Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady 13Číslo.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady 13Číslo."— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 13Číslo DUM3.2_13_ 3 PředmětSpolečenské vědy, Tělesná výchova Tematický okruhZdravý životní styl Název materiáluVýznam pohybu a sportu AutorMgr. Hana Topičová Datum tvorby 25. duben 2013Ročník 1. – 3. ročník Anotace Materiál slouží k doplnění učiva s problematikou sportu a pohybu. Materiál může být použit jak ve výkladové tak opakovací části hodiny. Součástí materiálu jsou i otázky a úkoly podchycující vliv sportu a pohybu na zdravý životní styl. Metodický pokyn Prezentace, výklad s otázkami a úkoly pro žáky v oblasti problematiky vlivu sportu a pohybu na zdravý životní styl. Cílová skupina žáků: 15 – 19 let Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Topičová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 Pohyb Pohyb byl od prvopočátku vývoje člověka jako živočišného druhu nedílnou součástí jeho životního stylu:  nebyl-li kdysi člověk dostatečně aktivní a fyzicky zdatný, například při shánění potravy, nemohl v přírodě přežít.  není-li člověk dostatečně aktivní v současné době, zvyšuje pravděpodobnost úmrtí na některou z chorob, která s nedostatkem pohybu úzce souvisí.

3 Pohyb Pohyb je nepostradatelný pro správný vývoj a funkce lidských orgánů. Fyzická aktivita:  zlepšuje činnost srdečního svalu krevního oběhu  umožňuje redukci tukové tkáně  zvyšuje kapacitu plic  pomáhá snížit krevní tlak  snižuje hladinu cholesterolu, čím snižuje riziko aterosklerózy, infarktu myokardu a mozkové příhody  napomáhá k tvorbě svalové hmoty  napomáhá k docílení správné pevnosti a pružnosti kostí

4 Pohyb Pohyb patří k základním fyziologickým potřebám člověka, i když jeho nedostatek není pociťován tak intenzivně jako např. hlad nebo žízeň Pohyb je podmínkou pro správný psychický a fyzický rozvoj člověka Obr. 1: Běhání pro zdraví

5 Význam pohybu Pohybové aktivity lidí hrají stále důležitější roli v oblasti zdravého životního stylu a aktivního přístupu k životu. Pohyb pomáhá udržet lidský organismus v dobrém zdravotním stavu a tělesné i duševní kondici. Pohyb a s ním spojená fyzická aktivita: působí preventivně před chorobami a dokonce jsou nutné při léčbě mnoha z nich.

6 Význam pohybu Výsledky z posledních let ukazují, že příjem energie získaný z potravy klesá, což je poněkud v rozporu se současným nárůstem nadměrné hmotnosti. Ukazuje se totiž, že podstatně více než energetický příjem potravou klesá energetický výdej pohybem. Tímto význam pohybové aktivity ještě narůstá.

7 Cíle pohybu a sportu  Upevnění a zachování zdraví  Redukce hmotnosti  Formování tělesných proporcí  Prodloužení délky aktivního věku Pohyb může mít různé podoby, ale cílem je být zdravý (mít pocit radosti, pohody, spokojenosti a štěstí).

8 Cíle pohybu a sportu  zlepšuje výkonnost některých orgánů – plíce, srdce, klouby, svaly  pomáhá předcházet řadě nemocí např. chorobám dýchacího ústrojí, nemocem srdce a cév, artróze, obezitě  zlepšuje náladu  pravidelná aktivní pohybová činnost vede k lepšímu odolávání nemocem (chřipka, rýma apod. – člověk bývá otužilejší)  vede k lepšímu odolávání stresu Pravidelný tělesný pohyb:

9 Základní typy pohybové aktivity např. fotbal, basketbal, házená, floorbal apod. Vyžadují jak fyzickou kondici, dovednosti, ale také spolupráci se spoluhráči. Učí člověka týmovému přístupu - o výsledku nerozhoduje jednotlivec, ale souhra práce pro tým – učí soustředěnosti, spolehlivosti, odpovědnosti nejen za sebe, ale i za kolektiv. Kolektivní hry a sporty Individuální sporty např. tenis, atletika, veslování, golf apod. Člověk nese odpovědnost sám za sebe jak fyzicky, tak psychicky - vedou k překonávání překážek Kondiční cvičení např. cvičení v posilovnách, běh apod. Udržují dobrou tělesnou a duševní zdatnost, mohou pomáhat k formování postavy

10 Motivy k pohybové aktivitě  Zlepšuje tělesnou zdatnost a pohybové dovednosti  Zdokonaluje postavu a tím zvyšuje sebevědomí  Zvyšuje odpovědnost za sebe sama  Přináší odreagování od pracovních i osobních problémů  Posiluje oběhový systém a snižuje riziko selhání srdce  Zmenšuje stres, fyzické i psychické napětí  Kultivuje a podporuje kamarádské vztahy  Zpevňuje svaly  Zlepšuje dýchání a prokrvení organismu, snižuje tak pocit únavy

11 Nutnost pohybu V současné době často převažuje pasivní, sedavé, konzumní trávení volního času nad jeho aktivními formami. Mnoho volného času tráví lidé u televizních obrazovek či počítačových monitorů. Zdravý životní styl vede k aktivnímu přístupu k životu a ten přináší zpravidla i aktivní pohyb. Obr. 2: Spánek u PC

12 Nutnost pohybu Společně se špatnými stravovacími návyky (fastfoody, automaty na bagety či sladké nápoje apod.) vede tento životní styl ke vzniku nadváhy a obezity a s nimi spojených nemocí. Pasivní přístup vede k pohybové pasivitě a sedavému způsobu života. Obr. 3: Hamburger

13 Člověk v pohybu Pohyb je třeba volit s ohledem na věk a aktuální výkonnost. Pohyb není podmíněn otázkou peněz. Je to problém překonání své pohodlnosti, což je někdy obtížnější, než získání finančních prostředků. Pravidelný pohyb neznamená každodenní cvičení do vyčerpání veškerých sil. Druh pohybu a podmínky jeho provozování je vhodné si vybírat tak, aby působily potěšení (tanec, chůze, běh, plavání, aerobic, jízda na kole apod.).

14 Člověk v pohybu Stačí 10 minut pohybové aktivity denně nebo 20 – 30 minut 3x týdně. Je vhodné si zvolit takový pohyb, který pro nás bude příjemným koníčkem, při kterém se nebudeme nudit Obr. 4: Aerobic

15 Otázky a úkoly 1. K čemu napomáhá fyzická aktivita? 2. Jaké jsou cíle pohybu? 3. Jaké základní typy pohybové aktivity znáte? 4. Zamysli se, kolik volného času jsi minulý týden věnoval pohybu a sportu. 6. Vypracuj si plán pohybových aktivit na týden. 5. Máš nějaký vzor (osobnost) v oblasti sportu.

16 Test tělesné zdatnosti Ruffierova zkouška, založená na měření tepové frekvence před a po zatížení. [1]. POSTUP: nejprve vsedě změřte na zápěstí počet tepů TF1 za 15 sekund proveďte 30 dřepů v pravidelném tempu 1 dřep za sekundu ihned po výkonu usedněte a změřte počet tepů TF2 za 15 sekund v klidu seďte a uklidňujte se po dobu 1 minuty pak změřte počet tepů TF3 za 15 sekund Hodnoty dosadíme do vzorce tzv. Ruffierova indexu (RI): RI= [(TF1 + TF2 + TF3) x ]/10

17 Tělesný test zdatnosti Výsledek značí počet bodů, kterých jsme dosáhli. Pohledem do tabulky jednoduše zjistíme, jaká je naše zdatnost. VYHODNOCENÍ VÝPOČTU: IndexZdatnost Nižší než 0výborná 0,1 - 5velmi dobrá 5,1 - 10průměrná 10,1 - 15podprůměrná vyšší než 15nedostatečná

18 Použité zdroje [1] Zdravý životní styl. Test tělesné zdatnosti [online] [cit ]. Dostupné z: [Obr. 2] SNAPPERHAT. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW : [Obr. 1] FENGALON. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [Obr. 4] MYSELF. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW : [Obr. 3] LEN RIZZI. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:


Stáhnout ppt "Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady 13Číslo."

Podobné prezentace


Reklamy Google