Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_366.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_366."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_366

2 Jméno autora:Mgr. Alešová Lenka Třída/ročník: I. ročník čtyřletého gymnázia V. ročník osmiletého gymnázia Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast:Morfologie rostlin Předmět:Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Žáci si objasní stavbu květu a naučí se jej popsat podle skutečnosti, modelu či nákresu Klíčová slova: Květ, květní lůžko, okvětí, kalich, koruna, tyčinka, pestík, květ jednopohlavný, květ oboupohlavný, rostlina jednodomá, rostlina dvoudomá Druh učebního materiálu:prezentace

3 KVĚT.

4 Co je to vlastně květ? Květ – je jedna z nadzemních částí rostlinného těla  jde o soubor přeměněných listů a části stonku, přizpůsobených pohlavnímu rozmnožování rostliny Z čeho se vyvinuly jednotlivé květní části?  ze stonku: květní lůžko  z listů: květní obaly – fce ochranná, lákání hmyzu rozmnožovací orgány – tyčinky, pestík, plodolisty

5 KVĚT. Jaké mohou být květní obaly? I) nerozlišené – barvou, tvarem – okvětí (PERIGONEUM -P) II) rozlišené – zelený kalich (CALYX-K) +barevná koruna (COROLLA-C)  rozlišené i nerozlišené květní obaly vyrůstají z květního lůžka

6 Mají květní obaly všechny květy? ne, květy některých rostlin květní obaly nemají: např. jehličnany, trávy, obilniny, vrba jíva aj. 1.2.

7 KVĚT. Jaké mohou být rozmnožovací orgány květu?  samčí – tyčinky (ANDROECEUM-A)

8 KVĚT. Jaké mohou být rozmnožovací orgány květu?  samičí – plodolisty (GYNOECEUM-G), u krytosemenných srůstají v pestík (PISTILLUM) Nahosemenné – ploché plodolistyKrytosemenné – plodolisty srostlé v pestík

9 Jakým způsobem je semeník v květu uložen? Podle uložení semeníku v květu krytosemenných rostlin rozlišujeme: Svrchní semeník Polospodní semeník Spodní semeník

10 KVĚT. Jakého mohou být květy pohlaví? a)jednopohlavné: samčí květy – prašníkové samičí květy – pestíkové b)oboupohlavné: obsahují oba pohlavní orgány Jakého pohlaví může být rostlina? a)jednodomá: samčí i samičí květy vyrůstají na jedné rostlině (líska, kukuřice) b)dvoudomá: na jedné rostlině vyrůstají pouze květy samčí nebo pouze květy samičí (jinan, jalovec, chmel, kopřiva)

11 KVĚT. Jakou rozlišujeme morfologii květů? a)velké, jednotlivé – tulipán, narcis, kopretina b)květenství - soubor mnoha malých květů

12 SHRNUTÍ. Jaký je rozdíl mezi pohlavím květu a pohlavím rostliny?Z čeho se vyvinuly jednotlivé květní části?Na co se rozlišují květní obaly?Zakresli a popiš stavbu tyčinky:U kterých rostlin vzniká pestík a proč?Zakresli a popiš stavbu pestíku:Jak může být u rostlin uložen semeník?

13 Použitá literatura a zdroje. HORČIČKO, Petr a Ivo LYSONĚK. Borovice kleč. [online] [cit ]. Dostupné z: HORČIČKO, Petr a Ivo LYSONĚK. Vrba jíva (Salix caprea L.) [online] [cit ]. Dostupné z: [online] [cit ]. Dostupné z: PROJECT. Narcis [online] [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: obecný [online] [cit ]. Dostupné z: Jana. Bez černý [online]. 2007, [cit ]. Dostupné z: Stanislav a kol. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scienta, ISBN: JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_366."

Podobné prezentace


Reklamy Google