Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková. ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s významem zeleniny, uvádí dělení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková. ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s významem zeleniny, uvádí dělení."— Transkript prezentace:

1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková. ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s významem zeleniny, uvádí dělení zeleniny a podmínky pro pěstování a uskladnění zeleniny. Formou otázek si žáci toto téma procvičují. Druh učebního materiáluDUM Očekávané výstupyŽáci rozeznají různé druhy zeleniny, orientují se v problematice pěstování a uskladnění zeleniny. Pro koho je materiál určen Žáci 6. ročníku ZŠ Autor Mgr. Martina Špačková Datum vzniku Vzdělávací oblast Člověk a svět práce Zelenina Svět práce, 6. ročník VY_32_INOVACE_324, 17. sada, SP

2 ZELENINA Svět práce – 6. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková.

3 ZELENINA  Charakteristika a význam zeleniny  Rozdělení zeleniny  Pěstování zeleniny  Ochrana zeleniny před škodlivými činiteli  Otázky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková.

4  Charakteristika a význam zeleniny K zelenině řadíme mnoho druhů rostlin používaných ve stravě člověka buď v syrovém stavu nebo po tepelné úpravě. Má vysokou výživnou hodnotu. Obsahuje vitamíny a minerální látky. Pro prevenci i léčení některých chorob je důležitý obsah nestravitelné vlákniny. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková.

5  Rozdělení zeleniny 1)Podle délky vegetace. 2)Podle doby potřebné pro vytvoření konzumních částí. 3)Podle toho, co se pojídá nebo podle charakteristického znaku. 4)Podle nároků na hnojení. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková.

6 1. Podle délky vegetace Jednoleté – v jednom roce se seje i sklízí – patří sem většina pěstovaných druhů zeleniny. Dvouleté – v prvním roce se sklízí ta jejich část, která je vhodná k jídlu, v druhém roce kvetou a dozrávají semena nebo plody (mrkev, petržel, salátová řepa aj.). Vytrvalé – jsou mezi zeleninami málo časté (chřest, křen, reveň rebarbora). Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková.

7 2. Podle doby potřebné k vytvoření konzumních částí S vegetační dobou 4 – 10 týdnů (ředkvičky, červená řepa, raný salát, rané kedlubny aj.) S vegetační dobou 3 – 4 měsíce (cibule, jarní česnek, rané brambory aj.) S vegetační dobou kolem 6 měsíců (okurky, rajčata, zimní zelí, pozdní mrkev aj.) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková.

8 3. Podle toho, co se pojídá Cibulovou (cibule, česnek, pór, aj.) Kořeninovou (bazalka, kopr, saturejka, aj.) Kořenovou (celer, mrkev, petržel, ředkev, aj.) Košťálovou (brokolice, kapusta, kedluben, aj.) Listovou (salát, špenát, salátová čekanka, aj.) Luskovou (fazol, hrách, aj.) Plodovou (okurky, paprika, rajčata, tykve, aj.) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková.

9  Pěstování zeleniny Zelenina se rozmnožuje semeny, plody, cibulemi, stroužky, řízky, hlízami, částmi trsů. Semena a plody jsou osivo. Sazenice, cibule, řízky a hlízy jsou sadba. Hloubka výsevu je závislá na velikosti osiva a na vlastnostech půdy. Vzdálenost rostlin označujeme jako spon pěstování (např. 0,4m x 0,6m) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková.

10 Podmínky pro pěstování zeleniny Světlo – všechny zeleniny potřebují dost světla, jinak se v nich mohou hromadit nežádoucí dusičnany. Teplo – zeleniny mají různé nároky na teplo podle svého původu. Voda – hodně vody potřebují všechny rostliny. Živiny – půda se hnojí statkovými hnojivy nebo průmyslovými hnojivy. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková.

11  Ochrana zeleniny před škodlivými činiteli Prevence (obvykle nic nestojí): -Střídání plodin -Dodržování vhodných termínů a vzdálenosti rostlin -Výběr vhodného stanoviště a vhodného druhu Vlastní ochrana (bývá pracnější): -Výběr vhodných „sousedů“ -Mechanická likvidace škůdců Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková.

12  Otázky: Které zeleniny se používají k přípravě syrových salátů? Které druhy zeleniny dáváte doma do polévky? Které běžné zeleniny jsou jednoleté? Jak vypadají a k čemu se používají – artyčok, endivie, mangold? Jak je možné v zimních měsících vypěstovat listy např. řeřichy, pažitky, cibule? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková.

13 Použité zdroje [cit – ] Dostupný pod licencí Public Domains na WWW: [cit – ] Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit – ] Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit – ] Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit – ] Dostupný pod licencí Public Domains na WWW: [cit – ] Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit – ] Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit – ] Dostupný pod licencí Public Domains na WWW: [cit – ] Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Literatura: DYTRTOVÁ, R. a kolektiv. Praktické činnosti pro 6. – 9. ročník základních škol. Pěstitelství. 1. vyd. Praha: Fortuna, ISBN 80 – 7168 – 448 – 1. s Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková.


Stáhnout ppt "Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Špačková. ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s významem zeleniny, uvádí dělení."

Podobné prezentace


Reklamy Google