Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PŘÍPADOVÉ STUDIE Česko-asijské fórum 2. března 2009 Filip Kratochvíl.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PŘÍPADOVÉ STUDIE Česko-asijské fórum 2. března 2009 Filip Kratochvíl."— Transkript prezentace:

1 PŘÍPADOVÉ STUDIE Česko-asijské fórum 2. března 2009 Filip Kratochvíl

2 “Být velký (doma), v Číně nestačí” – největší česká finanční skupina Strana 2 Společnost začala své aktivity v Číně, Beijingu v roce Založila Rep. Office a první rok pouze monitorovala a analyzovala čínský finanční trh a budovala základní vztahy. V roce 2005 začala společnost aktivně analyzovat trh a připravovat konkrétní obchodní model. V roce 2006 objevila společnost malou firmu (poskytovatele drobných půjček) v provincii Guangdong. Aktivity této malé firmy vhodně doplňovaly připravený obchodní model. V roce 2007 společnost tuto firmu koupila. O rok později společnost zjistila, že tento obchodní model nelze efektivně rozvíjet a jednoduše multiplikovat do dalších provincií a vytořila proto zcela nový model. Pro nový model byl nalezen strategický partner, jedna z největších trustových společností v Číně. Na počátku roku 2008 byla podepsána smlouva o spolupráci v hodnotě 100 miliónů USD. Oba obchodní modely byly nakonec zkombinovány, aby se snížila provozní a legislativní rizika. Na konci loňského roku měla společnost přibližně zaměstnanců a patřila mezi nejvýznamnější zahraniční poskytovatele spotřebitelských půjček v jižní Číně. ZÁKLADNÍ INFORMACE VÝZVY POUČENÍ ■ Vstup do finančního sektoru je velmi regulovaný ■ Relativně velký a významný hráč ve střední Evropě nemá v Číně téměř žádné jméno a lobovací sílu ■ Neexistující aplikovatelný obchodní model pro zahraniční středně velkou finanční instituci ■ Silná pozice obchodních partnerů (“ber nebo nech být”) ■ Nábor a udržení anglicky hovořících, loajalních, zaměstnanců za adekvátní náklady (mzdy) ■ Vnitřní fraud ■ Nezbytné dlouhodobé budování vztahů s regulátorem. Jinak se může stát, že jednoho dne společnost nemusí dostat licenci, ačkoliv zdánlivě je všechno v pořádku… ■ Vhodná účast předních českých politických představitelů a top managementu ■ Hledejte kreativní obchodní model a vždy mějte připravené dva tři náhradní scénáře ■ V Číně nelze dělat business bez lokálních managerů. Dejte jim pocit důležitosti, ale neztraťte tvář. Asi vás nikdy nebudou milovat, dělají business pro peníze... :) ■ Připravte v rozpočtu dostatečnou rezervu! Zdroj: CEBA

3 “Příliš daleko pro aktivní řízení?” – evropská IT firma Strana 3 Společnost poskytuje SW služby velkým mezinárodním IT společnostem. Do Číny přišla v roce 2003 a založila JV s lokálním partnerem ve velkém městě. Hlavním důvodem založení pobočky v Číně bylo snížení nákladů na pracovní sílu. JV se rozrostlo na cca. 50 zaměstnanců a také obsluhovalo velké mezinárodní klienty. Práce průměrného zaměstnance není odborně náročná, ale vyžaduje intenzivní trénink a kontrolu kvality. Po nějaké době se vztahy s JV partnerem zhoršily. Evropská mateřská společnost se rozhodla rozejít se s lokálním akcionářem a změnit obchodní model a právní formu. Všechny aktitivity a aktiva měla být převedena na novou entitu. JV partner byl vyplacen. Toto období bylo velice obtížné z důvodů loajality místních zaměstnanců a celkového způsobu řízení změny. Mateřská společnost nealokovala dlouhodobě žádného manažera z centrály na vedoucí pozici v čínské pobočce až do nedávna, kdy byl dočasně dosazen na pozici CEO člověk z centrály, aby zkonsolidoval situaci. ZÁKLADNÍ INFORMACE VÝZVY POUČENÍ ■ JV nebo WFOE právní formu? ■ Udržení vztahů a důvěry s lokálním partnerem ■ Řízení společnosti „na dálku“ ■ Loajalita zaměstnanců, výměna managementu ■ Společnost zjistila pozdě, že WFOE model je výhodnější (více efektivní a méně nákladný) pro její business. Vhodný obchodní model měl být pečlivě posouzen v ranné fázi vstupu na trh. ■ Udržení dobrých vztahů s lokálním obchodním partnerem vyžaduje trpělivost, vzájemný respekt a spravedlivé rozdělení nákladů a benefitů ■ Společnost této velikosti může být jen obtížně řízena bez přítomnosti manažera/ů z mateřské společnosti. ■ Investujte dostatečně do náboru a udržení lidských zdrojů Zdroj: CEBA

4 “Flexibilita přístupu je klíčová” – hongkongská designerská firma Strana 4 Společnost se zabývá designem, výrobou a instalací uměleckého osvětlení a dekorativního skla. Nejvýznamnější klienti jsou velké hotely a administrativní budovy. Centrála společnosti je v Hongkongu, ale největší klienti se nacházejí ve všech okolních zemích. Čína se stala v roce 2008 pro společnost nejvýznamnějším trhem díky rychlému ekonomickému růstu a rozvíjejícímu se hotelovému sektoru. Nedávno vstoupila společnost do nového trhu – uměleckého dekorativního skla pro individuální, náročnou klientelu. Společnost se rozhodla otevřít svůj první butik-galerii v Číně, Beijingu, protože místní trh vykazuje rapidní růst poptávky po luxusním zboží. Showroom se nachází v luxusním administrativním a obchodním centru v těsné blízkosti Beijing Central Business District. Otevření showroomu doprovázela celá řada provozních komplikací a společnost musela několikrát změnit časový plán a návaznost jednotlivých činností, což zpozdilo a prodražilo celý proces. Nicméně, nakonec se podařilo showroom dokončit a nyní je připraven na slavnostní otevírací ceremoniál. Společnost nyní očekává z retailového businessu výrazný nárůst objemu obchodů i navzdory krizi. ZÁKLADNÍ INFORMACE VÝZVY POUČENÍ ■ Obchodní registrace společnosti se zpozdila ■ Rekonstrukce prostor společnosti v BJ se zkomplikovala a zpozdila ■ Přestavba prostor nedosáhla požadované úrovně kvality ■ Nově najatý obchodní tým po krátké době komplikací odešel ■ Je více efektivní a levnější najmout si na obchodní registraci externí profesionální společnost ■ Při plánování je potřeba mít dostatečné podklady a zkuženosti o realitě čínského trhu (komplikace při realizaci stavby, zpoždění) ■ Je nutná permanentní kontrola kvality dodávek ■ Časování náboru nových zaměstnanců je kritické ■ Investujte do loajálních zaměstnanců ■ Anglicky hovořící zaměstnanci jsou 2x-3x dražší Zdroj: CEBA


Stáhnout ppt "PŘÍPADOVÉ STUDIE Česko-asijské fórum 2. března 2009 Filip Kratochvíl."

Podobné prezentace


Reklamy Google