Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2."— Transkript prezentace:

1 www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuAtmosféra (XI. část) Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Vzdělávací oblastGeografie Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, Tematický okruhAtmosféra Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 1. ročník Anotace Výukový materiál je určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium. Výukový materiál je nutno doplnit výkladem. Žák se bude orientovat v problematice atmosféry. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaAtmosféra, podnebí, počasí, vertikální členění atmosféry. Datum5. 9. 2013 ATMOSFÉRA (XI. ČÁST)

2 MONZUNY všeobecná cirkulace atmosféry je v některých částech planety narušena sezonními vzdušnými proudy, které během roku mění svůj směr tyto vzdušné proudy vyrovnávají změny tlaku vzduchu mezi mořem a pevninou nazývají se monzuny primární příčinou vzniku monzunu je rozdílné oteplování pevniny a přilehlého oceánu v jednotlivých ročních obdobích

3 MONZUNY monzuny mění svůj směr dvakrát ročně a to přibližně o 180° letní monzun vane z chladnějšího oceánu (tlakové výše) do nitra teplejší pevniny (tlaková níže) přináší s sebou velké množství srážek nejvíce srážek spadne na návětrné straně hor např. Čerápundží (Indie) letní monzun ovlivňuje zemědělskou úrodu

4 Monzuny 5)

5 BRÍZA (POBŘEŽNÍ VÍTR) na malém území dochází vlivem tepelných i tlakových rozdílů ke vzniku místních větrů tyto mohou být projevem místního cirkulačního systému jako pobřežní vítr se označuje vítr na pobřeží moří a jezer jedná se o vítr, který mění dvakrát za den směr proudění ve dne vane z chladnějšího moře na teplejší pobřeží a v noci naopak

6 Bríza (Zdroj: Netopil (1984) 1)

7 FÉN další příklad místního větru jedná se o nárazovitý, teplý a suchý vítr, který vane z hor do údolí vzniká v případě, kdy se na obou stranách horského hřbetu vytvoří výrazné rozdíly v tlaku vzduchu vzduch je nasáván z oblasti tlakové výše do oblasti tlakové níže přes horský hřeben na návětrné straně vzduch stoupá, ochlazuje se

8 FÉN v momentě, kdy vzdušná hmota dosáhne teploty rosného bodu, nastane kondenzace vodních par při přechodu horského hřebena pak vzdušná hmota zbavená vodních par klesá je nasávána oblastí nízkého tlaku vzduchu a ohřívá se fén se na závětrné straně hor jeví jako suchý a teplý vítr vyskytuje se v Alpách nebo na Kavkaze

9 Fén (Zdroj: Netopil (1984) 1)

10 OPAKOVÁNÍ OPAKOVÁNÍ Co jsou to monzuny? Co je to fén?

11 ZDROJE A PRAMENY 1)NETOPIL, Rostislav. A KOLEKTIV. Fyzická geografie. 1. 1. vyd. Praha: SPN, 1984. ISBN 14-383-84. 2)DEMEK, Jaromír. Úvod do obecné fyzické geografie. 1. vyd. Praha: Academia, 1976, 400 s. 3)PATOČKOVÁ, Soňa. Geografie: studijní materiály nejen pro maturanty. V Tribunu EU vyd. 1. Uherské Hradiště [i.e. Brno]: Tribun EU, 2008, 193 s. Knihovnicka.cz. ISBN 978-80-7399-578-2. 4)STRAHLER, Alan H. Introducing physical geography. Sixth edition. Hoboken: John Wiley & Sons, 2013, xviii, 641 pages. ISBN 978-111-8396-209. 5)Monsoon. Geography students blogspot [online]. 2013 [cit. 2013-12-22]. Dostupné z: http://geography- student.blogspot.cz/


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google