Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka."— Transkript prezentace:

1 Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka  Dělení nabídky  Nabídková funkce

2 Definice nabídky: Nabídka je množství zboží, které jsou výrobci ochotni dát na trh při určité ceně. Dělení nabídky: Individuální – nabídka jednoho zboží od jednoho výrobce Dílčí – nabídka jednoho zboží od všech výrobců tohoto zboží Agregátní – nabídka všech výrobků a služeb od všech výrobců Nabídková funkce (křivka): Vznikne tak, že zkoumáme, jak se mění množství výrobků, které výrobci nabízejí při určitých cenách. Matematicky vyjádřeno - nabízené množství je funkcí ceny QS = f (P)S – supply nabídka Q – quantity množství P – price cena

3 Sestroj graf nabídky výrobce piva podle tabulky. Na osu x nanášej množství, 1 cm = 100hl, na osu y nanášej cenu 1 cm = 10Kč. Cena za 0,5 litruMnožství nabízené v hl

4 Graf by měl vypadat takto: S

5 Vidíme, že nabídková křivka je rostoucí. Proč?  při růstu ceny je ochoten výrobce nabízet více = větší tržby  při růstu vyráběného množství jsou i vyšší výrobní náklady, výrobce si je musí uhradit vyšší cenou (ekonomicky tzn., že platí zákon klesajících výnosů)  při růstu ceny výrobku jsou ochotni vyrábět tento výrobek i ti výrobci, kteří jej nemohli před tím vyrábět, protože si neuhradili své výrobní náklady Zákon nabídky:  Růst ceny výrobku vyvolává růst nabízeného množství výrobku (výrobci jsou ochotni nabízet větší množství).

6 Faktory ovlivňující nabízené množství: 1. CENA VÝROBKU  čím je větší cena výrobku, tím jsou výrobci ochotni nabízet větší množství (rostou tržby) 2. NÁKLADY VÝROBKU  čím větší jsou výrobní náklady, tím větší cenu musí výrobce požadovat. Náklady zvyšují např. ceny vstupů, technický pokrok je zase snižuje apod. 3. CENY VÝROBNÍCH SUBSTITUTŮ- tzv. alternativní výroba  Substitut je výrobek, který je schopen nahradit při výrobě jiný výrobek - např. krejčí raději bude nabízet kalhoty, když klesne cena košil 4. VÝROBNÍ PODMÍNKY  např. dlouhodobá změna počasí, neúroda atd. 5. ORGANIZACE TRHU  zejména jde o stupeň vládní regulace ekonomiky a o nástroje, která vláda k řízení ekonomiky používá. Např. zvýšení cel na cizí auta, zvýší cenu těchto aut a naši výrobci mohou prodávat více.

7 Všechny tyto faktory se projeví na změně nabízeného množství. Na to reaguje i grafické znázornění: Pokud se mění jen cena, jde o posun bodu po křivce - růst cen, nahoru, - pokles cen, dolů. Pokud se mění jiné faktory (2 - 5), pak jde o posun celé křivky - doprava - roste nabízené množství - doleva - klesá nabízené množství. Znázorněte: - neúroda brambor, - růst cen brambor, - klesá cena stolů, truhlář raději nabízí židle.


Stáhnout ppt "Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka."

Podobné prezentace


Reklamy Google