Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA."— Transkript prezentace:

1 Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _7 Tematická oblast:Psychologie Cílová skupinažáci školy Téma:Předškolní období Anotace: Seznámení studentů s psychickými, fyzickými a sociálními změnami v průběhu předškolního období Autor:Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření:20.10.2012

2

3  Průměrný chlapec vyroste cca o 20cm (na 117cm) a hmotnost vzroste cca + 7 kg na 20- 22kg  Dívky jsou o něco menší a lehčí  Postava se protahuje, hlava se v poměru k tělu zmenšuje, přibývá svalová hmota  Přiměřenost tělesných proporcí lze zhruba odhadnout dle FILIPÍNSKÉ MÍRY (poměr délky paže k velikosti hlavy)

4  Zjev začíná hrát už v tomto věku velkou roli – patrné individuální rozdíly  Postupuje osifikace zápěstních kůstek  Zdokonaluje se i tzv. práce dítěte – činnost s nástroji při obsluze sebe sama

5  Organismus je výkonnější – zvyšuje se rychlost, pohotovost, obratnost  Dítě zvládá lyže, kolo, sáně, bruslení, plavání

6  Rozlišuje základní barvy  Cit pro rytmus – tleskání, poskakování, tanec  Nedovede pochopit smrt jako něco definitivního

7  Věci, kterým předškolák nerozumí, doplňuje fantazií - konfabulace  Dítě je v myšlení ANTROPOMORFICKÉ – neživým věcem a zvířatům přiřazuje lidské vlastnosti a schopnosti  Myšlení je hodně egocentrické – nechápe, že jiní mají odlišné hledisko od jeho  Myšlení je konkrétně – názorné  Utváří se úmyslná pozornost

8  Řeč funguje i jako prostředek myšlení – dítě myslí nahlas  Rozvoj řeči opět závisí na péči/pozornosti rodičů  V 6 letech slovní zásoba cca 2500 slov  Miluje pohádky, TV  Otázky „Proč to je?“ (období „1000x proč“)

9  Ví, že je chlapec X dívka (ví, že se liší od ostatních)  Velmi se zajímá o to jak přišlo na svět  Zájem o anatomické rozdíly mezi pohlavími

10  Zaměření na druhé pohlaví – hry na doktora  Společnost očekává od dětí chování, které je v souladu se sexuálním stereotypem  Děti se učí, kdy je nahota zakázána a kdy povolena

11  Mluví o sobě nekriticky, chlubí se  Sebehodnocení se utváří vlivem vychovatelů (matka, rodina, MŠ)  Učí se přijímat role – předškolák  umí je i rychle střídat, učí se i roli soupeře  Důležité je naučit dítě zdravě vyvážit soupeřivost a solidaritu

12 Citová pohoda mezi rodiči je nutná pro zdravý duševní vývoj dítěte!  Absence mužského vzoru  Je rádo i mezi dětmi – přátelství nemají ještě dlouhé trvání  Potřebuje prarodiče

13  Je si vědomo, co je jeho povinností, co má dělat a proč  Dětské svědomí je realistické, platí jen provedený čin – př. rozbitý hrneček – je jedno, jestli ho rozbil schválně nebo nerad

14  Příchod sourozence  agrese, ublížení sourozenci, návrat k chování mladšího dítěte (regrese)  Sesazení z trůnu – důležité je dítě na příchod sourozence připravit

15  Předškolní věk je klasickým obdobím her  Při hře děti spolupracují  Napodobivé hry, rozdělují si role  Soutěžení  Stolní hry – prohraje-li, nechce hrát dál  Chlapci si hrají s děvčaty, ale některé hry jsou jen pro kluky a naopak  Hrou si dítě pomáhá i z duševní tísně

16  Zajímavým jevem je tzv. imaginární společník - kterého si děti vymyslí, dají mu jméno, se kterým mluví a hrají si

17  Námětem bývá člověk  První výtvory = HLAVONOŽCI  Dovede dle předlohy nakreslit jednoduchý tvar  Rádo stříhá, modeluje

18  Je pro ně normou co je dobře a co špatně  Blízké je přeměňování lidí na zvířata a naopak, také neurčitost (byl jednou jeden….) a záhadné umísťování (za sedmero horama ……….)  Sledují delší děj, vžívá se do děje  Chce číst pohádky znovu, i když je umí nazpaměť

19  Co by mělo dítě zvládat než půjde do školy?

20  Umí trochu počítat  Zvládá základní pravidla slušného chování  Nakoupí 1-2 věci  Zná své jméno a adresu  Ví, že je chlapec X dívka

21  VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-7178-308-8.  ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-124-7.  LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN 80-247-1284-9.

22 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA."

Podobné prezentace


Reklamy Google