Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Historie a současnost distančního vzdělávání DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého v Olomouci 19.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Historie a současnost distančního vzdělávání DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého v Olomouci 19."— Transkript prezentace:

1 Historie a současnost distančního vzdělávání DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého v Olomouci 19. listopad 2004

2 Tři generace distančního vzdělávání První generace Distanční vzdělávání na dálku, poštou Korespondenční kurzy Druhá generace Multimediální distanční vzdělávání Audio, video a počítačové technologie Třetí generace Distanční vzdělávání na Internetu (e-learning) (Košč, 2003)

3 Na začátku DiV stojí poštovní známka (pol. 19. století) Rozvoj samostudia na dálku je úzce spjat s  rostoucí potřebou dalšího vzdělávání (všeobecná informovanost, kulturní osvěta, cizí jazyky, ….),  zavedením poštovních služeb.  1837 ISSAC PITTMAN, korespondenční kurz těsnopisu  1856 vznik institutů pro korespondenční výuku jazyků, Toussaint a Langenescheidt (Berlín)  1881 L´école chez soi (Škola doma), Francie

4 Rádio, rozhlas  Rádio (1895) je první médium vstupujícím do vzdělávání.  Má možnost oslovit velké množství lidí ve stejném čase, nezávisle na místech a vzdálenostech.  Populárně naučné pořady.  Licence pro vzdělávací stanice (1921) při univerzitách v Salt Like City, Wisconsin, Minnestotě  Francie: Rádio Sorbonne (1937)  Velká Británie: BBC

5 Televize, video  Vedle zvukového záznamu také obraz, pohyb, názornost – vizualizace vzdělávacího procesu.  První TV kurzy na Univerzitě Iowa (1937)  Další rozvoj v 70. letech (video / kabel / satelit)  Francie: Univerzitní televizní vysílání Sorbonne La Cinquieme – televize znalostí a vědění  Velká Británie: Open University BBC

6 Open University, Velká Británie  1969 založil britský premiér Harold Wilson s podporou královny (Royal Charter).  Celonárodní poskytovatel vzdělávání pro dospělé.  Distanční forma: multimediální vzdělávání na dálku.  Otevřená univerzita: bez ohledu na věk, pohlaví, vzdělání / není nutný doklad o dosažení vzdělání / druhá vzdělávací příležitost pro každého.  Od založení zde studovalo více než lidí. Doporučuji:

7 Počítač, Internet  70. / 80. léta : vzdělávaní podporované osobním počítačem (PC)  90. léta: vznik Internetu,  21. století: e-learning

8 Česká republika 2004  Národní centrum distančního vzdělávání  ČADUV /Česká asociace distančního univerzitního vzdělávání  Open Business School  Vysoké školy / univerzity

9 Konference  Belcom, ČVUT Praha  Fenomén e-learningu v současném vzdělávání, Praha  E-learning ve vysokoškolském vzdělávání, UTB Zlín  Národní konference k DIV, NCDIV  Information and Communication Technologies in Education, VIRTUNIV Rožnov p./R.  E-learning (soutěž, seminář), Hradec Králové  European Distance Learning Forum, Plzeň

10 Univerzita Karlova v Praze Laboratoř distančního vzdělávání  Aplikace online formy vzdělávání v praxi vysokých škol od roku  Výzkum, vývoj, praktické ověřování, příprava učitelů, autorů, manažerů, testování technologických řešení (EDEN).  Více než 140 vyvinutých kurzů, 800 studujících.  Vzdělávací portál TELMAE

11 Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta podnikohospodářská  Akreditace magisterského navazujícího programu v distanční formě.  Středisko distančního vzdělávání  Elektornické publikace / Zoner Context  Tvorba a řízení kurzů /eDoceo  Internetový portál DiV:

12 Univerzita Hradec Králové Institut dalšího vzdělávání  E-learningová podpora všech forem výuky od r. 2000/2001 v prostředí WebCT.  Zvýšení počítačové gramotnosti → využívání ICT v pedagogické praxi: ECDL, OLIVA  Šetření postoje studentů k e-learningu.

13 Motivační nástroje UHK  Každý zaměstnanec, který je držitelem ECDL certifikátu, získá nárok na zvýšení osobního příplatku ve výši 200 Kč/měs.  Učitel, který připraví e-learningový studijní materiál nahrazující 2 hodiny přímé výuky týdně za semestr, může nárokovat odměnu (až Kč). Výši stanoví komise, před kterou musí být materiál úspěšně obhájen.

14 VIRTuální UNIVerzita Ostravská univerzita, Technická univerzita Ostrava, Slezská univerzita  Projekt od 1999/2000, s cílem vytvořit základ virtuální univerzity.  Původním záměrem bylo vytvoření vlastního virtuálního prostředí pro vzdělávání. V průběhu realizace od záměru ustoupili a zvolili cestu komparace a testování různých LMS z hlediska jejich pedagogických funkcí (Tutor 2000, ToolBook, Learning Space, Barborka, Moodle).  Cyklus seminářů a školení.

15 Jakou má distanční vzdělávání budoucnost ?

16 Zdroje:  Zlámalová, H.: Úvod do distančního vzdělávání. Olomouc 2002  Průcha, J.: Akreditace v distančním vzdělávání. Olomouc 2003  Nocar, D., Hoblíková, I., Snášelová, L., Všetulová, M.: E-learning v distančním vzdělávání. Olomouc 2004  Pirtonová, S.: Distanční vzdělávání ve Francii. Olomouc 2003  Huba, M., Orbánová, I.: Pružné vzdělávanie. Bratislava 2001 © Mgr. Irena Hoblíková


Stáhnout ppt "Historie a současnost distančního vzdělávání DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého v Olomouci 19."

Podobné prezentace


Reklamy Google