Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_593_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_593_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_593_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1

2 Název vzdělávacího materiáluPodmět vyjádřený a nevyjádřený Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_593_5TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorLeona Szabó, Mgr. Ročník5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk TémaPodmět vyjádřený a nevyjádřený Očekávaný výstup Žák určí ve větě základní skladební dvojice, určovací skladební dvojice, pozná zda jde ve větě o podmět vyjádřený či nevyjádřený. Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s podmětem vyjádřeným a nevyjádřeným a se slovními druhy. Datum vytvořeníProsinec 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaPodmět vyjádřený a nevyjádřený, slovní druhy Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní zdroje CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2

3 V některých případech bývá podmět nevyjádřený. Podmět se nevyjadřuje, když si ho domyslíme z předcházejících vět nebo když ho poznáme z tvaru přísudkového slovesa. Př. Na stromě visela budka. Byla tam už několik let. (budka) 1.Ke každému z přísudků doplň alespoň 3 vhodné podměty. Vzor: létá: letadlo, pták, drak 1. padá : kreslí: 2. svítí : 3. voní: 4. jede : 3

4 2. Doplň neúplná slova. Podmět podtrhni vodorovnou čarou, přísudek vlnovkou. Tam, kde je podmět nevyjádřený, nadepiš jej nad přísudek. V našem uzenářstv_ prodávají v_borné klobás_. Čtyři se už přihlásil_. Kočky mají ostré dráp_. V minulosti se dám_ ovíval_ vějíř_. Těšíme se na prázdnin_. Namaloval_ pěkné obraz_. On už plave. V parku rozkvetl_ žluté narcis_. Pomoz m_ s _klidem. Zkušení zřídkakdy věří začátečníkov_. Přinesl_ nám ranní kávu. Ve sportovní obuv_ se cítím nejlépe. Poslední díl Harryho Pottera skončil dobře. 4

5 3. Ve větách podtrhni pouze podmět a nadepiš nad něj číslicí slovní druh, kterým je podmět vyjádřen. Autobusy vyjely z nádraží. Nikdo se tě na nic neptal. Nikola ležela v posteli. Pouze tři z nás postoupili do semifinále. I nejchytřejší se někdy zmýlí. Pětice děvčat zažívala nejrůznější dobrodružství. Mobilní telefony umožňují posílání a příjem multimediálních zpráv. Houfy špačků se slétaly na naši třešeň v zahradě. Já jsem tě přece varoval. Všichni se nezúčastnili. Právě odbila dvanáctá. Kouřit je zakázáno. 5

6 4. Doplňte podmět vyjádřený daným slovním druhem uvedeným v závorce. (zájmeno) zachránila tonoucího. Zkušení (podstatné jméno) řídí dopravní letadla. U ohně zůstal už jen (zájmeno). (zájmeno) jsem věděl, že (podstatné jméno) na nás nepočká. (přídavné jméno) bývají úspěšní. (podstatné jméno) káceli v lese stromy. (zájmeno) nás neznáte? Jen (číslovka) doběhli až do cíle. (podstatné jméno) se na nás usmívá. (zájmeno) s mým názorem nesouhlasili. (podstatné jméno) stále kašlal. (podstatné jméno) nás všechno naučili. (číslovka) je moje šťastné číslo. (podstatné jméno) zapálil strom. 6

7 1. Co určujeme ve větě jako první? /podmět či přísudek?/ 2. Kterým slovním druhem může být podmět vyjádřen? 3. Jak ve větě vyznačujeme podmět a jak přísudek? 4. Jak ve větě označíme nevyjádřený podmět? 5. Může být sloveso ve větě podmětem? 7

8 8 V některých případech bývá podmět nevyjádřený. Podmět se nevyjadřuje, když si ho domyslíme z předcházejících vět nebo když ho poznáme z tvaru přísudkového slovesa. Př. Na stromě visela budka. Byla tam už několik let. (budka) 1.Ke každému z přísudků doplň alespoň 3 vhodné podměty. Vzor: létá: letadlo, pták, drak 1. padá : listí, jablko, déšť 2. kreslí: Kuba, maminka, sestra 3. svítí : sluníčko, hvězdy, světlo 4. voní: kytice, mýdlo, parfém 5. jede : auto, vlak, autobus

9 9 2. Doplň neúplná slova. Podmět podtrhni vodorovnou čarou, přísudek vlnovkou. Tam, kde je podmět nevyjádřený, nadepiš jej nad přísudek. V našem uzenářství prodávají výborné klobásy. Čtyři se už přihlásili. Kočky mají ostré drápy. V minulosti se dámy ovívaly vějíři. Těšíme se na prázdniny. Namalovali pěkné obrazy. On už plave. V parku rozkvetly žluté narcisy. Pomoz mi s úklidem. Zkušení zřídkakdy věří začátečníkovi. Přinesli nám ranní kávu. Ve sportovní obuvi se cítím nejlépe. Poslední díl Harryho Pottera skončil dobře. oni my ty já

10 10 3. Ve větách podtrhni pouze podmět a nadepiš nad něj číslicí slovní druh, kterým je podmět vyjádřen. Autobusy vyjely z nádraží. Nikdo se tě na nic neptal. Nikola ležela v posteli. Pouze tři z nás postoupili do semifinále. I nejchytřejší se někdy zmýlí. Pětice děvčat zažívala nejrůznější dobrodružství. Mobilní telefony umožňují posílání a příjem multimediálních zpráv. Houfy špačků se slétaly na naši třešeň v zahradě. Já jsem tě přece varoval. Všichni se nezúčastnili. Právě odbila dvanáctá. Kouřit je zakázáno.

11 11 4. Doplňte podmět vyjádřený daným slovním druhem uvedeným v závorce. Ona (zájmeno) zachránila tonoucího. Zkušení piloti (podstatné jméno) řídí dopravní letadla. U ohně zůstal už jen on (zájmeno). Já (zájmeno) jsem věděl, že Kuba (podstatné jméno) na nás nepočká. Moudří (přídavné jméno) bývají úspěšní. Dřevorubci (podstatné jméno) káceli v lese stromy. Vy (zájmeno) nás neznáte? Jen tři (číslovka) doběhli až do cíle. Teta (podstatné jméno) se na nás usmívá. Všichni (zájmeno) s mým názorem nesouhlasili. Petr (podstatné jméno) stále kašlal. Učitelé (podstatné jméno) nás všechno naučili. Sedm (číslovka) je moje šťastné číslo. Žhář (podstatné jméno) zapálil strom.


Stáhnout ppt "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_593_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1."

Podobné prezentace


Reklamy Google