Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MALOVÁNÍ. Malování Grafický editor: je program, pomocí kterého se dají na počítači kreslit obrázky. Grafický editor: je program, pomocí kterého se dají.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MALOVÁNÍ. Malování Grafický editor: je program, pomocí kterého se dají na počítači kreslit obrázky. Grafický editor: je program, pomocí kterého se dají."— Transkript prezentace:

1 MALOVÁNÍ

2 Malování Grafický editor: je program, pomocí kterého se dají na počítači kreslit obrázky. Grafický editor: je program, pomocí kterého se dají na počítači kreslit obrázky. Existuje celá řada grafických editorů – lepší – placené, jednoduší – zdarma. Existuje celá řada grafických editorů – lepší – placené, jednoduší – zdarma. Na PC s operačním systémem Windows je připravený program Malování. Na PC s operačním systémem Windows je připravený program Malování. Spustíme ho přes nabídku Start > Programy > Příslušenství > Malování. Spustíme ho přes nabídku Start > Programy > Příslušenství > Malování.

3 Základní popis okna

4 Nahoře na modré liště se nachází jméno dokumentu. Nahoře na modré liště se nachází jméno dokumentu. Nahoře vpravo je tlačítko pro minimalizování okna, maximalizování a pro ukončení programu. Nahoře vpravo je tlačítko pro minimalizování okna, maximalizování a pro ukončení programu. Na bílou plochu se kreslí. Pokud je plocha větší než je velikost okna, pak máte vpravo i dole posuvníky. Na bílou plochu se kreslí. Pokud je plocha větší než je velikost okna, pak máte vpravo i dole posuvníky.

5 Základní popis okna V levé dolní části je umístěna paleta barev. V levé dolní části je umístěna paleta barev. Barvu zvolíte klepnutím levým tlačítkem myši na čtvereček. Barvu zvolíte klepnutím levým tlačítkem myši na čtvereček.

6 Tužka, guma Nástroj Tužka slouží ke kreslení libovolných obrázků. Nástroj Tužka slouží ke kreslení libovolných obrázků. Pokud se něco nepovede, použijeme nástroj Guma, kdy po stisknutí levého tlačítka můžeme libovolně mazat obrázek. Pokud se něco nepovede, použijeme nástroj Guma, kdy po stisknutí levého tlačítka můžeme libovolně mazat obrázek. Je-li guma příliš malá, lze ji zvětšit pomocí čtverečků pod nabídkou. Je-li guma příliš malá, lze ji zvětšit pomocí čtverečků pod nabídkou.

7 Tužka, guma

8 Plechovka Nejdůležitějším bodem je konec proudu. Nejdůležitějším bodem je konec proudu. Kde je tento bod, tam se barva vlije. Kde je tento bod, tam se barva vlije. Plechovka vlévá barvu všude tam, kam se dostane. Pro vybarvení je proto nutné mít uzavřenou plochu! Plechovka vlévá barvu všude tam, kam se dostane. Pro vybarvení je proto nutné mít uzavřenou plochu!

9 Nový dokument Vytvoříme přes položku Soubor > Nový. Vytvoříme přes položku Soubor > Nový. Jelikož vytvořením nového dokumentu zavřete ten předešlý, program se automaticky zeptá, zda chcete předešlý dokument uložit. Jelikož vytvořením nového dokumentu zavřete ten předešlý, program se automaticky zeptá, zda chcete předešlý dokument uložit.

10 Štětec Rozdíl mezi tužkou a štětcem je v tom, že tužka je tenká, štětec je tlustší. Rozdíl mezi tužkou a štětcem je v tom, že tužka je tenká, štětec je tlustší. Z tohoto důvodu je možné měnit jeho tvar. Z tohoto důvodu je možné měnit jeho tvar. Tvar volíme opět pod hlavní nabídkou nástrojů. Tvar volíme opět pod hlavní nabídkou nástrojů.

11 Úsečka Jedná se o předdefinovaný matematický nástroj. Jedná se o předdefinovaný matematický nástroj. Ovládání je jednoduché, klasické drž a táhni. Ovládání je jednoduché, klasické drž a táhni. Pokud při použití nástroje úsečka budeme držet Shift, budou se úsečky kreslit pouze ve vodorovném směru, svislém směru, nebo pod úhlem 45°. Pokud při použití nástroje úsečka budeme držet Shift, budou se úsečky kreslit pouze ve vodorovném směru, svislém směru, nebo pod úhlem 45°.

12 Úsečka V dolní části panelu je opět možné volit tloušťku úsečky. V dolní části panelu je opět možné volit tloušťku úsečky.

13 Úkol

14 Předdefinované tvary V programu je připravena jejich paleta. V programu je připravena jejich paleta. Mezi nejoblíbenější patří obdélník, elipsa, obdélník se zaoblenými hranami. Mezi nejoblíbenější patří obdélník, elipsa, obdélník se zaoblenými hranami. Pokud chceme čtverec, či kružnici, tak stačí podržet Shift při kreslení obdélníku, či elipsy a je to. Pokud chceme čtverec, či kružnici, tak stačí podržet Shift při kreslení obdélníku, či elipsy a je to.

15 Více barev V základní nabídce je 28 barev. V základní nabídce je 28 barev. Dvojitým poklepáním na určitou barvu se nabídnou další a pokud ani to nestačí, lze klepnout na tlačítko Definovat vlastní barvy. Dvojitým poklepáním na určitou barvu se nabídnou další a pokud ani to nestačí, lze klepnout na tlačítko Definovat vlastní barvy.

16

17 Mnohoúhelník Slouží ke kreslení tvarů skládajících se z více úseček. Slouží ke kreslení tvarů skládajících se z více úseček. Jedná se o uzavřený objekt. Jedná se o uzavřený objekt. Práci s tímto nástrojem ukončíme dvojím kliknutím na poslední zadávaný bod. Práci s tímto nástrojem ukončíme dvojím kliknutím na poslední zadávaný bod.

18 Nastavení více barev Při základním nastavení barev můžeme levým tlačítkem myši kreslit černou čarou a pravým tlačítkem myši to zase hned mazat (barva bílá). Při základním nastavení barev můžeme levým tlačítkem myši kreslit černou čarou a pravým tlačítkem myši to zase hned mazat (barva bílá).

19 Kapátko Se ve většině grafických editorů používá k nabrání přesného odstínu barvy. Se ve většině grafických editorů používá k nabrání přesného odstínu barvy. Ukážeme na barvu na ploše, kterou chceme nabrat a stiskneme levé tlačítko myši. Ukážeme na barvu na ploše, kterou chceme nabrat a stiskneme levé tlačítko myši. Barva se nastaví v paletě a lze ji používat. Barva se nastaví v paletě a lze ji používat.

20 Lupa Tento nástroj slouží pro zvětšení vybrané části obrázku. Tento nástroj slouží pro zvětšení vybrané části obrázku. Existují 4 možnosti pro zvětšení – 1x, 2x, 6x, 8x. Existují 4 možnosti pro zvětšení – 1x, 2x, 6x, 8x.

21 Úkol Nakreslete schematicky dům a střechu a na ní úplně perfektní komín – bez přetahů, rovný a aby měl stejně velké cihly. Nakreslete schematicky dům a střechu a na ní úplně perfektní komín – bez přetahů, rovný a aby měl stejně velké cihly.

22

23 Ukládání dokumentu V hlavní nabídce Soubor > Uložit popřípadě Uložit jako. V hlavní nabídce Soubor > Uložit popřípadě Uložit jako. Uložit – uloží pouze změny. Uložit – uloží pouze změny. Uložit jako – uložení nového dokumentu. Uložit jako – uložení nového dokumentu. 1)Co ukládám 1)Co ukládám 2) Kam ukládám 2) Kam ukládám

24

25 Otevírání dokumentu Máme 2 možnosti: Máme 2 možnosti: 1) Otevřít program Malování, přes nabídku Soubor > Otevřít a najít cestu k uloženému obrázku (dokumentu). 1) Otevřít program Malování, přes nabídku Soubor > Otevřít a najít cestu k uloženému obrázku (dokumentu). 2) Najít obrázek (dokument) a dvakrát na něj poklepat (častější řešení). 2) Najít obrázek (dokument) a dvakrát na něj poklepat (častější řešení).

26 Označování pomocí nástroje Výběr Proč označovat? Proč označovat? Například proto, když budeme chtít něco přesunout, zkopírovat, otočit. Například proto, když budeme chtít něco přesunout, zkopírovat, otočit. Výběrem dáme najevo počítači, co vlastně chceme. Výběrem dáme najevo počítači, co vlastně chceme.

27 Přesouvání Po označení objektu umístíme kurzor kamkoliv dovnitř objektu, podržíme levé tlačítko a táhneme kam potřebujeme. Po označení objektu umístíme kurzor kamkoliv dovnitř objektu, podržíme levé tlačítko a táhneme kam potřebujeme. Nástroj výběr má libovolný parametr – průhledný/neprůhledný – volíme v dolní části panelu nástrojů. Nástroj výběr má libovolný parametr – průhledný/neprůhledný – volíme v dolní části panelu nástrojů. V případě neplánovaného kroku lze použít Úpravy > Zpět. (Ctrl + Z). V případě neplánovaného kroku lze použít Úpravy > Zpět. (Ctrl + Z).

28 Výběr libovolného tvaru Při výběru obdélníkem se může stát, že jsou objekty tak blízko u sebe, že nelze vybrat pouze požadovaný objekt. Při výběru obdélníkem se může stát, že jsou objekty tak blízko u sebe, že nelze vybrat pouze požadovaný objekt. V tom případě využijeme Výběr libovolného tvaru. V tom případě využijeme Výběr libovolného tvaru. Držením levého tlačítka vykreslete kolem vybraného tvaru útvar a poté přesuňte. Držením levého tlačítka vykreslete kolem vybraného tvaru útvar a poté přesuňte.

29 Na zamyšlení? Jak jednoduše vytvoříte tento obrázek? Jak jednoduše vytvoříte tento obrázek?

30 Křivka Tímto nástrojem můžeme kreslit dvojitě zaoblené křivky. Tímto nástrojem můžeme kreslit dvojitě zaoblené křivky. Po nakreslení úsečky klepneme levým tlačítkem myši a vybereme vhodný tvar křivky. Po nakreslení úsečky klepneme levým tlačítkem myši a vybereme vhodný tvar křivky. Následně opět stiskneme (ale nemusíme) levé tlačítko a křivku domodelujeme na požadovaný tvar. Následně opět stiskneme (ale nemusíme) levé tlačítko a křivku domodelujeme na požadovaný tvar.

31 Soustředné kružnice Jak na to? Jak na to? Stačí nakreslit jednu větší, mimo druhou menší. Stačí nakreslit jednu větší, mimo druhou menší. Pomocí Výběru s parametrem nastaveným na průhledně označit menší a přesunout ji doprostřed druhé. Pomocí Výběru s parametrem nastaveným na průhledně označit menší a přesunout ji doprostřed druhé.

32 Kopírování

33 Klávesové zkratky levou rukou Stisknutí klávesy, či několika kláves způsobí stejnou akci, jako kdybychom tento příkaz zvolili myší. Stisknutí klávesy, či několika kláves způsobí stejnou akci, jako kdybychom tento příkaz zvolili myší. Kopírovat – CtrL + C, Vložit – CtrL + V Kopírovat – CtrL + C, Vložit – CtrL + V

34 Opakování – polička s nádobím Využití kopírování a vkládáni Využití kopírování a vkládáni

35 Mazání pomocí klávesy Delete Nástroj Guma má poměrně malou plošku. Nástroj Guma má poměrně malou plošku. Vybereme-li větší část objektu nástrojem Výběr, lze jej poté pomocí této klávesy jednoduše odstranit. Vybereme-li větší část objektu nástrojem Výběr, lze jej poté pomocí této klávesy jednoduše odstranit.

36 Text v obrázku Jednou vložený text poté program chápe jako obrázek, čili ho nelze dodatečně upravovat! Jednou vložený text poté program chápe jako obrázek, čili ho nelze dodatečně upravovat! Pomocí nástroje Text klepneme kamkoliv do plochy – objeví se obdélník do kterého je možno psát. Pomocí nástroje Text klepneme kamkoliv do plochy – objeví se obdélník do kterého je možno psát.

37 Stínování V malování tento nástroj postrádáme, a tak si pomůžeme jednoduchým vytečkováním opačné barvy u přechodu. V malování tento nástroj postrádáme, a tak si pomůžeme jednoduchým vytečkováním opačné barvy u přechodu.

38 Vícebarevná textura I tento nástroj je nutno nahradit šikovností uživatele za použití Spreje. I tento nástroj je nutno nahradit šikovností uživatele za použití Spreje. Mimo obrázek si vytvoříme základní barvu. Na ni sprejem naneseme rovnoměrně barvu druhou a poté pomocí kopírování lze klást kousky „textury“ vedle sebe nebo na sebe jako dlaždice. Mimo obrázek si vytvoříme základní barvu. Na ni sprejem naneseme rovnoměrně barvu druhou a poté pomocí kopírování lze klást kousky „textury“ vedle sebe nebo na sebe jako dlaždice.

39

40 Překlopení, otáčení Po zkopírování daného obrázku lze využít v nabídce Obrázek položky Překlopit či otočit. Po zkopírování daného obrázku lze využít v nabídce Obrázek položky Překlopit či otočit.

41 Zkosení, změna velikosti V rastrovém kreslení není moc dobré měnit velikost obrázku, zvláště pak zvětšovat! V rastrovém kreslení není moc dobré měnit velikost obrázku, zvláště pak zvětšovat! Opět po označení obrázku využijeme nabídku Obrázek > Roztáhnout či zkosit. Opět po označení obrázku využijeme nabídku Obrázek > Roztáhnout či zkosit.

42 Atributy obrázku Přibližnou velikost obrázku nastavíte pomocí čtverečků v rozích stran, přesnou v nabídce Obrázek > Atributy. Přibližnou velikost obrázku nastavíte pomocí čtverečků v rozích stran, přesnou v nabídce Obrázek > Atributy.

43 Pixel Je počítačová délková jednotka. Je počítačová délková jednotka. Znamená jeden obrazovkový bod (možno vidět jako jeden čtvereček při velkém rozlišení v lupě). Znamená jeden obrazovkový bod (možno vidět jako jeden čtvereček při velkém rozlišení v lupě).

44 Velikost obrázku Pro ukládání je ideální výsledný obrázek mít na co nejmenší možné ploše. Pro ukládání je ideální výsledný obrázek mít na co nejmenší možné ploše. Čili výsledný obrázek označit, umístit co nejvíce vlevo. Čili výsledný obrázek označit, umístit co nejvíce vlevo. Následně pomocí čtverečku v dolním pravém rohu tuto velikost upravit. Následně pomocí čtverečku v dolním pravém rohu tuto velikost upravit.

45

46 Příprava před tiskem Pro přípravu využijeme dvou nástrojů. Pro přípravu využijeme dvou nástrojů. Prvním je Soubor > Náhled. Prvním je Soubor > Náhled. Druhým pak Soubor > Vzhled stránky. Druhým pak Soubor > Vzhled stránky. Náhled zobrazuje stránku – její rozvržení. Toto rozvržení lze měnit ve Vzhledu stránky. Náhled zobrazuje stránku – její rozvržení. Toto rozvržení lze měnit ve Vzhledu stránky.

47

48 Tisk Pro tisk použijeme příkaz Soubor > Tisk. Pro tisk použijeme příkaz Soubor > Tisk. Lze nastavit tiskárnu, čísla stránek, počet kopií. Lze nastavit tiskárnu, čísla stránek, počet kopií.

49 Závěrečná práce Nakreslete obrázek na libovolné téma. Nakreslete obrázek na libovolné téma. Musí se v práci objevit: Musí se v práci objevit: barva barva barevné přechody (stínování) barevné přechody (stínování) různé tloušťky kreslícího pera různé tloušťky kreslícího pera kopírování různých objektů!!! kopírování různých objektů!!! Uložení souboru pod svoje jméno a odeslání na Uložení souboru pod svoje jméno a odeslání na


Stáhnout ppt "MALOVÁNÍ. Malování Grafický editor: je program, pomocí kterého se dají na počítači kreslit obrázky. Grafický editor: je program, pomocí kterého se dají."

Podobné prezentace


Reklamy Google