Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_255 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_255 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_255 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika Ročník 4.4. Datum vytvoření Anotace Výklad nové látky -seznámení s použitím jednotlivých typů grafů -prezentace Metodický pokynprezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

2 VOLBA TYPU GRAFU

3 PROČ GRAFY Potřebujete rychle sdělit to, jakým způsobem se vyvíjí výroba, volební preference, nebo třeba populace, Nechcete se prohrabovat množstvím čísel umístěných v tabulce a dolovat z nich vývoj situace, Pak nejlepším způsobem je vytvořit k dané tabulce vhodný graf, Graf je obrázek, kterým se dá ovlivnit rozhodování, Proto je důležité se před jeho tvorbou rozmyslet, co vlastně chceme sdělit, Ještě dříve, než se tedy pustíte do tvorby grafu, je třeba si zodpovědět řadu otázek.

4 VOLBA GRAFU Co je tedy důležité před zahájením vědět: 1.Chceme informovat nebo přesvědčovat, 2.Pro koho je graf určen (odborníci – jsou schopni vnímat složitější vyjádření, nebo široká veřejnost – pro ně musíme vytvořit jednoduchý graf), 3.Co chceme pomocí grafu sdělit (vývoj porodnosti, rozdíly ve volebních výsledcích, zastoupení jednotlivých národností v daném státě,…).

5 CO CHCEME SDĚLIT Většinu situací můžeme popsat třemi termíny, Vývoj (trend) – v tomto případě chceme sdělit např. vývoj výroby, která v průběhu času klesá, roste nebo stagnuje – spojnicový graf, Podíl – v tomto případě chceme sdělit zastoupení (podíl) jednotlivých částí v rámci celku, např. jakou část zaujímají jednotlivé národnosti – výsečový graf, Srovnání – v tomto případě chceme zdůraznit rozdíly mezi řadami, např. kolik volebních hlasů získaly jednotlivé politické strany – sloupcový graf.

6 SPOJNICOVÝ GRAF Z uvedeného grafu je velmi dobře čitelné, jak se v čase vyvíjí např. výroba.

7 VÝSEČOVÝ GRAF Z uvedeného typu grafu je na první pohled patrné, jakou část ze všech dopravních prostředků tvoří jednotlivé z nich.

8 MANIPULACE POMOCÍ GRAFU Tento typ grafu názorně ukazuje rozdíly mezi výsledky voleb jednotlivých stran. Na rozdíl od spojnicového grafu se výsledky voleb uskutečnily vůči jednomu časovému okamžiku.

9 MANIPULACE POMOCÍ GRAFU Ještě než opustíme vytvořený graf, je třeba se podívat, jestli vypovídací hodnota grafu je taková, jakou ji chceme mít, Mohlo by se stát, že čtenář bude vnímat výsledný graf jinak, než budeme chtít, Pro správnou volbu, je třeba vnímat výrazy, které jsme uvedli ne jednom z předchozích snímků, Mezi tyto výrazy patří: vývoj (v čase), srovnání a podíl (část z celku).


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_255 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika."

Podobné prezentace


Reklamy Google