Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZÁKLADNÍ HISTORICKÉ MEZNÍKY V PŘÍSTUPECH K LIDEM S POSTIŽENÍM
2
RŮZNÉ VZTAHY K LIDEM S POSTIŽENÍM pronásledování, zabíjení odsuzování litování odpor, strach, nejistota předsudky podceňování přeceňování a připisování mimořádných až nadpřirozených vlastností fascinace monstrem
3
PERIODIZACE PŘÍSTUPŮ regresivní přístup charitativní přístup humanistický rehabilitační preventivně integrační inkluzivní
4
K prvním historicky známým jedincům trpícím dětskou mozkovou obrnou patřil římský císař Claudius (vládl v 1.½ 1.století n.l.). Jeho vzhled byl natolik abnormální, že ho jeho okolí považovalo za slabomyslného. Měl poruchu hybnosti, špatně chodil, jeho řeč nebyla dostatečně koordinovaná, zejména v dechové regulaci – koktal. Sama matka o něm řekla, „že nebyl od přírody dodělán, ale jen započat“. Ani v dospělosti mu nebyla přiznána svéprávnost. Byl terčem opovržení a výsměchu nejen v rodině, ale i v celém Římě. Nikdo jej nebral vážně, platil za jakéhosi dvorního šaška. Není pak divu, že se stal plachým a uzavřeným. Byl považován za podivína, nepraktického, směšného a v zásadě méněcenného člověka. Z jeho dalšího chování však vyplývá, že inteligentní nepochybně byl. Claudiova vláda byla na svou dobu osvícena a jeho schopnosti politika svědčily nejen o nadprůměrné inteligenci, ale i o určitém rozhledu.Měl zájem o historii a výborné znalosti z této oblasti.
5
STRUČNÁ HISTORIE TYFLOPEDIE od počátku snaha o písemný způsob komunikace v 1. stol. po Kr. – zmínka o rytém písmu ve 4. stol. po Kr. – zmínka o vyřezávaném písmu ve 14. stol. znalost rytého, vyřezávaného písma a dále možnost psát hustým inkoustem od 18. stol. zakládány „ústavy pro slepé“ 19. stol. – bodové písmo
6
STRUČNÁ HISTORIE SURDOPEDIE 5.-4. stol. před Kr. – Hippokrates – zabývá se fyziologií sluchu a vztahem řeči a sluchu dva základní proudy: francouzská metoda – ZJ německá metoda – orální přístup
7
STRUČNÁ HISTORIE LOGOPEDIE Hippokrates se zabýval tvořením hlasu, měl povědomí o poruchách řeči, které souvisejí s poruchami mozku Demosthenes, Cicero, Avicenna Jan Amos Komenský – upozorňoval na nevhodné mluvní vzory 19. století objev specifických řečových center v mozku
8
STRUČNÁ HISTORIE SOMATOPEDIE zabíjení novorozenci byli likvidováni starší děti prodány od otroctví či k žebrotě (Egypt či Athény stály proti tomuto a snažili se o prvky veřejné péče) feudalismus – snaha o péči – jednotlivci či dobročinné organizace
9
STRUČNÁ HISTORIE PSYCHOPEDIE starověk – tupost a neschopnost jsou poměrně vzácné – dítěti je dána od přírody rozumová činnost a chápavost 16. století – snaha o první variabilitu individuálních zvláštností: Jsou takoví, kteří učiní lehce prvé kroky, ale pak jsou dezorientováni, protože v plné práci je jejich duch zahalen do jakési mlhy, která tu ještě nebyla, když jako začátečníci a nováčci počínali své dílo. Jan Amos Komenský rozlišuje šest stupňů dětí: děti bystré, povolné a chtivé vědění děti vtipné, avšak hravé, ale přece poslušné – třeba motivace vtipné a učenlivé, ale zatvrzelé a vzpurné povolné a chtivé učení, ale jsou zdlouhavé a těžkopádné tupé, vlažné a liknavé děti děti tupé, hloupé a vzpurné
10
STRUČNÁ HISTORIE ETOPEDIE starověk – Sparta – přísné tresty čína – Konfucius – kladný příklad a myšlenka obecně dobré společnosti antika – úzkostné dodržování pravidel ne však tělesné tresty, ale spíše pozitivní motivace středověk – velice přísné až kruté tresty – utnutí paže, usmrcování, oslepení, pranýř renesance – změna – důraz na pozitivní motivaci druhá pol. 19. století – ochranovny a polepšovny – osiřelé, opuštěné, žebrající, ale i zpustlé a mravně narušené
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.