Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

F REDERICK H ERZBERG (*17.4.1923 – †19.1.2000). Byl známý americký psycholog, který se stal jedním z nejvlivnější poradců a učitelů vedení obchodu své.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "F REDERICK H ERZBERG (*17.4.1923 – †19.1.2000). Byl známý americký psycholog, který se stal jedním z nejvlivnější poradců a učitelů vedení obchodu své."— Transkript prezentace:

1 F REDERICK H ERZBERG (* – † )

2 Byl známý americký psycholog, který se stal jedním z nejvlivnější poradců a učitelů vedení obchodu své doby Narodil se ve státě Massachusetts Sloužil jako voják ve 2. sv. v., což ho velmi ovlivnilo po další zbytek života Vystudoval univerzitu v New Yorku, postgraduální studium absolvoval na univerzitě v Pittsburgu Byl hlavním profesorem na vysoké škole obchodu v Utahu

3 Herzbergovy knihy zahrnují Postoj k práci (Job Attitudes): Výzkum a úsudek ( Research and Opinion) (1957), Motivace práce ( The Motivation to Work) (1959) Jeho kniha Práce a příroda versus člověk ( Work and the Nature of Man) (1966) - uvedena v roce 1955 v mezinárodních novinách jako jedna z 10 nejdůležitějších knih, kde se klade důraz na management v praxi a teorii v 20. století. Byl legendou a významnou ikonou mezi poválečnými vizionáři jako byli Abraham Maslow, Peter Drucker a Douglas MacGregor.

4 Motivace – teorie hygieny V 50. a 60. letech hledal klíčové faktory ovlivňující pracovní vystupování Faktory způsobující nespokojenost pracovníků s jejich prací Rozvinul teorii založenou na jeho pozorování, kterou pojmenoval motivace – teorie hygieny (dvoufaktorová teorie ) Vnější faktory nezpůsobovat nepohodlí na pracovišti – zaměstnavatelé nedávají dostatečné odměny

5 Teorie na základě analýzy rozhovorů s 200 inženýry a účetními v oblasti Pittsburgu Studie navržená pro testování koncepce, že lidé mají dvě sady potřeb : - potřeby zvířecí - potřeby lidské dva okruhy otázek: Přemýšlejte o době, kdy jste se ve své práci cítil zvlášť dobře. Proč jste se tak cítil? Přemýšlejte o době, kdy jste se ve své práci cítil špatně. Proč jste se tak cítil?

6 Absence prvních faktorů způsobuje nespokojenost, ale jejich přítomnost nevede ke spokojenosti Absence druhých nezpůsobuje nespokojenost, přítomnost vede ke spokojenosti První skupina – faktory hygienické Druhá skupina – faktory motivační Uspokojení hygienických faktorů - krátkodobý efekt Uspokojení motivačních faktorů – dlouhodobá spokojenost

7 Kita (kick to ass) Negativní přístup – krátkodobé zisky a málokdy vytváří motivaci Druhy Kita (kopanců): Negativní fyzický kopanec – výsledkem je negativní zpětná vazba, a zaměstnavatel může dostat kopanec zpět. Negativní psychologický kopanec - psychické týrání, není vidět Pozitivní kopanec - motivace, odměna, status, propagace, tím zaměstnavatel své zaměstnance motivuje ke skokově lepším výsledkům

8 Negativní fyzický kopanec - vystihuje podstatu metody KITA. Dříve často a s úspěchem užíván. Má však tři hlavní nevýhody: -není elegantní, -je v rozporu s obrazem benevolence -jedná se o fyzický útok, přímo stimuluje autonomní nervovou soustavu nakopnutého jedince, což může vyvolat protinakopnutí. Uvedené faktory způsobují, že fyzický kopanec má v praxi určitá omezení.

9 Negativní psychologický kopanec -na rozdíl od fyzického kopance není vidět, -působí na vyšší mozková centra, což redukuje pravděpodobnost fyzické odplaty -nekonečný počet psychických bolestí- psychické nakopnutí více možností než fyzické, zadek má omezenou plochu -osoba, která zařizuje nakopnutí, se nemusí v nakopnutí osobně angažovat a může nechat na systému, aby zařídil špinavou práci, -těm, kteří praktikují psychické kopance, se dostává uspokojení jejich ega, zatímco fyzické kopnutí může bolet i kopajícího,

10 Obohacování práce Práce bude obohacena při efektivním využití personálu Doporučení pro zaměstnavatele dávat příležitosti pro smysluplné úkoly umožňující růst −> iniciativa, tvořivost, zlepšení produktivity Nezaměňovat s pojmem pracovní zatížení – pokus vedení podniku o obohacení, přidání další práce Pracovní zatížení ve dvou formách: - horizontální – přidávání dalších úkolů, třeba se mu vyhnout - vertikální – přidávání smysluplných úkolů, vedou k růstu

11 Shrnutí Spokojenost a nespokojenost v práci plyne z různých faktorů Dva druhy potřeb: - k uspokojení svých přirozených potřeb a pudů - potřeba psychologického růstu de-motivátory – nevyhovující hygienické faktory Pokud jsou hygienické faktory vyhovující mají omezený motivační účinek hygienické faktory – vztah s vedoucím, pracovní podmínky, plat, osobní život.. Psychologická motivace – úspěch, vlastní práce, uznání, odpovědnost, osobní růst

12 Herzbergrova teorie se stala populární v průmyslové oblasti – doporučení motivace přes mzdy a platy Došel k závěru, že vylepšení pracovních míst bude tajemství úspěchu organizace V dnešním pracovišti – vedoucí budou zaměstnance inspirovat celou dobu, pokud tak nedělají, je to selhání vedení Vedoucí hrají klíčovou roli v tom, zda práce je inspirující nebo se stane jen další všední prací. Lidé touží se inspirovat.

13 Zdroje Caulkin, Simon (2003) Jednoduchá je i nadále nejlepším Dent, E.B. (1997) nemravné historie OB & D: Jak se tři oblasti staly být viděny jako Jeden provaz Gawel, JE (1997) Herzberg je teorie motivace a Maslow hierarchie potřeb Grazier, Peter (1997) Život s self-directed work & Proč tým vlastní režii práce Herzberg, F, Mausner, B., a Snyderman, B. (1959). Motivace k práci Herzberg, F. (2003, leden). Ještě jednou: Jak motivovujete zaměstnance? Palmer, B. (2003, únor) obohacování práce motivací Secretan, L. (1999) Duch při práci Syptak, J.M., Marsland, S.W., a Ulmer, D. (1999). Uspokojení z práce: Uvedení teorie do praxe


Stáhnout ppt "F REDERICK H ERZBERG (*17.4.1923 – †19.1.2000). Byl známý americký psycholog, který se stal jedním z nejvlivnější poradců a učitelů vedení obchodu své."

Podobné prezentace


Reklamy Google