Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.1.50 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:1. VE

2 FRANCOUZSKÝ KLASICISMUS Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:1. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: Jean de la Fontaine, Ludvík XIV., Fouquet, Colbert, Académie Francaise, Ezop, Phaedrus, Bidpaj, alegorie, H. Taine Anotace: Žák se z prezentace dozví o J. de la Fontainovi, jeho životě a díle. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

3 FRANCOUZSKÝ LITERÁRNÍ KLASICISMUS. Jean de la Fontaine

4 JEAN DE LA FONTAINE francouzský bajkář a básník vstupuje do služeb Fouqueta, generálního prokurátora francouzského parlamentu. Věnoval mu asi třicet básní svého díla a zůstal jeho věrným stoupencem i po jeho politickém pádu

5 to rychle vyvolalo nenávist jak u Colberta, tak u samotného Ludvíka XIV napsal12 knih Bajek příběhy zvířat - nositelů lidských vlastností (pokrytectví, lstivost, intriky) V roce 1684 by zvolen do Francouzské akademie (Académie française) a nahradil zde Colberta v jeho křesle. Jeho bajky byly komponovány spíše jako malá dramata, která se vyznačovala výraznou alegoričností.

6 Tento rys podával živý obraz francouzské společnosti 17. století. Stejně jako další klasicistní umělci, tak i Fontaine čerpal svoji inspiraci u svých předchůdců, od Ezopa po středověké moralisty. Své bajky také často aktualizoval podle vývoje a potřeb společenské kritiky.

7 Bajky (Fables ) vrcholná francouzská sbírka bajek 17. stol. v konečné podobě z 1694 čítají La Fontainovy B. 237 bajek rozdělených do 12 knih prvních 6 knih (124 bajek), dedikovaných dauphinovi, bylo vydáno 1668, dalších 5 (88 bajek), věnovaných paní de Montespan, a poslední kniha, dedikovaná vévodovi de Bourgogne, byla připojena 1694

8 hl. látkovým zdrojem B. je Ezop (prvních 6 knih), částečně i Phaedrus, později vystupuje do popředí inspirace bidpajovská a vlastní autorova invence psány jsou vynalézavým veršem, střídající rytmicky nepravidelně slabičná slova bajky jsou pointovány: často závěrečným poučením (někdy stroficky odděleným od příběhu), (např. Ženy a tajemství) někdy není morální ponaučení explicitně vyjádřeno

9 satirické postřehy: "Dvůr definoval bych jak zem, kde všechen lid – / ať smutný, veselý - podobu musí mít, / jež králi líbí se..." (Pohřeb lvice) charakteristický detail: „Kapitán lišák šel, zdvíhaje pyšně tlamu" – (Lišák a kozel) Bajky jsou spjaty s Francií za Ludvíka XIV. tak, že byly vykládány i jako její alegoricko-satir. obraz (H. Taine)

10 přesná dobová lokalizace: „Já nejednoho znám, jenž v stopách těch jde dál, a měně barvu svou, ve vhodné chvíli říká buďto: „Ať žije náš pan král!" nebo: Ať žije naše Liga!" – (Netopýr a dvě lasičky).

11 Bajky: (1668 – 1694) Názvy nejznámějších bajek: Lišák a hrozny Zestárlý lev Kůň a osel O přednosti vědění

12 OPAKOVÁNÍ

13 Kterými bajkáři byl Fontaine ovlivněn? Ezop Phaedrus Bidpaj Středověcí moralisté Jak jsou jeho bajky komponovány? Spíše jako malá dramata, která se vyznačovala výraznou alegoričností.

14 Jaké prostředí bajky zachycují? Francouzskou dvorskou společnost za vlády krále Ludvíka XIV. Jak zachycují tuto společnost? Jako její alegoricko-satirický obraz. Které jeho bajky znáte? Lišák a hrozny Zestárlý lev Kůň a osel

15 POUŽITÉ ZDROJE Obrázky: Jean de la Fontaine. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Fontaine.jpg Fontaine.jpg

16 KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL Voltaire


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google