Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Uživatelská rozhraní Uživatelská rozhraní 6. cvičení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Uživatelská rozhraní Uživatelská rozhraní 6. cvičení."— Transkript prezentace:

1 Uživatelská rozhraní Uživatelská rozhraní 6. cvičení

2 Úvod do Swing GUI toolkit  AWT Abstract Window Toolkit (import java.awt.*)  Od počátku Javy, základní stavební kameny pro vytváření komplexních UI. Intenzivní využívání návrhových vzorů (vychází z Model-View-Controler).  Swing (import javax.swing.*)  Od Javy 2, rozšiřuje a staví na AWT, obsahuje spoustu nových komponent, standardní dialogová okna, Look & Feel, Také využívání návrhových vzorů (vychází z Model-View-Controler).  Vzhled i chování prvků je implementováno v Javě.  Management rozložení komponent – 8 typů základních layoutů, ale existuje mnoho dalších.  Součást JFC (Java Foundation Classes).  Podpora pro datové přenosy (Cut/Copy/Paste, Drag & Drop).  Obsahuje Undo Framework (podpora Undo a Redo operací).  Internacionalizace, Accesibility (zpřístupnění obsahu zrakově postiženým).  Rovněž multiplatformní, alternativou je např. SWT od IBM.

3 Prerekvizity  Java SE Development Kit (JDK)  Manuály Specifikace API: Tutoriály:  Editory NetBeans, Eclipse, PSPad, …

4 Základní informace o GUI v Javě Každá komponenta viditelná na obrazovce musí být potomkem java.awt.Component Jména vizuální komponenty z balíku java.swing začínají písmenkem J (JComponent, JFrame, JFileChooser, …) Dodržuje se zde téměř všude návrhový vzor MVC, takže i tlačítko má svůj model java.swing.ButtonModel Existuje technologie JavaBean, která je určeny především (ale ne jenom) pro vytváření grafických komponent.

5 Ukázky možností swing GUI \demo\jfc\SwingSet2\ https://swingset3.dev.java.net/ (online verze – Java WebStart) https://swingset3.dev.java.net/

6 Nejpoužívanější komponenty  JFrame (zbylé dvě jsou JDialog a JApplet)  Okno aplikace, obsahuje standardní prvky (lze je vypnout), komunikuje s OS.  Kontejnerem pro další komponenty (např. JButton, JLabel, JPanel) není přímo JFrame, ale automaticky vytvořený ContentPane (getContentPane()). Title bar Min, max, zavřít ContentPane

7 Další komponenty  Kontejnery: JPanel, JTabbedPane, JSplitPane, JScrollPane, … Usnadňují umísťování dalších komponent.  Atomické komponenty: JLabel, JButton, JComboBox, JTextField, JTable,… Umožňují interakci s uživatelem a zobrazují informace.

8 Postup při použití obecné komponenty  1. Instanciace.  JButton btn = new JButton(“tlačítko“);  2. Konfigurace.  //většinou není třeba btn.setPrefferedSize(new Dimension(100, 20));  btn.setSetText(“TLAČÍTKO”);  3. Jedná-li se o kontejner, vložení potomků.  4. Nejedná-li se o JFrame, vložení komponenty do kontejneru (např. JContentPane, JPanel).  panel.add(btn);  5. Registrace posluchačů.  btn.addXXXListener(listener);

9 Zdroj událostí – Objekt, který generuje události – Spravuje seznam registrovaných posluchačů Posluchač (listener) – Objekt, který chce být o události informován – Musí být registrován u zdroje událostí – Musí implementovat dohodnuté rozhraní Události (1)

10 Události (2) Zdroj událostí Registrovaní posluchači Posluchač addEventListener registrace Informace o události EventObject e vznik události nastala událost (e)

11 Posluchač se zaregistruje u zdroje událostí (např. u tlačítka, na jehož stisknutí čeká) Uživatel stiskne tlačítko – vznikne událost Zdroj události (tlačítko) projde seznam registrovaných posluchačů a každému z nich oznámí vznik události: – Zavolá dohodnutou metodu rozhraní posluchače – Metodě předá informace o události (podtřída java.util.EventObject) Zpracování událostí

12 Události: Model Event – Listener Zpracování událostí Source MyListener addFooListener AddFooListener fireSomethingHappend somethingHappend FooEvent

13 Objekt události – musí dědit z java.util.EventObject – Má se jmenovat Event – Musí mít konstruktor s alespoň jedním parametrem (zdroje událostí) Rozhraní posluchače (ListenerType) – Musí dědit z java.util.EventListener – Má se jmenovat Listener – Jednotlivé metody by mněli mít jeden parametr (událost) – Mají vracet void Zdroj událostí(JavaBean) musí mít metody public void add ( listener) throws java.util.TooManyListenersException; public void remove ( listener) Události - Shrnutí

14 GUI události Balík java.awt.event a java.swing.event Každá komponenta podporuje notifikaci následující posluchačů a mnoha dalších – addComponentListener, addMouseListener addMouseMotionListener, addKeyListener Adaptéry slouží k tomu aby nebylo třeba implementovat všechny metody, když potřebujeme obsloužit jen jednu. – Adaptéry implementují všechny metody jako prázdné. – KeyAdapter, MouseAdapter, MouseMotionAdapter

15 Ukázka použití Adaptéru txtOut = new JTextField(); txtOut.addMouseListener(new java.awt.event.MouseAdapter() public void mouseClicked(java.awt.event.MouseEvent e) { //udělej něco } }); Bez použití adaptéru txtOut.addMouseListener(new java.awt.event.MouseListener() { public void mouseClicked(java.awt.event.MouseEvent e) { //udělej něco public void mouseEntered(MouseEvent paramMouseEvent) { public void mouseExited(MouseEvent paramMouseEvent) { public void mousePressed(MouseEvent paramMouseEvent) { public void mouseReleased(MouseEvent paramMouseEvent) { } });

16 Layout Management  LM ovládají rozmístění komponent v rámci kontejneru.  Příkaz pack() nastaví velikost okna tak aby komponenty obsažené v něm mněli pokud možno preferovanou velikost. BoxLayoutFlowLayoutGridLayout BorderLayoutGridBagLayout“Null” Layout

17 Layout Management  Rozhraní java.awt.LayoutManager a java.awt.LayoutManager2, který je rozšířením prvního.  Každý si může vytvořit svůj vlastní layout manager stačí implementovat jedno z těchto dvou rozhraní.  Přehled všech tříd které implementují dané rozhraní najdete na:  

18 FlowLayout  Nejjednodušší layout, vkládá komponenty na řádek zleva doprava dokud je na řádku místo, pak pokračuje dalším řádkem.  Každý řádek je vycentrovaný.  Řídí se tzv. preferred size atributem komponenty.  Je to výchozí rozložení pro JPanel.

19 BorderLayout  Rozděluje kontejner do pěti regionů.  Výchozí centrální region je maximalizovaný, ostatní zabírají pouze minimální potřebnou plochu.  Každý region může obsahovat maximálně jednu komponentu.  Je to výchozí rozložení pro ContentPane (JFrame).  Pozor pokud to jde je volné místo přiděleno komponentně ve středu takže, pokud boční komponenty nemají minimální velikost (např. prázdný frame) nebudou vidět.  Konstanty: CENTER, WEST, EAST, SOUTH, NORTH  Pokud použijete BorderLayout v kontejneru CntentPane okna a necháte „okraje“ volné můžete vytvořit toolbar java.swing.JToolBar, který bude moct přesouvat myší na libovolnou stranu okna, bez nutnosti psaní nějakého speciálního kódu.

20 BoxLayout  Řadí komponenty za sebe do řádku (LINE_AXIS) nebo podsebe do sloupce (PAGE_AXIS).  Obdoba FlowLayout, ale s více možnostmi.

21 GridLayout  Umísťuje komponenty do buněk mřížky.  Každá komponenta využije celý prostor buňky.  Všechny buňky mají stejnou velikost.

22 GridBagLayout  Jeden z nejkomplexnějších layoutů.  Umísťuje komponenty do buněk mřížky obdobně jako GridLayout.  Řádky i sloupce mohou mít různou velikost.  Komponenta může zabírat více buněk (rowspan, columnspan).

23 Implicitní správce rozvržení  Při vytvoření jakéhokoliv potomka třídy Container má automaticky předdefinován i správce rozvržení. JPanel FlowLayout JFrameBorderLayout JDialogBorderLayout JAppletBorderLayout BoxBoxLayout

24 Specifikace API Důležitou součástí programování bude vyhledání informací o třídách, metodách, konstruktorech, zděděných vlastnostech apod. Proto se snažte spřátelit na cvičení i s API specifikací (http://java.sun.com/javase/6/docs/api/ ).http://java.sun.com/javase/6/docs/api/ Příklad na vlastnosti JButton

25 Specifikace API Každý popis třídy nebo rozhraní obsahuje všechny důležité informace o dané třídě rozhraní: Ve kterém balíku je třída obsažena Ze kterých tříd dědí Seznam rozhraní, která implementuje Podtřídy Popis Seznam třídních proměnných, konstruktorů, metod Podrobné popisy předchozích (argumenty, vyjímky)

26 Praktická úloha  Pro cvičení použijeme šablonu, na které se budeme dále seznamovat s komponentami zahrnutými ve Swing API.  Design si můžete upravit libovolně podle sebe. Pokuste se vyzkoušet základní prvky, včetně nastavení jejich vlastností.

27 Praktická úloha

28 Použití třídy JFrame public class TempConv extends JFrame implements ActionListener { JTextField txtIn; … } Ovládací prvky, se kterými budeme pracovat (číst jejich stav), deklarujeme zde jako atributy třídy TempConv. Základní třída okna aplikace. Slouží k registraci posluchačů, viz. dále.

29 Základní operace v konstruktoru public TempConv() { super(“Převod teplot”); //setMinimumSize(new Dimension(420, 300)); setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE); Container content = getContentPane(); … } Získáme kontejner pro ovládací prvky. Nastavení titulku přes konstruktor třídy JFrame. Bez tohoto řádku by nedošlo po zavření okna k ukončení aplikace.

30 Zpracování událostí – varianta 1 public class TempConv extends JFrame implements ActionListener { … JButton btn = new JButton(“Převod”); btn.addActionListener(this); … public void actionPerformed(ActionEvent evt) { // provedení konverze hodnot … } … } Registrace posluchače událostí vyvolaných tlačítkem. Reakce na událost.

31 Zpracování událostí – varianta 2 JButton btn = new JButton(“Převod”); btn.addActionListener(new ActionListener() public void actionPerformed(ActionEvent evt) { // provedení konverze hodnot … }); Registrace posluchače událostí vyvolaných tlačítkem. Reakce na událost. Oproti předchozí variantě není problém obsloužit více jak jedno tlačítko v okně. Doporučovaná metoda obsluhy událostí!

32 Obrázek protected JComponent getImage(){ // cast pro obrazek JPanel panel = new JPanel(); ImageIcon i= new ImageIcon("d:/URO/cv/thermo2.png"); // ImageIcon(this.getClass().getResource("thermo2.png")); // pro nacitani obrazku napr. uvnitr JAR souboru JLabel l=new JLabel(i); panel.add(l); return panel; }

33 RadioButton JRadioButton Doporučuji použít společně se třídou javax.swing.ButtonGroup, která zajistí vytvoření skupiny tlačítek, kde může být vybránu pouze jedno tlačítko. ponents/button.html

34 Borders Najdete je v balíku javax.swing.border Zajímavostí je vytvoření rámečku s textem, který se tvoří tak že se vytvoří objekt třídy TitledBorder, ten však vykresluje pouze text a musí v sobě obsahovat ještě další rámeček, který se postará o vytvoření samotného rámu kolem komponenty. BorderFactory.createTitledBorder( BorderFactory.createEtchedBorder(EtchedBorder.RAIS ED), "Směr převodu„,…) ); Lze vytvořit rámeček s více jak jedním textem?

35 Dopracovat výpočet a vzhled. Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "Uživatelská rozhraní Uživatelská rozhraní 6. cvičení."

Podobné prezentace


Reklamy Google