Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."— Transkript prezentace:

1 Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Iva Novotná Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S1N2N_NT_03_04 NázevPUBLICISTICKÝ STYL I Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník1. – 4. roč. SŠ, 1. a 2. roč. nástavbového studia Tematický celekFunkční styly, slohové postupy a slohové útvary AnotaceTato prezentace je primárně určena pro výuku ve 4. ročníku SŠ a v 1. a 2. ročníku nástavbového studia. Je zaměřena na opakování vědomostí o publicistickém stylu v rámci přípravy k ústní maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury. V ostatních ročnících lze využít při výkladu nové látky. Žáci si na základě tohoto materiálu zopakují znalosti o publicistickém stylu, jeho typických jazykových prostředcích a typických slohových útvarech. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokynPOMŮCKY: počítač, dataprojektor, denní tisk (Hospodářské noviny, MF Dnes, Blesk…) Průběžně se střídá forma výkladu, řízený rozhovor a samostatná práce. Prezentace je doplněna i motivačními úkoly. Klíčová slovaPublicistický styl, jazykové prostředky publicistického stylu, jazyková automatizace, jazyková aktualizace, investigativní žurnalistika, bulvár Očekávaný výstupZopakování znalostí o publicistickém stylu. Charakteristika typických jazykových prostředků a slohových postupů publicistického stylu Datum vytvoření

2 PUBLICISTICKÝ STYL I. Charakteristika publicistického stylu

3 Publicistický styl  Styl sdělovacích prostředků (noviny, časopisy, TV)  masmédia - zdroj informací, vzdělání, zábavy… cz/images/results.aspx?qu=noviny&ex=2 #ai:MP |

4 Cíle  informovat o aktuálních událostech  ovlivňovat názory  přesvědčovat - působit na rozumovou i citovou stránku

5 Požadavky  Aktuálnost  Srozumitelnost, jednoznačnost  Působivost a přesvědčivost

6 Investigativní žurnalistika  Angl. investigate – vyšetřovat, vyhledávat, prozkoumat  Investigativní novinář se snaží získávat a odhalovat informace, které se někdo snaží utajit (skandály, podvody, zločiny, neštěstí, pomluvy, úplatkářství) Které investigativní pořady znáte?

7 Bulvární žurnalistika  Záměrně volí témata, která budí zvědavost (skandály, zločiny, neštěstí, pomluvy…)  Obsah nebývá vždy pravdivý  Výrazné titulky - často zveličené vzhledem k obsahu Znáte nějaké bulvární noviny nebo pořady v TV?

8 Jazykové prostředky  Základem neutrální spisovný jazyk  Oživení pomocí hovorových prostředků  Jazyková automatizace - využití stále stejných jazykových prostředků (jsou očekávané a předpokládané) - slouží k rychlé orientaci - jsou-li příliš časté - fráze, klišé

9  Jazyková aktualizace - použití jazykových prostředků, které působí svou novostí a neobvyklostí (upoutávají pozornost) - slovní hříčky - slova citově zabarvená - výrazy s přeneseným významem (obrazná pojmenování) - věty zvolací, přací, tázací, řečnické otázky Prostředky původně aktualizované se při častém používání stávají automatizovanými. Např. „Mládí má zelenou“ Vysvětlete význam.

10 Úkol: Rozlište automatizované a aktualizované jazykové prostředky:  Setrvat v srdečném rozhovoru  Hrát důležitou roli  Raketový pád  Zodpovědná místa  Sníh nazouvá řetězy  Zmýlená platila  Mít určité rezervy

11 Řešení AUTOMATIZACE  Setrvat v srdečném rozhovoru  Mít určité rezervy  Hrát důležitou roli  Zodpovědná místa AKTUALIZACE  Raketový pád  Sníh nazouvá řetězy  Zmýlená platila

12 Stálé prvky novin  Záhlaví  Rubriky  Inzerce  Reklama  Zábavné útvary  Tiráž (technické a vydavatelské údaje) Vyhledejte stálé prvky novin. Vypište rubriky.

13 Titulky  Naznačují obsah textu  Cílem je zaujmout, upoutat pozornost – snaha o zajímavost  Důležitost grafické úpravy – velikost, typ, barva písma Najděte v novinách zajímavé titulky.

14 Zdroje informací:  cz/images/results.aspx?qu=otazn%C3%ADk&ex=2#ai:MC  SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN |  ČECHOVÁ, Marie a kol. Český jazyk pro 2. ročník středních odborných škol. Praha: SPN, 2003, ISBN  MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj! z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2002, ISBN


Stáhnout ppt "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."

Podobné prezentace


Reklamy Google