Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

18.1 Čeští hudební velikáni Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova Autor:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "18.1 Čeští hudební velikáni Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova Autor:"— Transkript prezentace:

1

2 18.1 Čeští hudební velikáni Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova Autor: Mgr. Drahomíra Párová BEDŘICH SMETANA LEOŠ JANÁČEK BOHUSLAV MARTINŮ ANTONÍN DVOŘÁK

3 18.2 Co už víš? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova ČÍM SE ČEŠI PROSLAVILI VE SVĚTĚ? MODELKY VĚDA prof. Otto Wichterle oční kontaktní čočky VĚDA prof. Otto Wichterle oční kontaktní čočky SPORT TURISTICKÉ ZNAČENÍ HUDBA SKLÁŘSKÉ VÝROBKY

4 18.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova Bedřich Smetana 2. března 1824 Litomyšl – 12. května 1884 Praha český hudební skladatel, zakladatel české národní školy cyklus symfonických básní Má vlast Vyšehrad Vltava Šárka Z českých luhů a hájů Tábor Blaník opery Libuše, Prodaná nevěsta období romantismu Bedřich Smetana 2. března 1824 Litomyšl – 12. května 1884 Praha český hudební skladatel, zakladatel české národní školy cyklus symfonických básní Má vlast Vyšehrad Vltava Šárka Z českých luhů a hájů Tábor Blaník opery Libuše, Prodaná nevěsta období romantismu Antonín Dvořák 8. září 1841 Nelahozeves – 1. května 1904 Praha nejhranější český hudební skladatel uznávaný dirigent ředitel konzervatoře v New Yorku Novosvětská symfonie ( zazněla na Měsíci) Slovanské tance opery Rusalka, Čert a Káča období klasicko-romantické syntézy Antonín Dvořák 8. září 1841 Nelahozeves – 1. května 1904 Praha nejhranější český hudební skladatel uznávaný dirigent ředitel konzervatoře v New Yorku Novosvětská symfonie ( zazněla na Měsíci) Slovanské tance opery Rusalka, Čert a Káča období klasicko-romantické syntézy

5 Leoš Janáček 3. července 1854 Hukvaldy – 12. srpna 1928 Ostrava světově uznávaný český hudební skladatel, dirigent použil nápěvkovou metodu (intonace řeči) nezvyklá melodika v jeho díle vychází z lidové hudby moravských regionů (Slovácko a Lašsko) orchestrální skladba Sinfonietta opery Její pastorkyňa Výlety pana Broučka Věc Makropulos Příběhy lišky Bystroušky Z mrtvého domu Leoš Janáček 3. července 1854 Hukvaldy – 12. srpna 1928 Ostrava světově uznávaný český hudební skladatel, dirigent použil nápěvkovou metodu (intonace řeči) nezvyklá melodika v jeho díle vychází z lidové hudby moravských regionů (Slovácko a Lašsko) orchestrální skladba Sinfonietta opery Její pastorkyňa Výlety pana Broučka Věc Makropulos Příběhy lišky Bystroušky Z mrtvého domu 18.4 Co si řekneme nového? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova Bohuslav Martinů 8. prosince 1890 Polička – 28. srpna 1959 Liestal, Švc. světově proslulý český hudební skladatel představitel hudební moderny 20. století – prolnutí klasické hudby s jazzem dětství prožil ve věži balet Špalíček operyJulietta Řecké pašije kantátový cyklus Otvírání studánek Bohuslav Martinů 8. prosince 1890 Polička – 28. srpna 1959 Liestal, Švc. světově proslulý český hudební skladatel představitel hudební moderny 20. století – prolnutí klasické hudby s jazzem dětství prožil ve věži balet Špalíček operyJulietta Řecké pašije kantátový cyklus Otvírání studánek

6 18.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova Bedřich SmetanaAntonín DvořákFrantišek ŠkroupBohuslav Martinů FidlovačkaKde domov můjChtíc, aby spalJosef Kajetán Tyl LibušeMá vlastDaliborHubička VltavaRusalkaZ nového světaSlovanské tance Hradec KrálovéNelahozevesNew YorkVysoká u Příbrami klavíristaučiteldramaturgdirigent František ŠkroupDráteníkzpěvohrapobyt v Americe (z daného řádku vyškrtni jeden výraz, který se zbylými třemi nemá nic společného)

7 18.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova B. Smetana – Má vlast – Vltava Poslechněte si druhou symfonickou báseň Vltava z cyklu symfonických básní Má vlast a správně seřaďte části programu této skladby. Rej rusalek Široký tok řeky (hlavní téma) – 2x zazní Motiv Vyšehradu Svatojánské proudy Venkovská svatba Prameny Vltavy Lesní honba – lov zvěře B. Smetana – Má vlast – Vltava Poslechněte si druhou symfonickou báseň Vltava z cyklu symfonických básní Má vlast a správně seřaďte části programu této skladby. Rej rusalek Široký tok řeky (hlavní téma) – 2x zazní Motiv Vyšehradu Svatojánské proudy Venkovská svatba Prameny Vltavy Lesní honba – lov zvěře B. Smetana – Má vlast – Šárka Poslechněte si třetí symfonickou báseň Šárka z cyklu symfonických básní Má vlast a sledujte pomocí následujících nápověd výrazové prostředky hudby Zuřivě – smyčce – dívky mají v rukách meče a luky, chtěly získat ztracenou moc, stojí proti sobě muži vedeni Ctiradem a dívky vedeny Vlastou, Šárka je nastražena ke stromu jako past Klidným pochodem – melodie dechy – ve dvou taktech: Přijíždí Ctirad s družinou Melodie – samotný dechový nástroj. Velitelské gesto zastaví pochod, kdesi za skalou je slyšet nářek, podívají se dolů a vidí u stromu přivázanou dívku, která naříká Dvě smyčcové sekce – Pohledy z očí do očí, beze slov proudí milostné vyznání, hlava se točí závratí. 1. vyvrcholení Smyčce – Láskou zmámený Ctirad, medovina, bujarý tanec celé družiny Dechový nástroj – sólo. Tábor usnul, nastala chvíle odplaty, Šárka troubí znamení zrady, avšak myšlenka špatného svědomí se také objevuje Rozčileně – smyčce + dechy. Zkázonosná bouře, žene se houf ozbrojených dívek, zní hlas odplaty. Závěrečné vyvrcholení B. Smetana – Má vlast – Šárka Poslechněte si třetí symfonickou báseň Šárka z cyklu symfonických básní Má vlast a sledujte pomocí následujících nápověd výrazové prostředky hudby Zuřivě – smyčce – dívky mají v rukách meče a luky, chtěly získat ztracenou moc, stojí proti sobě muži vedeni Ctiradem a dívky vedeny Vlastou, Šárka je nastražena ke stromu jako past Klidným pochodem – melodie dechy – ve dvou taktech: Přijíždí Ctirad s družinou Melodie – samotný dechový nástroj. Velitelské gesto zastaví pochod, kdesi za skalou je slyšet nářek, podívají se dolů a vidí u stromu přivázanou dívku, která naříká Dvě smyčcové sekce – Pohledy z očí do očí, beze slov proudí milostné vyznání, hlava se točí závratí. 1. vyvrcholení Smyčce – Láskou zmámený Ctirad, medovina, bujarý tanec celé družiny Dechový nástroj – sólo. Tábor usnul, nastala chvíle odplaty, Šárka troubí znamení zrady, avšak myšlenka špatného svědomí se také objevuje Rozčileně – smyčce + dechy. Zkázonosná bouře, žene se houf ozbrojených dívek, zní hlas odplaty. Závěrečné vyvrcholení

8 18.7 CLIL Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Music SUITCASE Antonín Dvořák Sinfonietta Bedřich Smetana Bohuslav Martinů Otvírání studánek Má vlast Libuše Prodaná nevěsta Rusalka Leoš Janáček Šárka Z nového světa My Country, From the New World, The Opening of the Wells, The Bartered Bride

9 18.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1.c 2.c 3.d 4.a Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova

10 18.9 Použité zdroje, citace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova ( slide č.1) ( slide č.1)http://vstudni.webnode.cz/antonin-dvorak/ ( slide č.1) ( slide č.1) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č. 3) ( slide č. 3) ( slide č. 3) ( slide č. 3) ( slide č. 3) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.5) (slide č.6) (slide č.6) (slide č.6) (slide č.7) ( slide č.1) ( slide č.1)http://vstudni.webnode.cz/antonin-dvorak/ ( slide č.1) ( slide č.1) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č. 3) ( slide č. 3) ( slide č. 3) ( slide č. 3) ( slide č. 3) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.5) (slide č.6) (slide č.6) (slide č.6) (slide č.7)

11 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova Anotace AutorMgr. Drahomíra Párová Období01 – 06/2012 Ročník7.,8.,9. ročník Klíčová slovaB. Smetana, A. Dvořák, L. Janáček, B. Martinů, opera, symfonie, symfonická báseň, národní škola, nápěvková metoda, balet, kantátový cyklus AnotacePrezentace popisující život a dílo nejvýznamnějších českých hudebních skladatelů.


Stáhnout ppt "18.1 Čeští hudební velikáni Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova Autor:"

Podobné prezentace


Reklamy Google