Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Spojky Automobilové a motocyklové. 2 Všeobecně o spojkách 1.Hlavní funkce 2. Vedlejší funkce přenos točivého momentu omezit přenášený točivý moment.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Spojky Automobilové a motocyklové. 2 Všeobecně o spojkách 1.Hlavní funkce 2. Vedlejší funkce přenos točivého momentu omezit přenášený točivý moment."— Transkript prezentace:

1 1 Spojky Automobilové a motocyklové

2 2 Všeobecně o spojkách 1.Hlavní funkce 2. Vedlejší funkce přenos točivého momentu omezit přenášený točivý moment tlumit torzní kmity umožnit vyrobení rozměrného dílu umožnit montáž a demontáž eliminovat změny polohy spojovaných částí

3 3 Obecné rozdělení spojek Princip a způsob přenosu točivého momentu mechanické nerozpojované – nepružné a pružné ovládané – zubové a třecí (polo)automatické – pojistné, rozběhové a volnoběžné hydraulické hydrodynamické – s uzavřeným nebo otevřeným okruhem hydrostatické elektrické asynchronní – s vírovou nebo klecovou kotvou synchronní – s reluktační nebo buzenou kotvou magnetické – bez dalšího členění

4 4 Části spojky a členění Podle zabezpečování dílčích funkcí část hnací – spojení s hnací částí technického zařízení část hnaná – spojení s hnanou částí technického zařízení část spojovací – spojení mezi hnanou a hnací částí spojky Další členění spojek symetrické spojky – zejména z funkčního hlediska nesymetrické spojky

5 5 automobily jednolamelové suché (konvenční materiály i uspořádání) speciální pro závodní vozy nebo limited edition (nekonvenční) motocykly vícelamelové v olejové lázni (konvenční materiály i uspořádání) speciální (vícelamelové suché, nekonvenční materiály) Aplikace pro auta a motorky Spojky řešeny převážně jako lamelové

6 6 Zásadní typy lamelových spojek Konvenční Keramická II Keramická I ocelové kotouče ocelová lamela klasické třecí segmenty Obr.: motocyklová spojka keramické kotouče keramická lamela klasické třecí segmenty Obr.: pro tuning automobilu keramické kotouče keramická lamela keramické třecí segmenty Obr.: lamela

7 7 Porovnání pro běžné použití úspora hmotnosti výjimečné vlastnosti až 3000 MPa obtížná vysoká nevyhovující vysoká úspora hmotnosti výjimečné vlastnosti až 3000 MPa obtížná vysoká nevyhovující vysoká úspora hmotnosti kompromis až 3000 MPa dle obložení, nižší obtížná vyšší dle obložení nejlepší vyšší úspora hmotnosti kompromis až 3000 MPa dle obložení, nižší obtížná vyšší dle obložení nejlepší vyšší osvědčená běžný až 750 MPa dle obložení, nižší bezproblémová nízká dle obložení vyhovující nízká osvědčená běžný až 750 MPa dle obložení, nižší bezproblémová nízká dle obložení vyhovující nízká Konvenční Keramická II Keramická I konstrukce materiál pevnost nos. č. pevnost obložení likvidovatelnost obtížnost výroby životnost použitelnost cena konstrukce materiál pevnost nos. č. pevnost obložení likvidovatelnost obtížnost výroby životnost použitelnost cena

8 8 Pohled do budoucnosti Celokeramické spojky nejsou řešení Cena klesá – zkušenost z keramických brzd Výhodná keramická spojka s klasickým obložením Ušetření hmotnosti i pro běžné automobily

9 9 Děkuji za pozornost Použité zdroje Literatura: Hosnedl S., Krátký J., Příručka strojního inženýra – Obecné strojí části 1, Brno: Computer Press, 1999 Internet:


Stáhnout ppt "1 Spojky Automobilové a motocyklové. 2 Všeobecně o spojkách 1.Hlavní funkce 2. Vedlejší funkce přenos točivého momentu omezit přenášený točivý moment."

Podobné prezentace


Reklamy Google