Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu."— Transkript prezentace:

1 Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpo č tem Č eské republiky. Zpracováno 15. března 2013 Autor: Mgr. Eva Do č kalová

2 S češtinou za pokladem

3 Na první pohled to vypadá, že už je pokladnice prázdná. Nenech se mýlit, poklad čeká i na tebe. Má to ale jeden háček: musíš vyřešit následující češtinářské úkoly.

4 Úkol č. 1 1) Nebylo o tom pochyb, 2) Nebylo o tom pochyb, čím dál častěji si jí vážil.čím dál častěji si ji vážil. Co znamenají jednotlivé věty?

5 Řešení 1)vážil si jí – uznával ji, respektoval 2)vážil si ji – zjišťoval hmotnost Za správnou odpověď získáváš z pokladnice

6 Úkol č. 2 S návrhem na služební cestou nesouhlasila jediná zaměstnankyně, která má děti. Má tato věta pouze jediný význam? Pokud ne, objasni své tvrzení.

7 Řešení Jediná zaměstnankyně má děti, ta nesouhlasí se služební cestou. Více zaměstnankyň má děti, ani jedna z nich se služební cestou nesouhlasí. Za správnou odpověď získáváš z pokladnice

8 Úkol č. 3 Desítky fanoušků zcela nečekaně zasypaly vystupující celebrity peprnými nadávkami. Může být tato věta dvojznačná? Pokud ano, vysvětli z pohledu logického i gramatického.

9 Řešení Věta je dvojznačná. Slova desítky i celebrity mohou být ve větě podmětem i předmětem. Desítky fanoušků nadávaly celebritám. Celebrity nadávaly fanouškům. Za správnou odpověď získáváš z pokladnice

10 Úkol č. 4 Když mu mávala na rozloučenou, plakala. Když uslyšeli sirénu, rozběhli se ke dveřím. Když se medvěd vzdálil, myslivci se evidentně ulevilo. Když byla nervózní, pohrávala si s pramínkem vlasů. Dají se všechny věty nahradit polovětnou konstrukcí? Jestli ne, proč?

11 Řešení Nedá se změnit věta Když se medvěd vzdálil, myslivci se evidentně ulevilo., protože pro použití přechodníku je nutné, aby v obou částech souvětí byl stejný podmět. Za správnou odpověď získáváš z pokladnice

12 Úkol č. 5 Na první pohled opilý mladík narazil nákupním vozíkem do regálu u pokladny. 1)Má tato věta pouze jediný význam? Pokud ne, objasni své tvrzení. 2)Které slovo může být různým větným členem?

13 Řešení Narazil do toho z regálů, který se nachází u pokladny. Narazil do té části regálu, která je blíž pokladně. 2) u pokladny přívlastek neshodný příslovečné určení místa Za všechny správné odpovědi získáváš z pokladnice

14 Úkol č. 6 Pozoroval tančící dvojici, kterých bylo na koncertu této hudební skupiny plno. 1) U které dvojice slov je neobvykle použitá shoda? 2) Je toto použití shody špatné? Vysvětli.

15 Řešení dvojici – kterých 2) Špatně to není, jde tu o zkrácenou formulaci. – Pozoroval jednu z (mnoha) dvojic, kterých... Za všechny výstižné odpovědi získáváš z pokladnice

16 Úkol č. 7 Věrka vzkazuje: písemka z chemie ve středu ne v pátek. Kup mi druhý linkovaný sešit. 1)Předchozí vzkazy ti nechal bratr, který si nikdy neláme hlavu s interpunkcí. 2) Bude ti to v pochopení obou vzkazů vadit? Kde a proč?

17 Řešení Vadit to bude: Písemka z Ch ve St, ne v Pá. Pátek zrušen, změna na středu. Písemka z Ch ve St ne, v Pá. Středa zrušena, píše se v pátek. 2) Vadit to nebude, koupí mu sice linkovaný sešit, ale význam je dvojí: druhý linkovaný sešit První sešit byl taky linkovaný. druhý, linkovaný sešit První linkovaný nebyl. Za všechny výstižné odpovědi získáváš z pokladnice

18 Úkol č. 8 zakrytí – zalití – sejmutí – rozhodnutí – poskytnutí kácení – pletení – čtení – zahalení – představení 1) Co je pro obě skupiny (z hlediska vzniku) společné? 2) Čím se liší?

19 Řešení Jde o podstatná jména slovesná, která vznikla z příčestí trpného. 2) Rozdíl je v zakončení: -en a -t. Za všechny výstižné odpovědi získáváš z pokladnice

20 Jako autorka doufám, že po vašich správných odpovědích je v této chvíli pokladnice definitivně prázdná.

21 Literatura a zdroje obrázků ČECHOVÁ, Marie, Karel OLIVA a Petr NEJEDLÝ. Hrátky s češtinou. V SPN 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007, 223 s. ISBN Treasure chest 3. [online] [cit ]. Dostupné z: Money bag brown. [online] [cit ]. Dostupné z: Gold brick. [online] [cit ]. Dostupné z: Shopping cart 2. [online] [cit ]. Dostupné z: Subject book pink. [online] [cit ]. Dostupné z: Kodiak Brown Bear. [online] [cit ]. Dostupné z: Disco dancers. [online] [cit ]. Dostupné z: Boy girl babies. [online] [cit ]. Dostupné z: Skirt and high heels. [online] [cit ]. Dostupné z: Concert crowd. [online] [cit ]. Dostupné z: Knitting 01. [online] [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu."

Podobné prezentace


Reklamy Google