odpočívali a pak dostali další atrapu.

7 Hlavní typy pohybů Přelet Nálet Mimo atrapu Nad atrapou Bez kontaktu
S kontaktem

8 Materiál 13 jedinců ze 7 hnízd (6 párů a 1 solitérní samec)
Je to málo, protože: - Sezóna se nepovedla vlhko a zima. - Minimálně dalších 12 hnízd bylo vypredováno nebo opuštěno. Nelze plně aplikovat statistiku, trendy jsou však většinou zřejmé. Mám možnost porovnat své křehké výsledky s dalšími 27 hnízdy v třísezónové práci (Strnad, 2004).

9 Výsledky

10 Výskyt aktivního mobbingu
Ťuhýci volili mezi dvěma alternativními strategiemi - zůstali pasivní a snažili se neupozornit na hnízdo - využili aktivní mobbing Aktivní mobbing provozovali jen ťuhýci s mláďaty Hnízda s vejci: 2 páry (4 jedinci), ani jeden nenapadl žádnou atrapu Hnízda s mláďaty: 4 páry (8 jedinců), každý napadl alespoň jednu atrapu

11 Na jednotlivé atrapy zaútočil různý počet ťuhýků

12 Intenzita aktivního mobbingu
Intenzita mobbingu dělí atrapy do tří skupin, samci útočí na většinu atrap intenzivněji než samice

13 Jednotliví ťuhýci útočí s velmi proměnlivou intenzitou

14 Nejmíň si ťuhýci troufnou riskovat při útoku na krahujce – podíl náletů s kontaktem

15 Ochotu riskovat ovlivňuje druh predátora a individualita
Nálet s kontaktem/bez kontaktu (1/0), binomická distribuce, link function logit p Intercept Hnízdo 0,000000 Atrapa Pohlaví 0,009296 Hnízdo*Atrapa Hnízdo*Pohlaví 0,017013 Atrapa*Pohlaví 0,022100 Hnízdo*Atrapa*Pohlaví 0,277735 Je to ale velmi předběžný závěr

16 Nejvěrohodněji asi popisuje individuální variabilitu chování ordinační analýza

17 Samci x Samice Mezi samicemi nenajdeme extrémní bijce
Agresivní samci se dávají dohromady s agresivními samicemi

18 Závěry 1. Ťuhýci především volí mezi pokusem
odehnat predátora a snahou neupozorňovat na hnízdo. 2. Výskyt a intenzita aktivního mobbingu rozdělily predátory do tří skupin: PO + SO  silná odezva KR + KA  slabší odezva ST + HO  žádná odezva Krahujec: Hodnocen jako velmi nebezpečný pro dospělce i mláďata. Málo intenzivní aktivní mobbing. Poštolka, sojka: Hodnoceny jako málo nebezpečné pro dospělce ale velmi nebezpečné pro mláďata. Intenzivní aktivní mobbing. Kalous: Hodnocen jako málo nebezpečný pro dospělce i mláďata. Straka: Hodnocena jako predátor, u něhož je aktivní mobbing neefektivní. Žádný aktivní mobbing. 3. Budoucí téma: individuální variabilita

19 Ťuhýkům zdar!


Stáhnout ppt "školitel: RNDr. Roman Fuchs, CSc."

Podobné prezentace


Reklamy Google