Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti

2 Anotace Název tematické oblasti: Finanční gramotnost pro vyšší gymnázium 2 Název učebního materiálu: Chování spotřebitele Číslo učebního materiálu: VY_62_INOVACE_FG0318 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: ročník čtyřletého gymnázia ročník osmiletého gymnázia Autor: Mgr. Hana Mikušková Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Uvědomuje si faktory, které ovlivňují chování spotřebitele, orientuje se v právech spotřebitele a v problematice poptávky na trhu. Metodické poznámky:Materiál lze použít při výkladu nového učiva a při frontálním opakování.

3 Chování spotřebitele

4 Spotřebitel : na trhu zboží a služeb je to jednotlivec, který stojí na straně individuální poptávky. Tento jednotlivec poptává statky

5 Vstupy a výstupy domácnosti Vstupy: zboží a služby, které si domácnost kupuje (potraviny, oblečení, elektřina, vzdělání, voda,…) Výstupy: zboží a služby, které domácnost nabízí (práce, pozemky,…)

6 Faktory ovlivňující chování spotřebitele Motivace Kulturní vlivy (vzdělání, životní prostředí, životní styl) Osobnost (zájmy, postoje, věk) Ekonomické podmínky (zaměstnání) Sociální vlivy (rodina, přátelé, soc. vrstva, náboženská skupina)

7 Kupní rozhodování Volba výrobků Volba značky Volba prodejce Načasování Volba množství

8 Poptávka Je souhrn všech zamýšlených koupí, se kterými přichází kupující na trh Je ovlivněna: -Množstvím zboží, které chtějí zákazníci koupit -Cenami, které chtějí zaplatit

9 Typy poptávky Individuální: poptávka jednoho spotřebitele po zboží Tržní: poptávka po určitém druhu zboží v určitých obdobích roku (Vánoce, Velikonoce, dovolené,…) stoupá tržní poptávka po určitém zboží (vánoční ozdoby, pomlázky, opalovací krémy)

10 Zákon poptávky: S rostoucí cenou poptávka klesá a obráceně – s klesající cenou poptávka stoupá Konkurence mezi spotřebiteli = konkurence na straně poptávky: Zákazníci chtějí koupit co nejvíce zboží za ceny co nejnižší a ještě levněji, než ostatní zákazníci

11 Práva spotřebitele: Na bezpečnost Na informovanost Na viditelné a srozumitelné označení Na informování o podmínkách reklamace

12 Právo na bezpečnost: Nikdo nesmí prodávat ani nabízet nebezpečné výrobky. Prodávající musí garantovat jejich nezávadnost, musí zajistit hygienické a další podmínky potřebné pro prodej zboží. Právo na informovanost: Informace o vlastnostech výrobku či charakteru poskytovaných služeb musí být podávány jasně, přesně a viditelně. Dále: jak výrobek používat a udržovat a jaká nebezpečí by mohla doprovázet použití výrobku.

13 Právo na viditelné a srozumitelné označení výrobku včetně podrobnějšího popisu (materiálové složení, hmotnost, trvanlivost) a ceny Právo na informace o podmínkách reklamace zboží – informace musí být přístupné v každé provozovně včetně internetových obchodů

14 Opora spotřebitelů Veřejný ochránce práv Sdružení obrany spotřebitelů Česká obchodní inspekce Zákon o ochraně spotřebitele

15 Zdroje: ze zdrojů autorky


Stáhnout ppt "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."

Podobné prezentace


Reklamy Google