Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_10-1-10_Rozvoj klíčových kompetencí v předmětu Pracovní činnosti v 6. - 9. ročníku. Léčivé rostliny Autorem materiálu a všech jeho částí,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_10-1-10_Rozvoj klíčových kompetencí v předmětu Pracovní činnosti v 6. - 9. ročníku. Léčivé rostliny Autorem materiálu a všech jeho částí,"— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_ _Rozvoj klíčových kompetencí v předmětu Pracovní činnosti v ročníku. Léčivé rostliny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing.Lada Bízová ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Anotace Prezentace slouží žákům jako názorný materiál, kterým učitel navozuje nové učivo o léčivkách, jejich rozdělení a významu pro člověka. Prezentaci lze využít pro zápis nebo jako podkladový materiál pro práci ve skupinách. Rozvíjí kompetence k učení a k řešení problémů. Vhodné pro žáky 6.ročníků. Vypracovala Ing. Lada Bízová Oblast Člověk a svět práce

2 Léčivá rostlina (léčivka či léčivá bylina) je taková rostlina, která svými obsahovými látkami příznivě ovlivňuje stav organizmu. Dělíme je: a)podle látek, které obsahují b)podle toho, kterou část rostliny člověk využívá

3 PODLE OBSAŽENÝCH LÁTEK Alkaloidy většinou jsou jedovaté. Vyskytují se u čeledi mákovitých (mák, vlaštovičník), lilkovitých (lilek, rulík blín), liliotvarých (ocún, kýchavice), pryskyřníkovitých (oměj) aj.

4 GLYKOSIDY Obsah glykosidů v droze je závislý na době sklizně a vhodném způsobu sušení. ovlivňují srdeční činnost a rostliny,které je obsahují jsou prudce jedovaté (konvalinka, hlaváček). používají se k desinfekci močových cest při zánětech (brusinka). ovlivňují trávení (křen)

5 brusinka konvalinka křen

6 FLAVONIDY Zvyšují odolnost cévních stěn (pohanka) a zvyšují účinnost vitamínu C (třezalka) pohankatřezalka

7 SILICE – ÉTERICKÉ OLEJE jsou vonné olejovité látky nerozpustné ve vodě. Siličné drogy mohou být použity jako léčiva: Na podporu trávení - (fenykl, anýz, kmín, hřebíček). Močopudné - (celer, petržel). Uklidňující - (meduňka). Desinfekční - (mateřídouška, šalvěj, heřmánek). Proti parazitům - (česnek, pelyněk) Badyán, skořice, pepř, zázvor, aj.).

8 třezalka mateřídouška česnek kmín badyán

9 TŘÍSLOVINY Uplatňují při průjmech, otravách alkaloidy, drobných poraněních apod. Jsou účinnými látkami dubu, borůvky, ostružiníku aj.)

10 HOŘČINY Povzbuzují činnost trávicího ústrojí. Najdeme je např. u hořce, pelyňku, zeměžluče. Pelyňek

11 FYTONCIDY Mají antibiotický účinek. Najdeme je v česneku, cibuli, křenu aj. SACHARIDY slouží jako zdroje energie. OLEJE A TUKY: Olivový, mandlový, řepkový, lněný, slunečnicový

12 PODLE VYUŽÍVANÉ ČÁSTI ROSTLINY

13 NAŤ(herba) - nadzemní část rostliny, spojující kořen s listy. Nať sbíráme např. u pelyňků, mateřídoušek… LIST (folium) - postranní orgán rostliny, ve kterém probíhá fotosyntéza. Listovou drogu poskytuje např.: ostružiník, medvědice, brusinka. KVĚT (flos) - rozmnožovací orgán vyšších rostlin, který vznikl přeměnou listů a koncové části stonku. Příklady: hloh, lípa, třezalka.

14 PLOD(fructus) - konečná část vývoje rozmnožovacích orgánů rostliny. Sbíráme např. u černého rybízu a černého bezu SEMENO (semen) - vznikají přemenou vajíček v semeníku. Semenné drogy jsou mák setý, kmín, kaštan a jiné. KŮRA(cortex) - může mít různou podobu, od tenké několikamilimetrové, až po rozbrázděnou mnohavrstevnou kůru, která se postupně odlupuje. Takto rozbrázděná kůra se nazývá borka..vrba, dub, trnka apod. DŘEVO (lignum) - vnitřní část kmenů a větví stromů a keřů. Sbírá se jen výjimečně, drogy poskytují např.jalovec. KOŘEN (radix) - podzemní část rostlin, který upevňuje rostlinu v zemi a přijímá živiny z půdy. Z kořenových drog lze uvést např. kostival, křen…

15 ODDENEK (rhizoma) - je vlastně podzemní část stonku, pomocí něhož rostlina překonává nepříznivé období. Oddenky sbíráme u kosatce, pýru, puškvorce a dalších. CIBULE (bulbus) - zkrácený stonek se zdužnatělou šupinami nebo spodinami listů. Cibule poskytují česnek, cibule… HLÍZA(tuber) - rostlinný orgán různého původu v němž se ukládají živiny. Příkladem hlízových drog jsou slunečnice, brambory PLODNICE(carposoma) - část hub, která slouží k tvorbě spor a následnému rozmnožování. Příklady sbíraných plodnic jsou pečárka polní. PUPEN (gemma) - nejmladší stadium stonku nebo květu rostlin. Pupeny sbíráme u buku lesního, jedle bělokoré, topolu a dalších rostlin. Léčením pomocí pupenů se zabývá gemnoterapie.

16 ZÁSADY SBĚRU A SKLADOVÁNÍ LÉČIVÝCH ROSTLIN Především je nutné sbíranou rostlinu bezpečně znát! Chorobami napadené rostliny nesbíráme! Rostliny se ukládají volně, nemačkají se a suší co nejdříve po sběru Dbáme, aby druh rostliny na místě sběru nebyl vyhuben! Sušení se musí věnovat velká pozornost, neboť to rozhoduje o kvalitě drogy. Rostlinné drogy SE SKLADUJÍ v suchu, tmě a chladu v hermeticky uzavřených skleněných nádobách. Optimální teplota se pohybuje od 30 °C do 45 °C, sušení je nutné provádět ve stínu v tenké vrstvě. Jestliže při sušení droga zhnědne či zčerná, jde o hrubé znehodnocení! Rostliny lze skladovat i zamrazené, což je méně známý způsob.

17 ODKAZY NA POUŽITÉ FOTOGRAFIE A TEXT white.php?esource=reflinkcon&lcrefid= &lc_rm=Link&lcbanid=2514 white.php?esource=reflinkcon&lcrefid= &lc_rm=Link&lcbanid= isolated.php?esource=reflinkcon&lcrefid= &lc_rm=Link&lcbanid=2514


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_10-1-10_Rozvoj klíčových kompetencí v předmětu Pracovní činnosti v 6. - 9. ročníku. Léčivé rostliny Autorem materiálu a všech jeho částí,"

Podobné prezentace


Reklamy Google