Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

2 Anotace Název tematické oblasti: Jazyk, komunikace a sloh pro vyšší gymnázium Název učebního materiálu: Doplněk Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_CJ0214 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 3. ročník čtyřletého gymnázia, 7. ročník osmiletého gymnázia Autor: Mgr. Karla Paclíková Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: S využitím osvojených znalostí o doplňku student dokáže v daném textu najít výraz ve funkci doplňku. Metodické poznámky:Materiál lze využít jako oporu výkladu nového učiva při frontální výuce a jako východisko pro praktická cvičení i pro samostatné opakování studentů před závěrečným shrnutím učiva o větné skladbě.

3 Doplněk

4 = výraz syntakticky závislý  na substantivu (v jakékoli větně členské platnosti; - v S  subjektový Do Tatínek se cítil zdráv. - v O  objektový Do Ovoce jezte omyté. - v Pu  adverbiální Do Z bytu odcházeli vždy z uklizeného.)

5  a na slovese současně Může záviset také na dějovém přídavném jménu. Tento dům stojící už léta opuštěn vyvolával u kolemjdoucích vzpomínky na staré časy.

6 - má zvláštní postavení mezi větnými členy; určuje substantivum  shodnost s Pk určuje přísudek  blízko k Pu (významově hlavně k Pu průvodní okolnosti Do Vrátil se těžce nemocný. X Pu Vrátil se s těžkou nemocí.)  doplněk = atribut verbální

7 - může být:  rozvit Do cíle doběhl Jirka zcela vyčerpán.  několikanásobný Už dlouhá léta považoval Jirku za svého přítele a ochránce.  postupně rozvíjející Vrátil se celý utrmácený. Přišel všechen promočen. Chlapci přišli oba dva.

8  shodný Dědeček se z lázní vrátil spokojený. Jmenovali ho primářem. (shoda jen v rodě)  neshodný Uslyšel jsem kliku cvaknout.

9 - může být vyjádřen:  substantivem v 7. pádě po slovesech jmenovat, zvolit, prohlásit Zástupci tříd zvolili Jirku předsedou studentské rady.  ve 4. pádě s předložkou za Cizinci prohlašují Prahu za nejkrásnější město.  se spojovacím výrazem jako Kolegové si ho cenili jako dobrého odborníka.

10  infinitivem, hlavně po slovesech smyslového vnímání Slyšel Zuzku zpívat.  zájmenem všechen, sám Dědeček zůstal sám.  číslovkou K cíli dorazili (jako) třetí.  přechodníkem Opíraje se o lavičku, prohlížel si ulici.

11 -vyjádření doplňku:  nevětné (větný člen) Zaslechla jsem Jitku mluvit o nějaké schůzce.  větné (vedlejší věta) Zaslechla jsem Jitku, jak mluví o nějaké schůzce.  přechodným útvarem – polovětnou konstrukcí; přechodníková konstrukce (= rozvitý přechodníkový doplněk) Dívka se usmála, červenajíc se hanbou.

12 Zdroj: archiv autorky


Stáhnout ppt "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."

Podobné prezentace


Reklamy Google