Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

BATOLE 1 – 3 rok. Batole Dítě získává druhově specifické charakteristiky: -Chodí vzpřímeně -Začíná mluvit -Je roztomilé a velmi náročné na čas a trpělivost.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "BATOLE 1 – 3 rok. Batole Dítě získává druhově specifické charakteristiky: -Chodí vzpřímeně -Začíná mluvit -Je roztomilé a velmi náročné na čas a trpělivost."— Transkript prezentace:

1 BATOLE 1 – 3 rok

2 Batole Dítě získává druhově specifické charakteristiky: -Chodí vzpřímeně -Začíná mluvit -Je roztomilé a velmi náročné na čas a trpělivost

3 Hrubá motorika CHŮZE -Samostatná chůze -Později „běh“ -Dvouleté dítě téměř nepadá, zvládá nerovnosti terénu -Postupně zvládá chůzi do schodů (nahoru s přisunováním nohou, nahoru jako dospělý, ze schodů až kolem 3. roku) -Poskoky -Jízda na tříkolce ( 3.rok)

4 Jemná motorika -se neustále zlepšuje -Pouštění předmětů → stavění kostek -2 roky – přiřazení základních geom. tvarů do příslušných otvorů -3 roky – navlékání korálků

5 Jemná motorika -První pokusy o čmárání: -Tužka jako předmět -Tužka zanechávající stopu -Napodobení čáry (od 2 let snaha o vertikálu) -Koncem batolecího období – napodobení kruhu, či křížku

6 Výzkum vývoje kresby podle Nardiniho a Haushoferové 16 m děvčátko 2 roky šimpanz

7 Řeč DĚTSKÝ ŽARGON -Napodobování zvuků, hlasů zvířat, lidských výkřiků (chybí pravý význam symbolů) měsíc – intonace věty -1,5 roku – charakter lidského rozhovoru - symbolický význam slov -1 rok – 6 slov -18 m – slov -2 roky 200 – 300 slov - Později „Co to je?“

8 „slovník“ děvčátka v 1 roce „bá“ → „ca-ca“ → „pápa“ → „znzn“ → „cva“ → „bam-bam“ → „a“ → „tond“ → „za“ → „ne-ne“ → „dan-dan“ → bác Cák – cák příprava na vycházku Drnčící hračka, auto Rozsvícení světla, zapálení plynu Tam – s gestem Pozdrav, navázání kontaktu To mi dej Činnost – otvírání, zavírání dveří Odmítání Neurčitý význam

9 Kognitivní vývoj 1,5 roku / 2 roky – začíná etapa SYMBOLICKÉHO A PŘEDPOJMOVÉHO UČENÍ - slova jako předpojmy dítě nerozlišuje jeden – někteří – všichni - Předměty jako symboly

10 SOCIÁLNÍ OBLAST Nácvik sebeobsluhy a tělesné čistoty -Nutná zralost dítěte – uvědomění si potřeby močení, schopnost ji sdělit, vůlí kontrolovat svěrače -Kontrola dítěte ke konci druhého roku -Nezdravé soutěžení matek -Dřívější pediatrická literatura: „v jednom roce už ani jednu plenu“ -3 rok – určité prvky oblékání a svlékání, stolování

11 „Hodní“ a „zlí“ lidé Výzkum – tým vědců z Yale University Překonávání překážek Dřevěné hračky s lidskou tváří a velkýma očima jedna pomáhala, jedna znesnadňovala cestu Na závěr výběr z obou hraček Výběr z negativní a neutrální hračky

12 Emoční vývoj a socializace - dítě je stále závislé na matce - má diferencované vztahy ke členům rodiny - žárlivost při narození mladšího sourozence Robertson a Bowly – separační reakce dětí m: 1.Fáze protestu 2.Fáze zoufalství 3.Fáze odpoutání od matky – důležitý vztah k jiné osobě - adaptace nebo obranná reakce?

13 Období vzdoru Mezi 2. až 3. rokem Trvání v průměru 14 měsíců Negativismus Snaha o samostatnost – „já sám“ Výchovné přístupy – vysvětlování, tresty, odvádění pozornosti Mahlerová – „zrození psychologického já“

14 PŘEDŠKOLÁK 3-5 LET

15 Motorický vývoj Zdokonalování pohybů, pohybová koordinace Větší samostatnost – jídlo, oblékání Zručnost – hry s pískem, kostkami, plastelínou Kresba - 3. rok - vertikála, horizontála, kruh, dodatečně pojmenovává kresbu - 4. rok – kresba kříže - 5. rok – nápodoba čtverce

16 Řeč Postupné zdokonalování Během čtvrtého a pátého roku obvykle vymizí „dětská patlavost“ Děti hovoří v souvětích Vydrží poslouchat krátké povídky Rozrůstá se počet dětských říkanek Vývoj řeči umožňuje růst poznatků o sobě a o okolním světě Od 3 let – regulace chování řečí – slovní instrukce

17 Kognitivní myšlení Symbolické a předpojmové myšlení názorové myšlení – úsudek je vázán na názor

18 Konzervace (počet, délka, množství tekutiny, hmotnost, objem)

19 Předoperační (prelogické myšlení) Dítě je: Egocentrické – vše je vázáno na jeho činnost Antropomorfické – vše polidšťuje Magické – mění fakta dle vlastního přání Artificialistické – vše „se dělá“ Roztočí se a raduje se, že roztočilo celý svět, zakrývá si oči, aby je druzí neviděli „Tatínku, ta vodička je ráda, že tak pěkně uplavává, viď?“ Zabijeme zloděje – zabijeme jen hlavu a ruce, nohy mu nezabijeme „co se dělá“ „proč se dělá“

20 Emoční vývoj a socializace 1.Sociální reaktivita - bohatě diferencované vztahy k lidem v bližším i vzdálenějším okolí (autismus) 2. Sociální kontroly a hodnotové orientace -Vznikají na základě zákazů a příkazů (sociopatie) -Období shovívavosti a období socializace -Kulturní rozdíly (jihoafrický kmen Zulu, postupy v Ugandě Tichomoří) 3.Sociální role - Vzorce chování a postojů, které jsou od jedince očekávány (žák, syn, spolužák …)

21 Emoční porozumění druhým Pokusy s „mylným přesvědčením“ Schovaná čokoláda – kde ji bude hledat? Úspěšnější děti se sourozenci Selhávají děti týrané a zanedbávané

22 Zlaté období dětské hry Hra souběžná (2 roky) Hra společná (2,5 roku) Hra kooperativní (od 4 let) Osvojování mužských a ženských rolí

23 Použitá a doporučená literatura: Langmeier, J., Krejčířová, D. ( 1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada Hort, Vl., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E., a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál

24 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "BATOLE 1 – 3 rok. Batole Dítě získává druhově specifické charakteristiky: -Chodí vzpřímeně -Začíná mluvit -Je roztomilé a velmi náročné na čas a trpělivost."

Podobné prezentace


Reklamy Google