Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL1 Informatika I, II e-Commerce.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL1 Informatika I, II e-Commerce."— Transkript prezentace:

1 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL1 Informatika I, II e-Commerce

2 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL2 Osnova e-Business Členění e-Business Čím je e-Commerce umožněna? Nové trendy budování IS Nákup zboží v internetových obchodech Jak poznáte bezpečný internetový obchod? Možnosti plateb na Internetu Platební karty použitelné na Internetu Elektronické tržiště, e-Marketplace Internetová aukce Internetové bankovnictví a Homebanking Bezpečnost internetového bankovnictví Datová schránka a certifikát Přenos a bezpečnost dat FTP, Instant Messaging Jakými způsoby lze financovat provoz internetového serveru? Vyhledávání na Internetu Kam směřuje vývoj Internetu? Válka webových prohlížečů

3 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL3 e-Business Podnikový proces řízený automatizovaným informačním systémem e-Commerce je podmnožina e-Business. –styk se zákazníky a dodavateli Účinkují: –Podnik (Business) –Spotřebitel (Consumer) –Stát (Government) Umožňuje sběr dat, ze kterých je možné získat užitečné marketingové informace. Vyžaduje zabezpečený přenos dat.

4 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL4 Členění e-Business [str. 186] [str. 186] BusinessConsumerGovernment BusinessB2B Transakce mezi podniky, B2(B2B)B2(B2B) B2C Internetové obchody B2G Komunikace se státní správou ConsumerC2B ReklamyReklamy, crowdsourcing C2C Internetové aukce, například eBay C2G Daňová přiznání, volby, sčítání lidu GovernmentG2B Veřejné zakázky, granty, dotace G2C Státní nekomerční portály G2G Mezinárodní spolupráce, SISSIS

5 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL5 Čím je e-Commerce umožněna? Počítačové sítě a standardizace EDI [str. 190] (Electronic Data Interchange)EDI [str. 190] –elektronická výměna strukturovaných dat mezi IS jednotlivých obchodních partnerů –např. objednávky, faktury, platební příkazy, … –prostřednictvím speciálních sítí (VAN)VAN XML [str. 77, 193, 365] (eXtensible Markup Language)XML [str. 77, 193, 365] –Jazyk umožňuje popsat strukturu dokumentu z hlediska věcného obsahu jednotlivých částí. –Je to otevřený formát zdarma přístupný všem. –Dokument je ve formě textového souboru. –Umožňuje výměnu strukturovaných informací mezi různými platformami a informačními systémy. –Nahrazuje klasickou EDI. –prostřednictvím Internetu Webová služba [str. 359] (Web service)Webová služba [str. 359]Web service –SW komponenta zajišťující komunikaci počítačů s různými operačními systémy na Internetu. –Webové služby spolu komunikují většinou v jazyce XML. –Umožňuje interaktivitu Internetu viz Web 2.0.Web 2.0

6 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL6 Nové trendy budování IS Integrace aplikací [str. 353] [str. 353] –sdílení dat a funkcí mezi aplikacemi –jednotné rozhraní mezi uživateli a aplikacemi Internet –Jeho uživatelé pracují v různých operačních systémech, ale chceme, aby mohli využívat stejnou aplikaci, která je například součástí IS podniku. Typicky je to internetový obchod. –IS podniku by tedy měly být budovány tak, aby se daly používat prostřednictvím Internetu. –Zaměstnanci mohou využívat vlastní mobilní zařízení – BYOD.BYOD Zaměstnavatel potom využívá pro správu těchto zařízení nástroje patřící do –Mobile Device Management (MDM) a –Enterprise Mobility Management (EMM). Architektura orientovaná na služby [str. 359], SOA [str. 359]SOA –integrace částí IS pomocí tzv. webové služby [str. 365] [str. 365] –Webové služby jsou v registrech, ve kterých se dají vyhledat.vyhledat –Webových služeb je velké množství a části IS se z nich staví. –Využití standardů a hotových SW snižuje náklady. –zpřístupnění aplikací přes web (Internet) Příklad –Aplikace pro mapy, rezervační systémy, aukce, , weblog, počasí někdo vytvoří a někdo jiný je integruje do svého portálu.

7 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL7 Nákup zboží v internetových obchodech Výhody –pro prodejce Není nutné mít kamenný obchod. možnost sběru dat o nákupním chování zákazníků, která se dají marketingově využít například pro optimalizaci funkcí internetového obchodu –pro kupující možnost porovnání cen a parametrů zboží Možnost vrátit zboží do 14 dnů je dána Občanským zákoníkem.Možnost vrátit zboží do 14 dnů je dána Občanským zákoníkem Nevýhody –pro prodejce hacking a další obecně negativní jevy na Internetu –pro kupující Zboží nelze osobně před zakoupením vyzkoušet. náklady na přepravu (poštovné, balné)

8 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL8 Jak poznáte bezpečný internetový obchod? - registr bezpečných obchodů, ale zdaleka tam nejsou všechny bezpečné obchody.www.apek.cz - Obchodní rejstříkwww.justice.cz - Živnostenský rejstříkwww.rzp.cz existence fyzické adresy a IČO. zabezpečená komunikace při registraci a hlavně při zadávání údajů o platební kartě. (protokol https//…) možnost sledování zásilky systémem Track & TraceTrack & Trace dobré reference, delší doba existence obchodu. obchodní podmínky, nákupní a reklamační řád, pravdivé informace o cenách, informace o ochraně osobních údajů. komunikace se zákazníky (odpovídá na y, telefonáty, ap.) charakter nabízeného zboží, podezřele nízké ceny.

9 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL9 Možnosti plateb na Internetu Hotovost –dobírka při převzetí zboží na České poště Je to drahé (poštové + dobírečné) a nemusí být dodáno až do domu. –kurýrní služba Bankovní převod z účtu příkazem k úhradě –Převod trvá 2 až 3 pracovní dny. –možnost chybného zadání variabilního symbolu Platební tlačítko v internetovém obchodu –jako první eBanka a později i další bankyeBankadalší banky Platební karta Virtuální účty neboli elektronické peněženky –PayPal, MoneyBookers, PaySecPayPalMoneyBookersPaySec –Nemusím ukazovat číslo platební karty. –Virtuální účet je spárován s embosovanou platební kartou. –Ve chvíli, kdy odsouhlasíte obchodníkovi platbu, se peníze strhnou z vašeho virtuálního účtu. –Pokud zůstatek na platbu nedostačuje, je provedeno inkaso z platební karty. Mobilním telefonem (smartbanking) –SMS platby, Bezkontaktní platby, kryptoměna BitcoinSMS platbyBezkontaktní platbyBitcoin Internetové obchody mohou využít agregátory plateb neboli platební brány.agregátory platebplatební brány –Jak vytvořit a jak poznat falešnou platební bránu?vytvořitpoznat

10 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL10 Platební karty použitelné na Internetu Všechny karty může banka dle dohody blokovat pro platby na Internetu a výši jednotlivých plateb lze omezit. Embosovaná platební karta –Je univerzální, dá se s ní platit na Internetu mezinárodně. –Kreditní Může jít do mínusu. Při jejím zakládání je dohodnut úvěrový rámec. –Debetní Je standardní, většinová. Nedá se vyčerpat do mínusu. Je dobré ji pojistit. VISA Elektron, Maestro –různé podmínky dle vydávající banky a obchodu, kde nakupujeme Verified by Visa a MasterCard SecureCode – protokol 3-D Secure3-D Secure –Vznikl roku 2001 v USA, ale například Amazon ho nepodporuje. –Držitel karty musí svou banku o tuto službu požádat a dostane heslo. –Při platbě se posílá informace o čísle platební karty pouze této bance. Virtuální platební karta –Vypadá jako průkazka s číslem. –Má možnost znovunaplnění. –Na rozdíl od embosované karty nepodporuje standard 3-D Secure. Ve světě existuje a vzniká spousta dalších druhů karet.

11 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL11 Elektronické tržiště (e-Marketplace)e-Marketplace e-Business typu B2B, B2C nebo B2GB2BB2G Poskytovatel HW a SW pro realizaci e-Marketplace je typicky ASP (Application Service Provider). Formy –elektronicky řešený velkoobchod –on-line výběrová řízení –komoditní burzy Může být integrováno se SCM (Supply Chain Management). Typické obchodované zboží –kancelářské potřeby, přebytečné zásoby a pohledávky –hutní, kovodělný a chemický materiál, autodíly –léky a zdravotnické potřeby pro nemocnice Výhody –přístup k obchodním a technickým informacím z daného odvětví –sdílení informací mezi partnery bez použití telefonu, faxu a poštovného –aktualizace katalogů bez nutnosti jejich tisku a rozesílání –absence fyzického prodejního místa, žádný pronájem a investice –možnost styku s celým světem –monitoring konkurence a potenciálních zákazníků –dosažení objektivních cen –transparentnost

12 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL12 Internetová aukce e-Business typu C2C Systém za dražitele (kupující) automaticky přihazuje. Kontrola kvality účastníků (feedback) eBay je nejznámější. –Jeho součástí je platební systém PayPal. Od června 2006 dostupný v ČR. Od září 2006 umožňuje v ČR i příjem plateb. velky-zazrak/http://www.lupa.cz/clanky/paypal-v-praxi-zadny- velky-zazrak/

13 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL13 Internetové bankovnictví Stačí k němu připojení na Internet a prohlížeč. Výhody –pro banky Není nutné mít síť poboček. možnost sběru dat o zákaznících a klientech a jejich využití pro cílenou reklamu –pro klienty možnost porovnání podmínek (úroků, poplatků…) finanční zvýhodnění služeb Nevýhody –pro banky vyšší fluktuace zákazníků a klientů –pro klienty riziko vykradení účtu díky spywaru a phishingu –Je nutné vzdělávat klienty o bezpečném vedení účtu.

14 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL14 HomebankingHomebanking (přímé bankovnictví) Vyžaduje SW banky, který je licenčně vázaný na počítač. Spojení s bankou –internetové nebo přes speciální modem Vhodné pro subjekty s velkým objemem plateb Uživatel musí mít svůj certifikát. Je to dražší služba než internetové bankovnictví. Poskytuje přístup do databáze banky. –kurzovní lístky, úrokové sazby, nabídky služeb Možnost integrace s podnikovým IS –platební příkazy a výpisy z účtu

15 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL15 Bezpečnost internetového bankovnictví Uživatelské jméno a heslo Certifikát –na disku v počítači –na čipové kartě, která má čtečku –na zařízení zvaném USB iKey tokenUSB iKey token Mobilní telefon –Klient při vstupu do internetové stránky banky zadá své klientské číslo a banka mu obratem zašle speciální přístupový kód na jeho mobilní telefon. PIN kalkulátor neboli osobní elektronický klíč –Klient zadá své klientské číslo a PIN kód, bezpečnostní klíč vygeneruje autentizační kód, který je vždy a pro každého uživatele jiný a platí řádově jen několik minut. –Je vhodný pro použití v internetových kavárnách, protože odchycený autentizační kód nelze znovu použít. TAN kódy –Banka pošle poštou seznam tzv. TAN kódů (unikátních čísel), kterými se potvrdí bankovní operace. Po potvrzení je TAN kód neplatný a je potřeba příště použít jiný. zablokování při několika špatných zadáních hesla virtuální (grafická) klávesnice automatické odhlášení při nečinnosti maximální denní limit transakcí

16 Datová schránka a certifikát Obojí slouží k prokázání totožnosti svého majitele. Datová schránka –Je vydávána napořád, ale lze ji na žádost majitele znepřístupnit. –Její zřízení je bezplatné, ale v roce 2015 byla zavedena povinnost elektronické komunikace s finanční správou pro všechny, kteří mají datovou schránku zpřístupněnou, jejíž nedodržení bude pokutováno. –Dokumenty zaslané do datové schránky se po 10 dnech považují za doručené. Certifikát k vytváření elektronického podpisu –Má omezenou platnost (nejčastěji 1 rok). –Je vydáván certifikační autoritou za poplatek. –Může mít mezinárodní platnost.Může mít mezinárodní platnost. Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL16

17 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL17 Přenos a bezpečnost dat FTP Elektronické úschovny –Cloud computing – Cloud storageCloud computing –ZálohováníZálohování možnost šifrované komunikace záruka neomezeně dlouhého trvání účtu a uložených souborů klientské aplikace automatizující pravidelné zálohování –SdíleníSdílení záruka počtu stažení souboru P2P Bezpečnost –Elektronický podpis, digitální certifikát –Šifrování souborů –Zaheslování komprimovaných archivůZaheslování komprimovaných archivů –Ověření integrity ověření, že soubor dostaneme nepozměněný kontrolní součty neboli hash MD5, CRC

18 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL18 File Transfer Protocol (FTP) služba Internetu předcházející službě WWW Slouží k přenosu libovolných souborů (text, obraz, zvuk, videosekvence) mezi různými počítači prostřednictvím sítě Program Archie vytvářel seznamy souborů na jednotlivých serverech a vyhledával jejich umístění podle jejich názvu. –Soubory musely být pojmenovány dle svého obsahu. Soubor se musel nejprve stáhnout ze serveru a po stažení otevřít ve vhodném programu. –Na rozdíl od toho webový prohlížeč soubor zároveň stahuje i zobrazuje. FTP server –program umožňující část počítače zpřístupnit pro uživatele internetu pomocí FTP klientů –Přístup je buďto anonymní nebo na uživatelské jméno a heslo. FTP klient –program pro přístup na FTP server. –Webové prohlížeče dovedou do jisté míry plnit roli FTP klienta. –Potřebujete-li stahovat více souborů jeden po druhém (počet současných stahování přes FTP je značně omezen) nebo stahovat soubor s přerušením (resume), nebo se zabezpečeným přenosem (SSL, TSL, SSH), budete potřebovat FTP klient jako samostatný program (utilitu).

19 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL19 Instant Messaging Internetová služba pro komunikaci v reálném čase Stejně jako pochází z 60. let 20. století. –Tyto služby existovaly už před vznikem Internetu na víceuživatelských počítačích (mainframe s terminály) s operačním systémem se sdílením času. Užití –otázky a okamžité odpovědi –informování se o okamžité dostupnosti kolegů Další funkce –posílání souborů, hlas, VoIP, video, konference Problémy spojené s užitím v podnikové informatice –spam, viry, sociální inženýrství (stejné jako u u) –nutnost integrovat do systému ECM –zveřejnit pravidla pro užívání Instant Messaging zabránit úniku podnikového duševního vlastnictví –Některé typy instant messaging, například ICQ a Skype nechrání obsah komunikace, viz licence pro koncového uživatele SW.ICQSkype –Z toho důvodu existují i podniková řešení zvaná Enterprise Instant Messaging (EIM) narozdíl od Consumer IM (CIM). Příklady –Jabber, Skype, Windows Live Messenger, Yahoo! Messenger …

20 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL20 Jakými způsoby lze financovat provoz internetového serveru? Spolupráce s Googlem a jinými partnery –Kontextová reklamaKontextová reklama –http://en.wikipedia.org/wiki/AdWordshttp://en.wikipedia.org/wiki/AdWords Google zobrazí reklamu na vaši internetovou stránku. –ve výsledcích relevantních dotazů –na stránkách s relevantním obsahem –ve výsledcích dotazů na Google Maps s místem vašeho podniku Platíte za kliknutí na vaši reklamu. Je to hlavní příjem společnosti Google. –http://en.wikipedia.org/wiki/AdSensehttp://en.wikipedia.org/wiki/AdSense Google zobrazí reklamu na vaší internetové stránce. Dostáváte peníze za kliknutí na reklamu. Sledování vývoje reklamních technologiíreklamních technologií

21 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL21 Vyhledávání na Internetu Neplacené služby –Google je v současnosti nejvýznamnější vyhledávací službou silně konkurující národním službám, jako je např. Seznam.cz. –Všechny internetové stránky jsou denně navštěvovány programy zvanými Web crawlers, které stahují jejich obsah, který je dále automaticky indexován. Výsledkem je databáze dostupných adres (URL) webových stránek a jejich obsahu. Web crawlers –Dotaz do databáze je ve formě slov zadaných do internetového vyhledávače. –Algoritmy vyhledávácích služeb pro zobrazení odkazů na stránky vyhovující dotazu jsou velmi sofistikované a stále se vyvíjejí. –SEO (Search Engine Optimization – optimalizace pro vyhledávače) metodika, jejímž cílem je zařídit, aby odkaz na danou internetovou stránku (např. internetový obchod) se zobrazoval na předních místech výsledků populárních vyhledávačů, zadáme-li do nich relevantní slova (například určitý výrobek) Její úspěšnost lze vyhodnotit pomocí webové služby Google Analytics.Google Analytics Placené služby –databáze akademických prací a novin (např. ProQuest) –noviny a časopisy, které se tak rozhodnou Alternativou je poskytovat obsah zadarmo a vydělávat reklamou.

22 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL22 Kam směřuje vývoj Internetu? Web 2.0 –Napomáhá tvořivosti uživatelů. –Příklady: Google, Amazon, Flickr, YouTube, P2P sítě. –Blog (deník) –Consumer-generated media (zákaznické recenze) –Mashups (integrace více datových zdrojů, např. Google Maps) –Social bookmarking (oblíbené stránky a jejich popis) –Wiki (SW pro tvorbu kolaborativních stránek umožňujících knowledge management) –Marketing 2.0 Prodejci přispívají svým obsahem do sociálních sítí na Internetu. Web 3.0 –Internet se stává databází. (cloud computing) –využití kolektivní inteligence (crowdsourcing) Social computing –podpora sociálního chování pomocí ICT

23 Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL23 Válka webových prohlížečů Již několik let probíhá takzvaná válka webových prohlížečů. –Uživatelé jsou přesvědčováni, že by měli používat určitý prohlížeč, protože je nejrychlejší, nejbezpečnější, nejstabilnější, atd. –Rozdíly mezi prohlížeči nejsou příliš veliké a spíše se určité z nich hodí na určité úkoly, než aby existoval jediný nejlepší. –Webové prohlížeče jsou většinou zadarmo. Proč mají tedy výrobci prohlížečů zájem na tom, aby byl právě jejich prohlížeč ten nejpoužívanější? –Nejpopulárnější prohlížeče mohou dostávat peníze od hlavních poskytovatelů internetového obsahu, jako je například Google, Amazon, eBay, Facebook… Prohlížeče mohou obsahovat nástrojové lišty s odkazy na tyto stránky, stránky si tak zvyšují návštěvnost a tím i příjem z reklam. –Kontrola nad webovými technologiemi Nejvýznamnější výrobci prohlížečů vyvíjejí i nové technologie pro prezentaci internetového obsahu. –Jejich prohlížeče mají potom náskok v podpoře těchto technologií. –Například Microsoft vyvinul technologii Silverlight. Nejvýznamnější výrobci prohlížečů určují standardy pro tvorbu webových stránek. –Tvůrci stránek se snaží, aby jejich stránky byly správně zobrazované v populárních prohlížečích. Informace v technologii Flash a Silverlight (patřící do tzv. RIAs) zatím nejsou fulltextově indexovány, což není v zájmu Google, který propaguje tradiční indexovatelné technologie HTML, Javascript, AJAX.RIAs –Technologie Flash a Silverlight jsou navíc proprietární. Microsoft bojuje s Googlem o to, jakým způsobem budou informace přicházet k uživatelům. –Google motivuje uživatele, aby k informacích přistupovali prostřednictvím vyhledávače, protože jsou potom vystaveni internetové reklamě, na které Google vydělává nejvíc. –Microsoft preferuje to, aby informace samy přicházely k uživatelům do jejich počítače, viz například miniaplikace (Microsoft Gadgets) systému Windows Vista. –Je možné, že operační systém bude nahrazen webovým prohlížečem. Je to patrné zvláště u mobilních telefonů. Zdroje: –There's More Than a Browser WarThere's More Than a Browser War –Google celebrates birthday with plan to sink MicrosoftGoogle celebrates birthday with plan to sink Microsoft


Stáhnout ppt "Dana Nejedlová, Katedra informatiky EF TUL1 Informatika I, II e-Commerce."

Podobné prezentace


Reklamy Google