Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KDO JE ZA MONITOREM A MNOHOLIČNÝ LEKTVAR

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KDO JE ZA MONITOREM A MNOHOLIČNÝ LEKTVAR"— Transkript prezentace:

1 KDO JE ZA MONITOREM A MNOHOLIČNÝ LEKTVAR
Workshop Informační vzdělávání v knihovnách – jak na to kreativně?

2 Základy informační bezpečnosti
Informační bezpečnost (podobně jako související pojmy) = bezpečnost práce s informacemi a IT Informační společnost => internetizace všeho Internet spojen s rodinným i pracovním životem, penězi, povinnostmi vůči státu… => klíčové části života, nutné zabezpečit Možnosti vzdělávání v knihovnách o informační bezpečnosti již představeny (IG, Náser…) Knihovna budoucnosti mediátorem a pomocníkem, ne zdrojem informací (to internet)

3 POTENCIÁL KNIHOVEN PRO VZDĚLÁVÁNÍ V IB [1]
Ze zákona přístup k internetu (zdarma, příp. s asistencí) Tradice důvěryhodných institucí Hustá celostátní síť spolupracujících institucí Neformální vzdělávání k IG (+ zastřešující organizace) Služby veřejnosti bez omezení (mimo specializované), neomezeny na aktuálně v systému vzdělávání jako školy Dlouhodobý vztah s lokální komunitou (X centralizované iniciativy zaměřené na IB) Stálá dostupnost, ale ne nezbytná Obvykle již navázána spolupráce s (více) školami

4 Fáze 1 – spolupráce se školou
Nutné někde začít => nejsnazší cesta, při ukázání výsledků snazší rozšíření na další skupiny Důraz na bezpečnostní opatření, nutné ale ukázat i problémy (proti čemu se chrání, ukázka reality a hrozeb pro každého) Relevantní témata: sociální inženýrství, malware, nevyžádané zprávy, NNO, kyberšikana a grooming, preventivní iniciativy a místa pomoci

5 Primární témata IB v lekcích knihoven
(předtéma 3. třída: fungování internetu, základní pojmy) Soukromí a osobní informace na internetu Věrohodnost zdrojů a autorství na internetu

6 Věrohodnost zdrojů a autorství na internetu
4.-5. třída Základy práce s odborným textem (uvědomění, vyhledání a hodnocení) Skupinová práce se souhrnem výsledků => opakování principů Na závěr „kdo je autorem internetu?“ => „není zdroj, jako zdroj“ 6.-7. třída Navazuje hodnocení EIZ dle kategorií a autorství (neplatí: „co je psáno, je dáno“) Práce se zdroji jako celky 8.-9. třída Hodnocení obsahu odborných informací vyhledaných na internetu (nejen celých materiálů) Snaha o zažití konfrontace zjištění z různých materiálů pro vytvoření objektivního poznání

7 Soukromí a osobní informace na internetu
4.-5. třída Základní problémy komunikace přes internet s neznámými Uvědomění si postupu zjištění zneužitelných informací = varovné signály 6.-7. třída Navazuje problémy krádeže/pozměnění identity v komunikaci na internetu Seznámení s bezpečnou autentizací a zabezpečení FB profilu 8.-9. třída Čtení s předvídáním = reálné hrozby internetu Bezpečná hesla a prolamování

8 Předpoklady problémů v komunikaci
Anonymita proti reálnému prostředí Možnost pozměnění identity (jméno, věk, pohlaví) Vysledování způsobů komunikace cíle Znalost, na co cíl slyší (sdílení zájmů i starostí, osobní zájem o osamoceného člověka, strach…) Komunikační disinhibice

9 ZMAPOVANÉ ASPEKTY ¼ za hesla pro ně zapamatovatelný údaj (2010, ČR) [5] 52 % respondentů neznalo své nastavení pro ochranu soukromí (USA a GB, 2008) [6] 63 % do 18 let kontakt od neznámých, téměř ½ odpověděla (Microsoft, 2010) [4] EU Kids Online: ČR „vyšší užití, vyšší risk“ [2, 3] 60/75 % online denně, 93/97 % min. týdně; 49/63 % ve své ložnici, 33/39 % mobilním zařízením 12/17 % se cítilo na internetu poškozeno 30/46 % kontakt online s cizincem, 9/15 % pak setkání, 11 % z nich (1 % ze všech) se špatnou zkušeností

10 EU KIDS ONLINE A SNS [2, 3] V ČR vládne FB, většina spokojených na SNS
Na FB častěji setkání se sexuálními obrázky či zprávami, šikanujícími zprávami a setkávání offline s cizinci (rizikové faktory)

11 Realizované lekce s poličskou knihovnou
V Poliččce dlouhodobá spolupráce se školou, navazující lekce Domluva zařazení IB v podobném stylu => win-win SEXu Ve škole učitelkám na 1. stupni představeno téma Zájem učitelek o téma i lekce až překvapivě pozitivní, snaha následně oslovit rodiče, veřejnost, vyšší stupně škol Celek 2 vyučovacích hodin (70 min.), model E- U-R

12 Realizované lekce s poličskou knihovnou (2)
Paralelně lekce třída (poličská ZŠ) a školení učitelek Pilotní lekce => úprava náplně => třída vyladěná 6.-7. třída zatím pilot (Pomezí), ladění v červnu Žáci s vyšším ročníkem stále odmítavější, vždy ale nakonec zájem (u 1. stupně výrazný) Jak podle vás probíhá lekce Kdo je za monitorem? A mnoholičný lektvar?

13 Kdo je za monitorem? E Brainstorming
Způsoby komunikace na internetu Kategorizace s vymezením fungování Výsledkem možnost u většiny komunikace i s neznámými => soutěž V pilotu tematická mapa na tabuli, následně připravena očekávaná klíčová slova (zrychlení psaní) Některá slova bouřlivé reakce

14 Kdo je za monitorem? U Soutěž 2 skupiny ve 2 místnostech
Cíl zjistit co nejvíc identit a nebýt odhalen Metoda posílání lístků po „internetu“ Žádná jména a y, jen pravda a odpověď Vyhodnocení s upozorněním na pravidla

15 KDO JE ZA MONITOREM? U – REAKCE
Nutné nabídnout první otázky Ideální vyhlašovat od dveří doručená pošta a k odeslání, nechat běhat děti za „internetem“ Cca 5 min. před koncem poslední otázky, na které odpovědi Obvykle nechtějí skončit Placky = identifikátory nechávají na sobě Odměna placka s motivem internetu

16 Kdo je za monitorem? R Tabulka s informacemi
Z nabídky rozhodněte, na co odpovíte a na co ne Základní varianty v knihovně, zbytek pro diskuzi ve škole Zásadní pochopení, že na 1 otázku různé odpovědi, neidentifikující lze dát Vyzdvihnout varovné otázky (a důvod) Při odchodu teprve identifikující placky pro evaluaci lekce

17 MNOHOLIČNÝ LEKTVAR E Názor a znalosti Reakce
Diamant: pozitiva a negativa internetu; zajímavá synonyma, ke komunikaci poznačeno Reakce Synonymum často FB, problémy s negativy (různými) Problém se znalosti pojmů z ČJ Dobré začít s vlastním diamantem

18 MNOHOLIČNÝ LEKTVAR E – U
Nekomplexní znalost Definice vylosovaných pojmů ve skupinách (krádež identity, hacking, kyberšikana…) Problémy kolem nemožnosti zjistit, zda v komunikaci pravda Definice: téměř všechny pojmy neznámé, v podstatě vše špatně => snížení sebevědomí, ale i ochota poslouchat

19 MNOHOLIČNÝ LEKTVAR U Soutěž Nestihlo se, zatím bez zkušenosti
2 skupiny ve 2 místnostech Zjistit o co nejvíc, zda pravda či ne a nebýt odhalen Falešní za někoho ve vlastní skupině říkají cokoli, praví pravda mimo soukromé tajemství Vysvětlení metod krádeže identity (cizí idol, spolužačka s profilem utajeným před matkou, prolomení hesla či nalezení na veřejném počítači) a upozornění na neznámé „přátele“ (mnoho) Řešení jako mnoholičný lektvar (sdílené tajemství) Nestihlo se, zatím bez zkušenosti

20 MNOHOLIČNÝ LEKTVAR R Registrace na FB
Vytištěné reálné možnosti, vč. možností nastavení soukromí Ve skupinách, opět část v knihovně, zbytek ve škole

21 MNOHOLIČNÝ LEKTVAR R – REAKCE
Klíčové bavit se o: Silných heslech (použitelnost X bezpečnost), zaujaly informace o délce prolamování Důsledcích nastavení (propojení služeb, viditelnost informací) Podstatné upozornění na přednastavené na FB a co lze nastavit

22 PROČ TO ŘEŠIT? Kyberšikana: Ghyslain Raza (Star Wars Kid), Ryan Patric Halligan, Anna Halman, Megan Meier Kyberstalking: Romana Schuppanová a Michaela Maličká Kybergrooming: Pavel Hovorka Sexting: Jessica Logan Vydírání: cizinec vydíral 80 Češek přes internet (8/2010) Soutěž o o nejkrásnější dítě na FB? Sociální inženýrství Malware, hl. s rysy spywaru Nevyžádané zprávy: spam, scam, řetězové zprávy, hoax Phishing a následovníci Krádež identity

23 Dekuji za pozornost. kovarova@phil.muni.cz
Na vyžádání pošlu materiály k lekci, když mi po realizaci bude zaslána zpětná vazba o průběhu a výsledku.

24 SEZNAM ZDROJŮ KOVÁŘOVÁ, Pavla. Potenciál knihoven pro vzdělávání o informační bezpečnosti. Knihovnický zpravodaj Vysočina, ISSN LIVINGSTONE, Sonia, et al. LSE [online]. Sept 2011 [cit ]. EU Kids Online: Final report. ISSN X. Dostupné z: 11)/EUKidsOnlineIIReports/Final%20report.pdf LIVINGSTONE, Sonia, et al. LSE [online]. London : 2011 [cit ]. Risks and safety on the internet: The perspective of European children. Full Findings. ISSN Dostupné z: 11)/EUKidsOnlineIIReports/D4FullFindings.pdf Microsoft [online]. 9. února 2010 [cit ]. Polovina dětí reaguje na internetu na zprávy od cizích lidí – ze zvědavosti. Dostupné z: NOSKA, Martin. Výzkum: Uživatelé hazardují se svými hesly k webovým službám. Computerworld [online] [cit ]. Dostupné z: sluzbam-7882 The state of computer privacy: Steganos 2008 survey into PC security Steganos [on-line]. [cit ]. Dostupné z: 24_SurveyPCusersGraphicsWhitePaper.pdf


Stáhnout ppt "KDO JE ZA MONITOREM A MNOHOLIČNÝ LEKTVAR"

Podobné prezentace


Reklamy Google